• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Epistemic Injustice as Vice and Epistemic Agent's Responsibility

Research Project

Project/Area Number 19K12926
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
Research InstitutionIbaraki University (2021-2022)
Keiai University (2019-2020)

Principal Investigator

KUNIMASA SATO  茨城大学, 教育学部, 助教 (50781100)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords認識的不正義 / 道徳的責任 / 認識的責任 / 偏見 / 認識的不運 / 変容的責任 / 証言的不正義 / 帰属(attributability)責任 / 事後対応(accountability)責任 / 不協和の徳 / 徳論的な責任 / 変容的経験 / 変容的不正義 / 参加的不正義 / 認識的横領 / 認識的搾取 / 貢献的不正義 / 構造的不正義 / 知識の主体 / 構築 / 認識的悪 / 認識的悪徳 / 認識的運 / 自己同一性 / 認識的変容 / 徳認識論 / フェミニスト認識論 / 認識的行為者性 / 責任 / 悪徳
Outline of Research at the Start

フェミニスト認識論者ミランダ・フリッカーは2007年、『認識的不正義(Epistemic Injustice)』という著作において、認識的不正義についての体系的研究を提示している。認識的不正義とは、社会での知識の生産、獲得、伝達、拡散における知識の主体としての私たちが社会の力関係などを原因に不当に扱われる不正義のことである。本研究は、フリッカーの著作および第二次文献の議論を整理・検討し、認識的不正義が悪である諸理由を明確にしたうえで、個人が認識的行為者として負う責任の範囲とその取り方を明らかにすることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study demonstrated different types of moral and epistemic responsibility for testimonial injustice. First, I articulated the structural type of testimonial injustice, that is, the injustice that can be perpetrated not by vicious persons, including people who possess old-fashioned racism, sexism, abelism, misogyny, etc., but by structural prejudices that are embedded in the social norms and institutions of the time, such as patriarchial social norms. I classified the four distinct types of epistmeic bad luck related to people with such structural prejudices. Third, I distinguished between moral and epistemic responsibility in the relevant literature and proposed a new notion of responsibility, that is, transformative responsibility as a virtue of dissonance, from a virtue-based perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的成果は、認識的行為者が犯すと言える責任の種類と範囲にかんして一定の見通しを与えたことである。具体的には、先行研究で十分に整理されていなかった、行為者が負う責任がどのような種類であり(認識的責任か、道徳的責任か)、何に対するものなのか(偏見に影響を受けた判断か、無自覚な偏見の発揮か、偏見の発揮による悪質な言動なのか)を整理した。本研究の社会的意義は、認識的行為者の責任のあり方を考察する統一的な理論的視座を明確にすることで、社会における認識実践における不正義のせいで生じる差別の倫理的問題と、認識的正義の徳を育む教育的問題を扱う学際研究に発展する可能性を示したことである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 監訳者解説2023

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      M. Fricker著『認識的不正義:権力は知ることの倫理にいかに関わるのか』

      Volume: 1 Pages: 267-307

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Good Learning and Epistemic Transformation2023

    • Author(s)
      Sato Kunimasa
    • Journal Title

      Episteme

      Volume: 20 Issue: 1 Pages: 181-194

    • DOI

      10.1017/epi.2021.15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 証言的不正義、認識的不運、変容的責任:不協和の徳としての責任2023

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      社会と倫理

      Volume: 38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者の「信仰の火をつける」ことについての一解釈:教えることと知的価値の変容2023

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      自律した学習者を育てる英語教育の探求(12)

      Volume: 12 Pages: 21-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人間形成と人間構築をともに視野に入れる知的徳の保育・教育論:解放的徳と認識的不正義を両輪とする展望2021

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 6 Pages: 112-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 徳の教育論の展望:その可能性と危険性を見定める2021

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 6 Pages: 78-80

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 第3章 世界に精通するようになること:レトリックのカリキュラムを教育的観点から検討する」)2021

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      『教育にこだわるということ:学校と社会をつなぎ直す』

      Volume: 1 Pages: 51-66

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 分析フェミニズム2020

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 5(3) Pages: 30-34

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 差異の認識と認識的変容―障害者との共生に関する認識論的アプローチ―2019

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 4(1) Pages: 312-338

    • NAID

      40021868944

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 解釈的不正義と行為者性―ミランダ・フリッカーによる解釈的不正義の検討を中心に―2019

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      倫理学年報

      Volume: 68 Pages: 247-261

    • NAID

      40021872744

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Review Essay of Education’s Epistemology2019

    • Author(s)
      SATO Kunimasa
    • Journal Title

      Metaphilosophy

      Volume: 50(1, 2) Pages: 190-194

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 問いから始める英語教育の理論と実践(I): 問いながら考える知的自律性に着目して2019

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Journal Title

      自律した学習者を育てる英語教育の探求

      Volume: 10 Pages: 42-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Normative Ignorance and Epistemic Injustice2023

    • Author(s)
      Kunimasa Sato
    • Organizer
      Knowledge, Rationality, and Defeat
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Ameliorative Epistemic Responsibility2022

    • Author(s)
      Kunimasa Sato
    • Organizer
      Tokyo Forum for Analytic Philosophy
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A Non-Ideal Epistemic Aim of Education: Epistemic Injustice, Vulnerability, and Care2022

    • Author(s)
      Kunimasa Sato
    • Organizer
      North American Association for Philosophy & Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Critical Thinking and Ignorance2022

    • Author(s)
      Kunimasa Sato
    • Organizer
      Critical Conversations Continued in Honor of Harvey Siegel, North American Association for Philosophy & Education,
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 証言的不正義、認識的不運、変容的責任2022

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      2022年度第1回南山大学社会倫理研究所談話会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 認識的不正義の研究状況2022

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      第73回日本倫理学会ワークショップ「〈認識的不正義〉を拓く」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 証言的正義の徳から変容的徳へ2022

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      第14回応用哲学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Comments on Democracy and Epistemic Fairness: Testimonial Justice as a Founding Principle of Aggregative Democracy”2021

    • Author(s)
      Kunimasa Sato
    • Organizer
      5th Asian Epistemology Network, Virtual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Transformative Injustice2021

    • Author(s)
      Kunimasa Sato
    • Organizer
      6th Asian Epistemology Network, Virtual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 現代認識論コメンテーター2021

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      2021年度哲学若手研究者フォーラム(Zoomオンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 変容的不正義 ――十全な知識の主体であることを妨げる不正2021

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      第72回日本倫理学会, 京都大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 証言的正義の徳から解放的徳としての変容へ2021

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      第64回教育哲学会ラウンドテーブル, 愛知教育大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 非理想的な教育の認識的目的論:道徳と認識のハイブリッドな目的論に向けて2021

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      第64回教育哲学会, 愛知教育大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 拙著『善い学びとはなにか:〈問いほぐし〉と〈知の正義〉の教育哲学』合評会ゲスト2020

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      現代倫理学研究会(Zoomオンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 守博紀『その場に居合わせる思考:言語と道徳をめぐるアドルノ』合評会コメンテーター2020

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      現代倫理学研究会(Zoomオンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 変容と信頼:証言的不正義の是正のための相互関係的アプローチ2020

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      精神医学の哲学研究会(Zoomオンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] パネリスト2020

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      「教育と主体化」シンポジウム、横浜国立大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Epistemic Injustice: The Past and Recent Debates2019

    • Author(s)
      SATO Kunimasa
    • Organizer
      Philosophy Workshop, U of Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Epistemic Injustice: The Past and Recent Debates2019

    • Author(s)
      SATO Kunimasa
    • Organizer
      Sino-Japanese Philosophy Forum, Sun Yat-Sen University
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comments on Epistemic Interventionism2019

    • Author(s)
      SATO Kunimasa
    • Organizer
      Second Annual Social Epistemology Network Event, Yonsei International Campus
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育の認識的目的論―フェミニスト認識論アプローチの提案―2019

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      第52回日本科学哲学会, 慶應義塾大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 職場などでの関わりを通じた認識的変容2019

    • Author(s)
      佐藤邦政
    • Organizer
      応用哲学会(第11回), 京都大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 認識的不正義2023

    • Author(s)
      ミランダ・フリッカー、佐藤邦政、飯塚理恵
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326103188
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 善い学びとはなにか2019

    • Author(s)
      佐藤 邦政
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516489
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi