• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Critical Pedagogy as an Educational Theory of Mobilization

Research Project

Project/Area Number 19K14089
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Ichikawa Hideyuki  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70733228)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsクリティカル・ペダゴジー / 動員 / 民主主義 / エージェンシー / 精神分析 / ラディカル・デモクラシー / エイジェンシー
Outline of Research at the Start

本研究は、動員を核とする民主主義教育の理論として、クリティカル・ペダゴジーを描き出すことを目的とする。従来、動員は否定的なものとして捉えられ、教育とは関係すべきではないと見なされている。本研究ではこうした見方から距離を取り、動員としての教育の過程、および諸個人が能動的に行為する能力を確保するための理路の探究を行う。これにより、民主主義の担い手の育成における動員の意義と内実を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to construct critical pedagogy as a theory of democratic education in terms of mobilization. First, I clarified how critical pedagogy tried to mobilize people by examining the concept of historical memory. Second, I explicated how learners became resistant subjects by drawing on the research which examined Paulo Freire's theory through the lens of psychoanalysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題の成果が有する最大の意義は、クリティカル・ペダゴジーが傾向として有していた動員の内実を詳細に探究し、これまで当該分野で十分に検討されてこなかったこの概念を組み込んだ上で、民主主義教育論を提示した点である。これは、熟議民主主義論などのはじめとする、理性的主体による合理的行為を念頭に置いたものとは別の民主主義教育論を提示し、多様な民主主義教育実践を解釈・開発するための視点を整備したという点において、学術的にも社会的にも意義があるものと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] A theory of hope in critical pedagogy: An interpretation of Henry Giroux2022

    • Author(s)
      Ichikawa Hideyuki
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: 54 Issue: 4 Pages: 384-394

    • DOI

      10.1080/00131857.2020.1840973

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 【書評】橋本憲幸著『教育と他者―非対称性の倫理に向けてー』2020

    • Author(s)
      市川 秀之
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 192-195

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 時津 啓 著『参加型メディア教育の理論と実践 バッキンガムによるメディア制作教育論の新たな展開をめざして』2020

    • Author(s)
      市川 秀之
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 87 Issue: 3 Pages: 409-411

    • DOI

      10.11555/kyoiku.87.3_409

    • NAID

      130007966783

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【書評】加賀裕郎著『民主主義の哲学―デューイ思想の形成と展開』2020

    • Author(s)
      市川 秀之
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 122 Pages: 78-83

    • NAID

      40022426475

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「普通」をつくり直すために―パウロ・フレイレと道徳授業2020

    • Author(s)
      市川 秀之
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 60(10) Pages: 84-85

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 皆でつくり、共に生きる―ジョン・デューイの論から考える道徳教育・道徳授業2020

    • Author(s)
      市川秀之
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 60 (4) Pages: 84-85

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 主権者教育と道徳教育2019

    • Author(s)
      市川秀之
    • Journal Title

      子どもの道徳

      Volume: 119 Pages: 14-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数値に振り回されない教育のために2019

    • Author(s)
      市川秀之
    • Journal Title

      教材研究 TOTAL ENGLISH

      Volume: 134 Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 抵抗する主体―クリティカル・ペダゴジーの主体論の構成と展開―2021

    • Author(s)
      市川 秀之
    • Organizer
      日本デューイ学会第64回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ナショナル・アイデンティティへの動員としての教育とその課題 ―ヘンリー・ジルーのクリティカル・ペダゴジーの検討から2019

    • Author(s)
      市川秀之
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 何のための深い学びなのか?-ジョン・デューイの思想から考える2019

    • Author(s)
      市川秀之
    • Organizer
      千葉大学教育学部附属中学校 令和元年度公開研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 民主主義と教育の再創造2020

    • Author(s)
      日本デューイ学会
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251476
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 政治において正しいとはどういうことか2019

    • Author(s)
      田畑真一(編著者)、玉手慎太郎(編著者)、山本圭(編著者)、田村哲樹、寺尾範野、市川秀之、生澤繁樹、柿並良佑、大河内泰樹
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326302772
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新・教育の最新事情〔第3版〕2019

    • Author(s)
      貞廣斎子、伊藤英希、鈴木隆司、保坂亨、笠井孝久、西村隆徳、吉田浩、真田清貴、伊藤裕志、高木啓、磯邉聡、土田雄一、重栖聡司、大野英彦、渡邉健二、市川秀之、吉田雅巳
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101892
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi