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Precise prediction of operational flight trajectory for four-dimensional management of air traffic flow

Research Project

Project/Area Number 19K15116
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionKochi University of Technology

Principal Investigator

Harada Akinori  高知工科大学, システム工学群, 准教授 (70785112)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords航空交通流管理 / 軌道予測 / 定点通過時刻予測 / 軌道最適化 / 運航効率向上 / 航空交通管理 / 時間ベース軌道管理 / 到着管理
Outline of Research at the Start

本研究は我が国の先進的な航空交通流管理システム実現の鍵となる高精度な軌道予測および定点通過時刻予測の計算技術を確立することを目的とする。実運航では航空機は燃料や時間などを節約するよう経済的な飛び方をすることから、本研究では定期運航便の飛行軌道をより精度よく予測するため「高精度な数値モデルに基づく最適軌道」による予測を試みる。本研究が提案する方法は経済効率を最大にする最適軌道により実際の軌道を予測する点、推定した機体質量を用いることで軌道の予測精度向上を図る点に独創性がある。また、飛行前に決定される最低限の情報のみで定点通過時刻を予測可能なため実運用での利便性が高い点において新規性がある。

Outline of Final Research Achievements

The flight profiles generated by flight management systems (FMSs) are necessary for accurate prediction of flight time on the ground side. In this research, an accurate trajectory prediction method was developed with the aim of reproducing trajectories identical to those generated by FMSs on board. A significant feature of the proposed method is that the flight profiles of FMS can be replicated with sufficient accuracy using economic-optimal trajectories with a proposed parameter, pseudo cost index (PCI), determined based on the aircraft mass, calibrated airspeed, and wind velocities at the cruise altitude, which can be obtained at an early stage of flights.
The analysis results indicated that the flight time can be predicted with a high degree of accuracy by the proposed method even in the cases of comparatively long distances over 500 km while suppressing the effects by a seasonal variation on the flight time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国の航空交通において時間ベースでの交通流管理の実現が求められている。航空機の定点通過時刻を地上側で精度良く予測するためには高精度な軌道予測技術が必要である。本研究では経済指標を評価関数として得た最適軌道を用いることで、比較的長距離先の点までの飛行時間を、季節的な変動によらず良好な精度で予測可能であることを明らかにした。本研究の成果は、航空交通流管理のための軌道予測の精度向上に貢献するものである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Verification of Flight Data Mimicked by Flight Simulator Software, X-Plane2021

    • Author(s)
      横山大知,原田明徳
    • Journal Title

      AEROSPACE TECHNOLOGY JAPAN, THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES

      Volume: 20 Issue: 0 Pages: 154-165

    • DOI

      10.2322/astj.20.154

    • NAID

      130008126398

    • ISSN
      1884-0477
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Feasibility Study on Improvement of Cruise Flight Time Prediction via Aircraft Mass Estimation during Climb Trajectory2020

    • Author(s)
      芹田 樹,武市 昇,原田 明徳
    • Journal Title

      JOURNAL OF THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 7-11

    • DOI

      10.2322/jjsass.68.7

    • NAID

      130007795346

    • ISSN
      1344-6460, 2432-3691
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] COST-BENEFIT ANALYSIS FOR ASSESSMENT OF AIR CORRIDOR INSTALLATION INTO JAPANESE AIRSPACE2019

    • Author(s)
      山本 聡史,諸岡 康郎,武市 昇,原田 明徳
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 75 Issue: 2 Pages: 90-96

    • DOI

      10.2208/jscejipm.75.90

    • NAID

      130007651661

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] CARATSオープンデータとQAR飛行データを用いた高精度な飛行状態推定法の確立2021

    • Author(s)
      菊谷尚暉,入江康平,原田明徳
    • Organizer
      CARATSオープンデータ活用促進フォーラム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] QAR飛行データを用いた運航効率の統計分析-飛行性能が運航コストに与える影響-2021

    • Author(s)
      原田明徳,武市昇
    • Organizer
      第59回飛行機シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 最適軌道に基づく軌道予測手法の開発とQAR飛行データによる精度検証2021

    • Author(s)
      原田明徳,武市昇
    • Organizer
      第59回飛行機シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京国際空港到着機の速度最適化に関する一考察2021

    • Author(s)
      保阪和史
    • Organizer
      第59回飛行機シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 3パラメタ最適化による飛行軌道予測とQAR飛行データを用いた精度評価2021

    • Author(s)
      仲村兼斉
    • Organizer
      第59回飛行機シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] QAR飛行データによる高精度軌道予測手法の開発2020

    • Author(s)
      原田明徳,武市昇,岡宏一
    • Organizer
      日本航空宇宙学会 第58回飛行機シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] フライトシミュレータソフトX-PLANEによる模擬飛行データの利用可能性の検証2020

    • Author(s)
      横山大知
    • Organizer
      日本航空宇宙学会 第58回飛行機シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 東京国際空港到着機の現状分析と新たな制御方法の提案2020

    • Author(s)
      保阪和史
    • Organizer
      日本航空宇宙学会 第58回飛行機シンポジウム
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      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 最適軌道を用いた軌道予測の高精度化 第2報2019

    • Author(s)
      原田 明徳,武市 昇,岡 宏一
    • Organizer
      日本航空宇宙学会 第57回飛行機シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 定点通過時刻予測のための最適軌道に基づく軌道予測手法2019

    • Author(s)
      原田 明徳,武市 昇
    • Organizer
      CARATSオープンデータ活用促進フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Accuracy Improvement of Optimal Trajectory-based Trajectory Prediction using Estimated Aircraft Mass2019

    • Author(s)
      A. HARADA, N. TAKEICHI, K. OKA
    • Organizer
      Asia-Pacific International Symposium on Aerospace Technology (APISAT 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/a-harada/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 高知工科大学 所属教員等一覧

    • URL

      https://www.kochi-tech.ac.jp/profile/ja/harada-akinori.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 一般社団法人 日本航空宇宙学会 航空交通管理部門

    • URL

      https://branch.jsass.or.jp/atmcom/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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