• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study for Cataloging Works for Video Games

Research Project

Project/Area Number 19K20637
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionInternational Professional University of Technology in Osaka (2021-2022)
Ritsumeikan University (2019-2020)

Principal Investigator

Fukuda Kazufumi  大阪国際工科専門職大学, 工科学部, 講師 (00723785)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsメタデータ / Linked Open Data / 情報要求 / ビデオゲーム / 作品 / デジタルアーカイブ / 目録 / IFLA LRM
Outline of Research at the Start

FRBRは資源の内容とキャリアの区別を提案したが、その中で著作は属性と関連を精密に記録するための機能を持つ実体として明確化され、目録作成の主要な論点の一つとなった。
本研究は、ボーンデジタルであり伝統的図書館資料と異なる特性を有する資料であるビデオゲームを対象に、その著作目録の構築・公開を目指す。そのために、以下を展開する。
1) 事例調査とインタビュー調査を通じて、内容を記述する書誌的実体の定義・解釈・記述単位などの情報要求を抽出する。2) サンプルの分析を通じて、著作目録に必要な属性や関連など仕様を確立する。3) 著作目録を公開し、目録に対するユーザ評価の収集ならびに有効性検証を実施する。

Outline of Final Research Achievements

Games have now become a widely accepted cultural resource around the world, and many practical game education and research initiatives have been implemented. On the other hand, the holding and cataloging of games in archive institutions are limited. To address this issue, we have examined the development of data structures and data creation for the purpose of appropriate search and identification, using a specific archive as a case study. In games, identification at the title or work level is emphasized by users, and this is also the fundamental unit in web databases. We defined a logical data structure that associates these with materials and published it in a machine-readable format. We also automated the data connection with web databases and explored practical challenges and advantages by providing widely accessible online catalogs with integrated data sets to users.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新しい種別のアーカイブ資料であるゲームは、図書や雑誌など既存の複製資料と同様の性質を有し、ジャンルやシリーズやキャラクターなどそのゲーム内容に由来する識別的要素が重視されるなど、独自の特徴も有している。その特徴に基づくデータ構造とデータセットとオンライン目録といった成果物は、アーカイブの一般利用が広がることで巨大なフィードバックループを喚起しえる。本研究はそのための端緒となるものと考えられる。
さらに、オンラインコミュニティが生成したデータセットとの接続やその活用を進め、アーカイブ機関とオンラインコミュニティの共同の可能性が示唆された。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 11 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 5 results) Book (2 results) Remarks (8 results)

  • [Int'l Joint Research] シュトゥットガルトメディア大学(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シュツットガルトメディア大学/Computerspielemuseum(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] スタンフォード大学/ワシントン大学(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シュツットガルト大学/Computerspielemuseum(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Stanford Unviersity/University of Washington/the strong NATIONAL MUSEUM OF PLAY(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Bath Spa University(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シュトゥットガルト大学(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] スタンフォード大学/ワシントン大学(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] A practice of cataloging based on community-generated data as authorities: A case of a video game catalog2022

    • Author(s)
      福田 一史
    • Journal Title

      The Journal of Information Science and Technology Association

      Volume: 72 Issue: 8 Pages: 299-306

    • DOI

      10.18919/jkg.72.8_299

    • ISSN
      0913-3801, 2189-8278
    • Year and Date
      2022-08-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Preservation of Physical Objects in Video Game Archives2022

    • Author(s)
      髙見澤こずえ,福田一史
    • Journal Title

      Dejitaru Akaibu Gakkaishi

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 41-46

    • DOI

      10.24506/jsda.6.1_41

    • ISSN
      2432-9762, 2432-9770
    • Year and Date
      2022-02-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] [E21] Linking Media Arts Database to Wikipedia for Video Game Metadata Enhancement2022

    • Author(s)
      福田 一史、三原 鉄也
    • Journal Title

      Dejitaru Akaibu Gakkaishi

      Volume: 6 Issue: s3 Pages: s234-s237

    • DOI

      10.24506/jsda.6.s3_s234

    • ISSN
      2432-9762, 2432-9770
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国内のゲーム研究の動向: 書誌を用いた計量的分析2022

    • Author(s)
      福田一史
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会第12回年次大会予稿集

      Volume: 12 Pages: 94-97

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Video game preservation and the catalog2021

    • Author(s)
      福田 一史
    • Journal Title

      The Journal of Information Science and Technology Association

      Volume: 71 Issue: 8 Pages: 366-371

    • DOI

      10.18919/jkg.71.8_366

    • NAID

      130008070202

    • ISSN
      0913-3801, 2189-8278
    • Year and Date
      2021-08-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ボードゲームのシリアスゲーム的活用における情報要求に関する調査2021

    • Author(s)
      シン・ジュヒョン, 毛利仁美, 福田一史
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会第11回年次大会予稿集

      Volume: 11 Pages: 87-90

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ゲーム産業の規模と範囲を測定する―立命館 RCGS コレクションと企業情報データベースを用いた予備的分析―2021

    • Author(s)
      原泰史, 福田一史, 井上明人, 生稲史彦, 清水洋
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会第11回年次大会予稿集

      Volume: 11 Pages: 75-78

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] テーブルトップゲームを記述するための概念モデルの開発2020

    • Author(s)
      福田一史, 井上奈智, 高倉暁大, 高橋志行, 橋崎俊, 日向良和, 藤倉恵一, 松岡梨沙
    • Journal Title

      じんもんこん2020: 人文科学とコンピュータシンポジウム論文集 2020 275 - 282 2020年12月

      Volume: 2020 Pages: 275-282

    • NAID

      170000183877

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ビデオゲーム資料記述のための LOD データセットの構築とその研究利活用2020

    • Author(s)
      福田一史, 三原鉄也, 大石康介
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会第10回年次大会予稿集

      Volume: 2019 Pages: 31-34

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using Wikidata as Work Authority for Video Games2019

    • Author(s)
      FUKUDA, Kazufumi
    • Journal Title

      Proc. Int’l Conf. on Dublin Core and Metadata Applications 2019

      Volume: 2019 Pages: 80-87

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 著作を含むビデオゲーム書誌データベースの構築:Omeka Sを用いた「RCGS Collection試作版」による所蔵書誌提供の事例2019

    • Author(s)
      福田一史, 三原鉄也, 大石康介, 細井浩一
    • Journal Title

      じんもんこん2019論文集

      Volume: 2019 Pages: 77-84

    • NAID

      170000180904

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Lightning Talk JVMG Workshop: JVMG, MADB and the research idea2023

    • Author(s)
      Kazufumi Fukuda
    • Organizer
      JVMG Workshop
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] [E21] ビデオゲームのメタデータ拡張のためのメディア芸術データベースとWikipediaとのリンキング2022

    • Author(s)
      福田一史, 三原鉄也
    • Organizer
      デジタルアーカイブ学会第7回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] パネリスト:企画セッション「コミック・アニメ・ビデオゲームの工学的研究・データ活用を探る」2022

    • Author(s)
      山川道子, 福田一史, 山本美希, 三原鉄也
    • Organizer
      第7回コミック工学研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Panelist: Panel Discussion "Game Citation -Why Digital Game Citation Matters"2022

    • Author(s)
      Kazufumi Fukuda
    • Organizer
      Digital Entertainment Conference 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] アナログゲームミュージアム目録システムの構築2022

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      DHフェス2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 国内のゲーム研究の動向:書誌を用いた計量的分析2022

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会第12回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティ生成データを典拠として用いた目録作成の試み:ビデオゲーム目録を事例として2021

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      TP&Dフォーラム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ボードゲーム目録作成ワークショップ:ボードゲーム目録の書き手(カタロガー)がいない件について2021

    • Author(s)
      福田一史, 藤倉恵一, ウニゲームス, 日向良和, 井上奈智, 高倉暁大
    • Organizer
      図書館総合展2021フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Linked Dataによるゲーム資料の記述2021

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      ARCセミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] For the Development of a Data Model for Tracing “Play” with Video Games and the Media Culture2020

    • Author(s)
      Kazufumi Fukuda
    • Organizer
      Proceedings of the 10th conference of the Japanese Association for Digital Humanities
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] テーブルトップゲーム概念モデルの提案2020

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      図書館総合展フォーラム「ボードゲームのカタログと未来:図書館でボドゲやりたいから目録が必要な件について」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ゲームの世界からこれからの図書館を考える~文化資源に対して図書館はどう向き合うのか~2020

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      図書館総合展フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ビデオゲームの所蔵実践:ゲームアーカイブ所蔵館連携に関わる調査事業より2020

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      図書館総合展フォーラム「図書館でビデオゲームができる未来は来るのか?」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオゲームのメタデータとデータ駆動形キュレーション2020

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      CEDEC2020セッション「過去のゲームが失われる前に何ができるのか:アーカイブ、DB、利活用」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] A Development of LOD Dataset for Description of Video Game Resources2020

    • Author(s)
      Kazufumi Fukuda
    • Organizer
      Replaying Japan
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] RDA・NCR2018によるゲームの目録作成と公開2019

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      OpenGLAM JAPAN 図書館総合展2019 ブース&フォーラム「〈Open〉のための逗留地」(図書館総合展2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Requirements for Describing Various Pop Culture Resources2019

    • Author(s)
      FUKUDA, Kazufumi
    • Organizer
      ICADL2019 Workshop MAGIC
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ゲームのオンライン目録「RCGS Collection試作版」2019

    • Author(s)
      福田一史
    • Organizer
      Code4Lib Japan (Lightning Talk)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Online Catalog of Video Games Using Omeka2019

    • Author(s)
      FUKUDA, Kazufumi, MIHARA, Tetsuya, OISHI, Kosuke, HOSOI, Koichi
    • Organizer
      2019 CIDOC Annual Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] RCGS Collection and External Datasets2019

    • Author(s)
      FUKUDA, Kazufumi
    • Organizer
      DiGRA 2019: Workshop - Metadata in Game Studies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Information and Knowledge Organisation in Digital Humanities Chapter "Modelling cultural entities in diverse domains for digital archives"2021

    • Author(s)
      Shigeo Sugimoto, Chiranthi Wijesundara, Tetsuya Mihara, Kazufumi Fukuda
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781003131816
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] メディア芸術・研究マッピング ゲーム研究の手引きII2020

    • Author(s)
      松永伸司,井上明人,木村知宏,黄巍,小林信重,福田一史,吉田寛
    • Total Pages
      69
    • Publisher
      文化庁
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] AGMサーチ

    • URL

      https://id.analoggamemuseum.org/s/agm/page/welcome

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] RCGSコレクション

    • URL

      https://collection.rcgs.jp

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] RCGSコレクション

    • URL

      https://collection.rcgs.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] MADBメタデータスキーマ仕様書

    • URL

      https://github.com/mediaarts-db/dataset/blob/main/doc/MADB%E3%83%A1%E3%82%BF%E3%83%87%E3%83%BC%E3%82%BF%E3%82%B9%E3%82%AD%E3%83%BC%E3%83%9E%E4%BB%95%E6%A7%98%E6%9B%B8.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Ludo-Musica -音楽からみるビデオゲーム-

    • URL

      https://ludomusica.net/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] メディア芸術データベース

    • URL

      https://mediaarts-db.bunka.go.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] RCGS Collection

    • URL

      https://collection.rcgs.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] IVDN - International Videogame Data Network

    • URL

      https://ivdn.org/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi