• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of the Theory on Educative Assessment to Enhance the Effects of Collaborative Learning

Research Project

Project/Area Number 19K20983
Project/Area Number (Other) 18H05791 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionMorioka College

Principal Investigator

Fukushima Yuki  盛岡大学, 文学部, 助教 (10826100)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育評価 / 協同学習 / 協働学習 / 協調学習 / 学習評価 / グループ認知 / パフォーマンス評価 / 認知的徒弟制
Outline of Research at the Start

子どもたちが探究的な学習に協働で取り組むことが重要視されている。しかし、そうした協働的な学習の評価に悩まされている教師は多い。これまで様々な解決策が提案されてきたが、いずれも妥当性・信頼性・公平性に課題がある。その原因は、従来の教育評価論がもっぱら個人レベルの評価を対象としてきたことにある。そこで本研究では、協働的な学習を教育評価論の射程に入れ、あるべき教育評価の基準と方法を開発・検証し、学校現場および学会に発信することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The following four points have been suggested for the assessment of cooperative or collaborative learning. First, it is necessary to clarify what collaboration in the educational practice means and for what purpose it is. Second, collaborativeness should not be viewed as a general and generic ability, since it is demonstrated in a situation-dependent manner. Third, collaborativeness is not necessarily an outcome of teacher’s instruction, and under the philosophy of educative evaluation, to assess it is not appropriate. Fourth, integrated with students’ ability to think, make judgements, and express themselves, collaborativeness should be assessed within the context of a performance task that requires outcomes that cannot be produced without quality collaboration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2017年・2018年改訂学習指導要領が実施に移される中で、「主体的・対話的で深い学び」として、グループ学習や学習者同士の学び合いが広く実践されてきている。その中で、協働で行われる学習とその成果を評価するという、妥当性や公平性の点で複雑かつ困難な課題が学校現場に投げかけられている。本研究の成果は、そうした難題に向けて、協働的な学習に関する歴史的・理論的な知見をもとに解決策を示唆するものである。また同時に、従来個人の学習に焦点化してきた教育評価論と、教育評価の問題をあまり取り上げてこなかった協働的な学習の研究とを架橋し、両者の射程を広げるという学術的意義を有している。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 協同学習と進歩主義教育の関係に関する一考察――米国において「協同学習」は何を意味してきたか――2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 16

    • NAID

      40022596841

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「ヴィゴツキー・ルネサンス」による「協調」概念の変容――「最近接発達領域」解釈に注目して――2020

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 30 Pages: 57-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協同学習にとって「技法」とは何か――初期協同学習研究の様相に基づく一考察――2020

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 37 Pages: 87-100

    • NAID

      120006890929

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「グループ認知」は「集団錯誤」か――G. スタールの協調学習理論に対する概念的検討――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 29 Pages: 109-123

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 認知的徒弟制の協働学習研究上の位置づけに関する一考察――協働による方略の明確化と共同体の形成――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 36 Pages: 103-115

    • NAID

      40022081288

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 1940-50年代アメリカにおける「協同学習」の展開――進歩主義教育運動とD. W. ジョンソンらの協同学習研究とをつなぐ――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「協働」が織り成す新しい学校教育の実践2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本教育事務学会東北ブロック地域研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 2019年改訂指導要録対応 シリーズ学びを変える新しい学習評価 理論・実践編3 評価と授業をつなぐ手法と実践2020

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi