• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Teacher's Perception of Learning about Collaborative Learning

Research Project

Project/Area Number 19K20984
Project/Area Number (Other) 18H05792 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionDaito Bunka University

Principal Investigator

Kodama Keiichi  大東文化大学, 文学部, 講師 (30824776)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords協働学習 / 教師の学び / 質問紙調査 / インタビュー調査 / 学習環境 / 協働学習について学ぶ / グループ学習 / 教師 / 学習ニーズ
Outline of Research at the Start

本邦の学校教育では、他者と学び合う「協働学習」への関心が高まっている。一方で、その協働学習を支える「教師」についての知見は十分な蓄積がなく、協働学習に関わる教師のその専門性の解明や専門性開発環境を整備することは重要な検討課題である。
本研究は、専門性開発環境の整備に先立って、協働学習(グループ学習)について学ぶことに対する現場の教師の認識について調査を行う。具体的には、現職教員が協働学習において学びたいと考える事項、学びたい事項に関連する心理的要因・環境的要因の検討、学びたい動機に対する理由や求める学習環境に対する認識を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study focuses on learning needs and anxiety as teachers' perceptions of collaborative learning. The survey was conducted through a questionnaire survey on the Web (800 participants) and an interview survey (2 participants). The results of the analysis show that elementary school teachers have higher learning needs than junior high school teachers and that elementary school teachers have higher anxieties score than Junior high school teachers about "evaluation" in collaborative learning. In addition, the interviews revealed that there is a climate for sharing perceptions about collaborative learning among colleagues and the importance of engaging external lecturers in building local theories about collaborative learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

協働学習において、特に「評価」について不安が高いことが示された点は、協働学習について学ぶ学習環境を整えていく上での方向性の1つを提示しているといえる。また、協働学習と一言で言っても多様な協働学習論があり、その背景を同僚間で共有できなければ、教師同士で学び合うことも難しい。外部講師や研究者はトップダウンに知見を提供するのではなく、同僚教師間の文脈を共有するためのハブになることや、実践者のニーズに即したローカルな「実践の理論」の構築をサポートすることが求められており、学習環境の整備を進めていく上での重要な視点であるといえる。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教員採用試験認識尺度の開発2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 5-15

    • NAID

      120006919843

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2018年度卒業生に対する教職課程に関する質問紙調査の分析2019

    • Author(s)
      児玉佳一・靜 哲人
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 155-164

    • NAID

      120006919859

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2019年度質問紙回答からみる本学学生の教職志望度の変遷2019

    • Author(s)
      靜 哲人・児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 165-175

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学び合いに関するある熟練教師の専門性発達―学び合いの「実践家」および「指導者」の側面から2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 14 Pages: 13-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teacher’s Monitoring and Supporting during Small-Group Learning2018

    • Author(s)
      児玉 佳一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 283-296

    • DOI

      10.15077/jjet.42075

    • NAID

      130007586038

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-31
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] グループ学習目標の達成が教師のグループに対する評価および支援方略に及ぼす影響―場面想定法を用いた教職経験による比較2018

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 3 Pages: 7-18

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 協働的な洞察問題解決における言語的相互作用の影響―数理パズル「タングラム」を用いた検討2018

    • Author(s)
      児玉佳一・中野良樹
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 40 Pages: 185-194

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2018年度質問紙回答からみる本学学生の教職志望度の強さ2018

    • Author(s)
      児玉佳一・靜 哲人
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 3 Pages: 79-90

    • NAID

      120006716725

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] グループ学習におけるファシリテーターの効果―受容型ファシリテーターと批判型ファシリテーターの比較2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Presentation] What do Japanese Teachers have anxiety about group learning? Focusing on difference of school levels and subjects.2019

    • Author(s)
      Kodama, K.
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師はグループ学習について何を知りたいと考えているか2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会発表論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のグループ学習に対する学習ニーズと心理的・環境的要因の関連―教科と校種に着目して2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] グループ学習における質問を抑制する状況的要因の検討―コンジョイント分析を用いた影響力の測定2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働学習の授業デザインに関する教師の認識―自由記述による探索的検討2018

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職課程学生の教員採用試験への認識と課題価値,大学生活意識との関連―教育実習前の学生を対象とした検討2018

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育心理学 (シリーズやさしく学ぶ教職課程)2020

    • Author(s)
      児玉佳一 (編)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029721
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教職のための教育心理学と教育相談2019

    • Author(s)
      児玉佳一 (著・監修), 飯牟礼悦子・北風菜穂子・草柳和之・杉田明宏 (著)
    • Total Pages
      97
    • Publisher
      大東文化大学教職課程センター
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi