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The Extraction of Unrealistic Virtual-World-Oriented Interface via Media Art works

Research Project

Project/Area Number 19K21607
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 1:Philosophy, art, and related fields
Research InstitutionMeiji University (2020-2021)
Tokyo National University of Fine Arts and Music (2019)

Principal Investigator

OHTANI Tomoko  明治大学, 総合数理学部, 助教 (40422406)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤木 淳  札幌市立大学, デザイン学部, 教授 (10457418)
丸谷 和史  日本電信電話株式会社NTTコミュニケーション科学基礎研究所, 人間情報研究部, 主幹研究員 (20626634)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords仮想世界指向 / インタフェース / メディア芸術 / 知覚法則 / 錯覚 / 仮想指向インタフェース / メディア表現
Outline of Research at the Start

昨今の情報技術の飛躍的進歩によって,仮想世界における表現が可能になってきた。実世界指向インタフェースなど,人間の知覚特性を基にしたVR技術を用いた表現はある。人間は,物理法則とは全く同じようには知覚,認識を行わない。今後,その人間が,仮想世界でも新たな表現や創作活動をしていくと予測される。本研究は,物理法則の範囲を超えて拡がっていると考えられる知覚の表現原理を,仮想世界という新しく現れた領域に適用してメディア芸術表現を創出する方法論を構築する。そのため,人間中心のデザインの提案,メディア表現の理論,人間行動の基礎科学の3つの視座から研究を推進する。

Outline of Final Research Achievements

Media art expression can include unrealistic and abstract aspects of the real and imaginary worlds. In this project, we produced unrealistic virtual world content and examined design principles for the unrealistic world acceptable to the audience. For example, in one of those works, we utilized the rules and expressions found in retro video games to produce an interface design for manipulating characters in an unrealistic virtual world. Investigation of users’ behaviors and evaluation of those works revealed that the users could accept rules or expressions that were not consistent with those of the real world when the perception of those rules or expressions was mentally convertible to those in the real world. The results also showed that the externalization of mental representations of the unreal/real world might explain perspectives on the worlds that are unaware of in their original form. Such an awareness should drive the production of novel works in unrealistic virtual worlds.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

メディア芸術において、現実世界と同様の体験をバーチャルリアリティ空間で表現する作品は多い。これは、既知の人間の感覚特性に関する知見を利用し、五感等の情報を提示するという手法をとっているからだと考えられる。他方、本研究では、このような現実空間の知見を基準として表現するのではなく、仮想世界における物理法則を無視したコンテンツから、人間の体験をデザインするという手法をとる。今後、技術の発展と共に、情報表示方法や利用シーンが複雑化し、表示のデザインが要求されるであろう。作品の陳腐化・短命を避けるためにも、これまでにない世界に対する知覚を知り、構造化・理論化することは、挑戦的研究として充分に意義がある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] フラッグクエスト歪められし空間2021

    • Author(s)
      藤木淳,大谷智子,丸谷和史
    • Journal Title

      芸術科学会誌 DiVA

      Volume: 51 Pages: 37-37

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examination of the visual effect of a rotating mirror:Creation of a novel steric texture with fusion of an afterimage and reflection2020

    • Author(s)
      藤木淳
    • Journal Title

      札幌市立大学研究論文集 = SCU Journal of Design & Nursing

      Volume: 14 Issue: 1 Pages: 37-41

    • DOI

      10.15025/00000197

    • NAID

      120006957875

    • ISSN
      1881-9427
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1261/00000197/

    • Year and Date
      2020-07-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Interpretations of the Cafe-wall Illusion on the Basis of 3D Scene Perception and Production of Variations2020

    • Author(s)
      丸谷和史・大谷智子
    • Journal Title

      Journal of Graphic Science of Japan

      Volume: 54 Issue: 1 Pages: 13

    • DOI

      10.5989/jsgs.54.1_13

    • NAID

      130007993917

    • ISSN
      0387-5512, 1884-6106
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カフェウォール錯視の三次元解釈における三次元構造と錯視量の関係の検討2020

    • Author(s)
      丸谷和史・大谷智子
    • Journal Title

      図学研究

      Volume: 164 Pages: 13-18

    • NAID

      130008082954

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 非現実的仮想世界インタフェースを備えたゲームシステム操作の学習2021

    • Author(s)
      大谷智子・丸谷和史・藤木淳
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースシンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] The photographed 3d object attached with geometric textures is perceived larger than its actual size2021

    • Author(s)
      Tomoko OHTANI and Kazushi MARUYA
    • Organizer
      13th Asian Forum On Graphic Science
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小中学生を対象とした錯視を学ぶ体験型授業プログラムの提案2021

    • Author(s)
      大谷智子・丸谷和史
    • Organizer
      日本図学会2021年度大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オーガナイズドセッションA「 VR x アート」2021

    • Author(s)
      大谷智子
    • Organizer
      バーチャル学会2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 食物とコミュニケーション能力の改変によるアリの行動変容 -アリの適応力を活用したアート作品の制作に向けて-2020

    • Author(s)
      沼田真周・藤木淳
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム(EC2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 無意識に容貌変形することによるwell-being向上手法の検討2020

    • Author(s)
      三上拓哉・藤木淳
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム(EC2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Time Flyer : 観念的タイムマシンの制作2020

    • Author(s)
      十亀彩華・藤木淳
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム(EC2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コンテキストを維持しつつ複数人に同じ感情を抱かせるアニメーション表現のための基礎研究2020

    • Author(s)
      高田若葉・藤木淳
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム(EC2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 仮想世界指向インタフェースを備えたゲームシステムの提案2020

    • Author(s)
      藤木淳
    • Organizer
      札幌市立大学2020年度研究発表交流会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] フラッグクエスト:仮想世界指向インタフェースを備えたゲームシステムの提案2020

    • Author(s)
      藤木淳,大谷智子,丸谷和史
    • Organizer
      情報処理学会インタラクション2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Design for the Unreal World ~アンリアルを考える~

    • URL

      https://sites.google.com/view/designfortheunrealworld

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

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