• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A theoretical and empirical study of the effect of knowledge of a foreign language on meta-linguistic awareness with respect to one's mother tongue

Research Project

Project/Area Number 19K21633
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionKansai University (2020-2022)
Meikai University (2019)

Principal Investigator

Otsu Yukio  関西大学, 外国語学部, 客員教授 (80100410)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsメタ言語能力 / ことばへの気づき / 母語 / 外国語 / 英語教育 / 国語教育 / 言語教育 / 認知科学
Outline of Research at the Start

本研究は2つの目的を持つ。第一の目的は外国語の学習において身につけた知識が母語に関するメタ言語能力の発達に正の影響を与えるか否かを探ることである。第二の目的は母語に関するメタ言語能力と外国語に関するメタ言語能力が共通の認知機構に根ざすものであるか否かを探ることである。外国語の知識が母語に関するメタ言語能力の発達に正の効果を与えることが実証できれば、認知科学的な意義だけでなく、外国語教育の意義とその在り方に重要な影響を与え、社会的インパクトが期待できる。さらに、メタ言語能力について新たな視点(母語と外国語に関するメタ言語能力の関連)から検討することによってブレークスルーをもたらす可能性がある。

Outline of Final Research Achievements

In this study, a cognitive model was first constructed to capture knowledge of mother tongue, knowledge of foreign languages, meta-linguistic awareness related to mother tongue and meta-linguistic awareness related to foreign languages in a single framework. When we were to test the adequacy of the model, COVID-19 spread, and we were forced to conduct a reduced-scale survey instead of a large-scale school-based survey which had been originally planned. It was suggested that the knowledge acquired in learning a foreign language may positively influence the development of meta-linguistic awareness related to mother tongue.
It should also be noted that efforts were made to clarify the social significance of the results of this study through regular meetings and exchanges of views with groups of teachers in primary, junior high and senior high schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語の学習において身につけた知識が母語に関するメタ言語能力の発達に正の影響を与えるか否かを理論的・実証的に探る試みはその重要さにもかかわらず体系的な研究はほとんど行われていなかった。また、母語に関するメタ言語能力と外国語に関するメタ言語能力が共通の認知機構に根ざすものであるかという点も体系的な研究はほとんど行われていなかった。本研究はこの欠落を埋め、言語教育の中に外国語教育を明確に位置づけるための重要な基礎作業となった。
上記のいずれの目的に照らしても、本研究の成果は学校教育における言語教育の在り方について示唆するところが多く、大きな社会的意義を持つ。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 12 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 名著解題:Carol Chomsky (1969) The acquisition of syntax in children from 5 to 10. MIT Press.2023

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      言語理論・言語獲得理論から見たキータームと名著解題

      Volume: ー Pages: 132-135

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指定討論:「小学校での英語学習はどのようにあるべきか」2022

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 61 Pages: 251-253

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語の進むべき道2022

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      教育

      Volume: 913 Pages: 71-77

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Neural Correlates of Temporal Presentness in the Precuneus: A Cross-linguistic fMRI Study based on Speech Stimuli2021

    • Author(s)
      Tang L, Takahashi T, Shimada T, Komachi M, Imanishi N, Nishiyama Y, Iida T, Otsu Y, Kitazawa S
    • Journal Title

      Cerebral Cortex

      Volume: 31 (3) Issue: 3 Pages: 1538-1552

    • DOI

      10.1093/cercor/bhaa307

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 言語教育における小中接続のあるべき姿2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      中央教育研究所研究報告

      Volume: 96 Pages: 24-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評:石居康男、桒原和生『日本語を活用して学ぶ英文法』神田外語大学出版局、2020年2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 8 Pages: 93-93

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 認知科学者と英語教師のやりとり2019

    • Author(s)
      大津由紀雄、末岡敏明
    • Journal Title

      学問的知見を英語教育に活かす

      Volume: 1 Pages: 2-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] しりとりと「ことばへの気づき」の発達2023

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      第9回議論型研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒の心に火をつける2022

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      ことばのまなび工房連続ワークショップ「英語の教室で何ができるか」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] いまこそ、ことばの教育を目指そう2022

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      新英語教育研究会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ことばへの気づき」は言語教育にとってどんな意味を持つのか2022

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      関西大学外国語教育学会関西大学外国語教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 母語の獲得と外国語の学習2022

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      新英語教育研究会関西支部学分会学習会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究課題の見つけ方2022

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      中京大学国際学部特別講演
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教師が知っておきたい、言語学と認知科学2021

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会10月月例研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育を英語から解放しよう---日本型複言語主義のすすめ2021

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第3回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語主義的言語教育2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      第4回AI教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語心理学からの付録2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      東京言語研究所公開講座
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語主義を考える2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      中京大学国際学部FDセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語で始める英語、英語で豊かにする日本語2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      宝仙学園父母会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ことばの教育」としての英語教育2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      第52回全道外国語教育研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大津由紀雄、大いに語る---ことばの認知科学、ことばと教育、そして、大学教育2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      本挑戦的研究(萌芽)公開講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 言語研究の世界2022

    • Author(s)
      大津 由紀雄、今西 典子、池内 正幸、水光 雅則、杉崎 鉱司、稲田 俊一郎、磯部 美和
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327401771
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ワイド新版 英語学習7つの誤解2022

    • Author(s)
      大津 由紀雄
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894767805
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 英語教育の歴史に学び 現在を問い 未来を拓く2021

    • Author(s)
      辻伸幸、上野舞斗、青田庄真、川口勇作、磯辺ゆかり、大津由紀雄、下絵津子、田邊祐司、久保田竜子、久保野雅史、三浦孝、鳥飼玖美子、斎藤兆史ほか
    • Total Pages
      482
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275553
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] どうする、小学校英語?2021

    • Author(s)
      大津 由紀雄、亘理 陽一
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766427882
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 英語教育の歴史に学び 現在を問い 未来を拓く---江利川春雄教授退職記念論集2021

    • Author(s)
      辻伸幸、上野舞斗、青田庄真、川口勇作、磯辺ゆかり、大津由紀雄ほか
    • Total Pages
      473
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275553
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] メタ言語能力を育む文法授業2019

    • Author(s)
      大津由紀雄ほか
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894768963
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 言語接触: 英語化する日本語から考える「言語とはなにか」2019

    • Author(s)
      大津由紀雄ほか
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130830799
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 大津研ブログ

    • URL

      https://www.kotoba1.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi