• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Collaboration for the Standardisation of Curriculum on Computational Thinking

Research Project

Project/Area Number 19K21743
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

礒田 正美  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鹿野 利春  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (20770168)
上野 耕史  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (20390578)
銀島 文  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総合研究官 (30293327)
坂谷内 勝  国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (70187053)
溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)
岸本 忠之  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (50324025)
小原 豊  関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)
松嵜 昭雄  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsコンピュテーショナル・シンキング / プログラミング的思考 / データサイエンティスト的思考 / 統計的思考 / 情報教育 / APEC / アルゴリズム的思考
Outline of Research at the Start

2019年は高等学校、2020年は小・中学校に焦点を当て、APEC教育課程調査官研修への提案準備を行う。先端のAI研究者・AI教育利用研究者(海外研究協力者)と協働し資料並びに関連機材を探索収集し、それを基盤に、教育課程開発・実施の責任者である国立教育政策研究所研究者と協働して教育内容の構成要素を探り、その範例教材を教材開発専門家である教科教育研究者と生み出す。

Outline of Annual Research Achievements

研究の目的は、迫りくるAI社会を先導する未知の情報教育内容像を挑戦的に提案することにある。その萌芽として、AI、ロボットにより展開する第4次産業革命の基盤をなすコンピュテーショナルシンキング(AI時代のコンピュータを活用する際の思考法)を、情報科・算数数学科などの教科教育で総合的に育成する情報教育内容の構成要素(プログラミング力、数理科学モデル構成力、AI学習・活用力、そして以上を総合的に活用する力)を探索する。コンピューテーショナルシンキングの探索では、ビックデータを扱う際、スタティスティカルシンキングの探索も求められる。その探索の上で、その構成要素を説明する範例教材を暫定的に作成する。そしてデジタル経済を志向するAPEC域内教育課程標準化への研修で提案し、各国の教育課程研究者が新情報教育に挑む研究開発動向を起こす。本研究の基盤に2021年3月には教育課程改革勧告がAPECより刊行された。その勧告は、人間形成、コンピュータ思考、統計思考からなり、特にコンピュータ思考はアルゴリズム思考、計算モデル思考、AI学習思考からなり、統計思考はネイマンピアソン統計思考、データサイエンス思考、ベイズ統計思考よりなる。
2021年度はその研究成果を敷衍する研修内容をマレーシアにおいて検討する予定であった。COVID-19により実施できなかったため、代替として、2022年2月10日にAsian Pacific -Tsukuba International Conference,WORKSHOP ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) AND DATA SCIENCE FOR EDUCATIONをWebinarを実施し、研修内容のモデル例を示した。各国との協議を深めることがかなわない状況から、研修内容をさらに明確化する議論を重ねる必要がある。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

COVID-19によりマレーシアでの研究集会を行うことがかなわなかった。

Strategy for Future Research Activity

COVID-19 により研究が2年遅滞する間、各国では情報教育関連研修が進行した。それを遅れて集約するだけでは先導的な成果とは言えない状況にある。2021年に提出したAPEC勧告の内容をさらに進める方向でセミナーを実施することで研究目的に対するより高い成果をあげる方針である。

Report

(3 results)
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report

Research Products

(28 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (11 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (2 results) Remarks (4 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] コンケン大学(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      コンケン大学
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] チリ大学(チリ)

    • Country Name
      CHILE
    • Counterpart Institution
      チリ大学
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Chile(チリ)

    • Country Name
      CHILE
    • Counterpart Institution
      University of Chile
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      Ministry of Education
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Khon Kaen University/Assumption University(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      Khon Kaen University/Assumption University
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] khon Kaen University/Assumption University(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      khon Kaen University/Assumption University
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Valparaisoカトリック教会大学/University of Chile(チリ)

    • Country Name
      CHILE
    • Counterpart Institution
      Valparaisoカトリック教会大学/University of Chile
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education/SEAMEO-RECSAM(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      Ministry of Education/SEAMEO-RECSAM
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education and Culture/SEAMEO Qitep in Mathematics(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      Ministry of Education and Culture/SEAMEO Qitep in Mathematics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Vietnamin National University(ベトナム)

    • Country Name
      VIET NAM
    • Counterpart Institution
      Vietnamin National University
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing Computational Thinking to Help Tackle Pandemic Challenges2021

    • Author(s)
      Roberto Araya, Masami Isoda, Johan van der Molen Morris
    • Journal Title

      International Journal of Environmental Research and Public Health

      Volume: 18(23) Pages: 1-30

    • DOI

      10.20944/preprints202110.0061.v1

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A New Framework for Statistical Thinking in the Time of Big Data and the Digital Economy2020

    • Author(s)
      Gonzalez Orlando; Isoda Masami; Araya Roberto
    • Journal Title

      Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO

      Volume: 1 Pages: 61-70

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Framework for Computational Thinking in Preparation for Transitioning to a Super Smart Society2020

    • Author(s)
      Araya Roberto; Isoda Masami; Gonzalez Orlando
    • Journal Title

      Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO

      Volume: 1 Pages: 1-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inclusive Mathematics for Sustainability in a Digital Economy (InMside)2019

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      APEC Human Resouce Development Working Group Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A New Framework for Statistical Thinking in Times of Big Data and Digital Economy2019

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      APEC-Tsukuba International Conference XIII
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Computational Thinking; A Curriculum Framework for a Digital Society on APEC2019

    • Author(s)
      Roberto Araya, Masami Isoda
    • Organizer
      語) SEAMEO-Tsukuba Symposium VII
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Exemplars for curriculum development in the industrial revolution 42019

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      APEC Seminar on Computational Thinking Curriculum for Digital Economy
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Humanities VS Artificial Intelligence: A Report of APEC Seminar2019

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      APEC InMside Local Seminar at Temuco and Valparaiso
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Developing Computational Thinking on AI and Big Data Era for Digital Society - Recommendations from APEC InMside I Project2021

    • Author(s)
      Isoda,Masami., Araya, Roberto., Inprasitha, Maitree.
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      APEC#221-HR-01.1
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 最新教育キーワード(藤田晃之、佐藤博志、根津朋実、平井悠介編) STEM分担2019

    • Author(s)
      礒田正美
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      時事通信社
    • ISBN
      9784788716193
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Asian Pacific -Tsukuba International Conference

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=5QniYKaLpK4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Asian Pacific -Tsukuba International Conference

    • URL

      https://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/apec/2022/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/apec/2021/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] APECプロジェクトwebsite

    • URL

      http://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/apec/apec2020/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Asian Pacific -Tsukuba International Conference: AI for Educational Research2022

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] APEC-Tsukuba International Conference2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] APEC-Tsukuba International Conference XIV2020

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi