The Relations between parents, children and teachers by "Act for the promotion of measures to prevent bullying" and the independent commission of inquiry into serious situations
Project/Area Number |
19K21762
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Onoda Masatoshi 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 名誉教授 (60169349)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | いじめ防止対策推進法 / いじめ / 第三者委員会 / 保護者対応 / 重大事態 / 聴き取り調査 / コンプライアンス / 教師の疲弊 / 聴き取り / 学校紛争 / 自殺 / 不登校 / 司法面接 / 保護者対応トラブル |
Outline of Research at the Start |
1.全国各地で発生している、いじめ重大事態の報告書の分析を通して、不登校とそれ以外の重大事態別に、第三者委の抱える課題の特質を考察し、1)紛争状態になっているケースでの問題のこじれ方やトラブルの内実、および2)紛争状態になっていないケースの中から、そこでの関係当事者の「納得」のプロセスと、第三者委の果たした役割と重要な留意点の検討をおこなう。 2.第三者委員経験者に対するインタビューや質問紙調査を実施することで、学校-子ども-保護者関係の変容が、どのような困難を生じさせているかを明らかにする。 3.性質がやや類似する学校事故発生時の調査委との比較検討をおこない、第三者委の課題を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
1. Teachers’ duties and responsibilities are increasing greatly by "Act for the promotion of measures to prevent bullying (2013)". Subjective judgments of bullying victims are widely esteemed by this Act, therefore to solve troubles between children through conversation or apology from assailants has been very difficult. And conflict between victim child’s parents and assailant child’s parents has occurred, with the result that many teachers are mentally tired. 2. There are various issues in the independent commissions of inquiry into serious situations (ex. suicide, injury, threat or long absence from school) by bullying also. Monetary rewards are very cheap, hence the boards of education are not able to gather experts on bullying problems. And process through interview to victims and assailants sometimes are fading. So, in some cases of bullying, the reports by commissions of inquiry are submitted to boards of education with unfounded inference.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1.「いじめ防止対策推進法」は、困難状況にある多くの子どもたちを救う面も確かにある。しかし実際には、いじめ認定において「被害者の主観」が最大限に尊重される傾向にあり、被害者への支援と加害者への指導という対峙的措置をとるため、子どもたち当事者間での解決への道筋が閉ざされ、学校で対応が困難となる様々なトラブルが起きる原因となっていることが明確になった。 2.重大事態調査をおこなう調査委員会の報告書も、専門性と客観性が確保されているとは言えないケースも多数見られる。十分に練られた上での議員立法ではない、この法律の数々の問題点を多面的に明らかにすることができ、法改正の必要性を世に問うことができた。
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Report
(5 results)
Research Products
(68 results)