• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Policy Studies in Reenroll of Truancy

Research Project

Project/Area Number 19K21765
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Sonoyama Daisuke  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (80315308)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords早期離学 / 中途退学 / 不登校 / 進路指導 / ヨーロッパ / 日本 / 比較国際研究 / 教育社会学 / 進路選択 / 教育機会 / フランス / 比較教育 / 高等教育 / 中等教育 / 復学
Outline of Research at the Start

先進国に共通して学校から離れる「不登校」との関係や、家庭背景による経済的要因(貧困)、社会的要因(非行、外国人・移民)、あるいは心理的要因(家庭内暴力、虐待、ネグレクト、障がい)、さらには学業困難な若者への対応が社会格差との闘いとして喫緊の課題となっている。若者の孤立化、社会的紐帯の喪失など長期不安定雇用といった時代に応じた教育として18から24歳を対象に学校や雇用に結びつける方策をEUレベルで検討し、21世紀の学校教育や職業訓練のあり方を検討している。日本の学校教育も、義務教育後の若者の教育訓練の無償化、生涯学習化を検討しなければならない。欧州の20年間の政策実態を基に比較検討する。

Outline of Final Research Achievements

In Japan, since the implementation of the Law for Securing Educational Opportunities (2016), adjustment classes, special schools for maladjusted or absentee and night junior high schools, as well as free schools, have provided places for students who have a special needs education. These facilities have been visited and surveyed. They were able to exchange views on the risk factors for truancy and dropout in Japan and the nature of prevention, intervention and compensatory education. This knowledge has been extended to Europe to investigate the situation in the UK, Germany and France. In the EU, there has been a numerical improvement of more than 2% over this period, indicating that the policies have generally been effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本における不登校は近年上昇傾向にあり、学齢期においても30万にを超え、隠れ不登校と呼ばれる保健室登校を含めると40万人以上と言われている。こうした学校に不適応を起こしている児童生徒は、海外にもみられるため、海外における予防、介入、補償プログラムを視察し、日本の学校現場や行政官と意見交換を行うことは意義があると考える。オンラインを使用した海外の受入先の教員と日本の学校の教員の交流セミナーを実施したり、海外から教員を招へいし、日本の学校視察を通した交流を実施したことは学術的にも社会的にも意義のある活動であった。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 4 results) Book (9 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 21世紀に求められるフィールドワーカーによる比較教育研究-エスノセントリズムを乗り超えて-2024

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 239-254

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 義務教育後の教育保障を考える―フランスの夜間高校の事例からー2023

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 53(11) Pages: 26-27

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の社会的評価を取り戻すために2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 215 Pages: 68-69

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] フランス社会学における教師研究に関する動向2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      フランス教育学会

      Volume: 34 Pages: 97-106

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ危機における教育政策の国際比較-フランス初等中等教育の状況から-2022

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      教育政策学会年報

      Volume: 29 Pages: 133-140

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Inequality in the Academic Achievement and Trajectory of “French Students with an Immigrant Background” and the Working Class : The mechanism of self-selection and marginalisation in secondary education2022

    • Author(s)
      Sonoyama Daisuke
    • Journal Title

      Osaka University Knowledge Archive : OUKA

      Volume: 8 Pages: 55-74

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 国際比較に見るCOVID-19対策が浮き彫りにした教育行政の特質と課題2021

    • Author(s)
      園山大祐, 辻野けんま, 有江ディアナ, 中丸和
    • Journal Title

      日本教育行政学年報

      Volume: 47 Pages: 25-45

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育義務とコロナ対応にみるフランスらしさ2021

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 32 Pages: 87-92

    • NAID

      40022735984

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍におけるデジタル教育の課題2021

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      日仏教育学会年報

      Volume: 28 Pages: 31-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 欧州諸国の移民への教育支援から何を学ぶか2021

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      都市とガバナンス

      Volume: 35 Pages: 37-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「表現の自由」をめぐって -フランス中学校教師殺人事件から考える-2021

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 208 Pages: 54-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新型コロナウィルス感染と学校 海外の学校-フランス-2020

    • Author(s)
      園山大祐
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 207 Pages: 56-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の外国人就学保障の現状と課題:制度上の差別と部分的な包摂2024

    • Author(s)
      園山大祐
    • Organizer
      フランス・コートダジュール大学「移民と社会」研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日仏における移民出自の背景を持つ子どもの進路形成2024

    • Author(s)
      園山大祐
    • Organizer
      明治学院大学シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスのセカンド・チャンス教育の特質 -職業参入に向けた取り組みを通して-2023

    • Author(s)
      園山大祐
    • Organizer
      日本比較教育学会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス社会学における教師研究2022

    • Author(s)
      園山 大祐
    • Organizer
      フランス教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障―学校から離れる若者、多様な学び方と教育訓練の場―2021

    • Author(s)
      園山 大祐、斎藤 里美、小山 晶子、 布川 あゆみ、見原 礼子、有江 ディアナ、二井 紀美子、林 寛平、本所 恵、丸山 英樹、中田 麗子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ危機対応教育政策の国際比較:初等中等教育の授業実施状況から2021

    • Author(s)
      園山大祐
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] What is Mispresented, and What is Unknown in the Educational Attainment of immigrant Descendants Living in France2021

    • Author(s)
      Sonoyama Daisuke
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国にルーツをもつ子どもに対する支援のいまーフランスー2020

    • Author(s)
      園山大祐
    • Organizer
      乳幼児教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] EUとフランスにおける早期離学(ESL)の現状と課題2019

    • Author(s)
      園山大祐・柿内真紀
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Les descendants de migrants au college du soir au Japon : entre discrimination systemique et inclusion partielle2019

    • Author(s)
      Daisuke SONOYAMA
    • Organizer
      Le congres international d’Actualite de la Recherche en education et en Formation (AREF)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Le systeme educatif japonais et l’impact de la nouvelle loi de 2016 aux raccrochages des descendants de migrants par le college du soir2019

    • Author(s)
      Daisuke SONOYAMA
    • Organizer
      Ecole Normale Supeireur de Madagascar
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Challenges for Public Education in Japan ― Compulsory Schooling “for what?” and “for whom?” ―2019

    • Author(s)
      Kemma TSUJINO, Daisuke SONOYAMA, Jun OHARA
    • Organizer
      Oldenburg University
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 世界の学校2024

    • Author(s)
      園山大祐、辻野けんま
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595324468
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 若者の権利と若者政策2023

    • Author(s)
      宮本 みち子、末冨 芳、秋田 喜代美、宮本 みち子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356594
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教師の社会学2022

    • Author(s)
      園山 大祐、田川 千尋、京免 徹雄、小畑 理香
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326603541
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか―子ども・保護者・学校・教育行政に迫る―2022

    • Author(s)
      園山大祐、辻野けんま
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047607
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 公教育制度の変容と教育行政2021

    • Author(s)
      日本教育行政学会研究推進委員会、横井 敏郎、滝沢 潤、佐藤 智子
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101946
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学校を離れる若者たち2021

    • Author(s)
      園山 大祐
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515293
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] フランスの高等教育改革と進路選択2021

    • Author(s)
      園山 大祐
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351728
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学ぶ・教える2020

    • Author(s)
      中澤 渉、野村 晴夫、金澤 忠博、木村 涼子、篠原 恵介、園山 大祐、澤村 信英、中村 瑛仁、中井 宏、山口 洋介、西森 年寿
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596212
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 世界のしんどい学校2019

    • Author(s)
      志水 宏吉、ハヤシザキカズヒコ、園山 大祐、シム チュン・キャット
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348803
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大学 人間科学研究科 教育制度学研究室

    • URL

      http://educational-policy.hus.osaka-u.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日仏教育セミナー「教師の社会学」2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi