• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reexamining the expansion of secondary education in Madagascar: the transition from school to work

Research Project

Project/Area Number 19K21766
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

澤村 信英  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (30294599)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白川 千尋  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (60319994)
杉田 映理  大阪大学, 人間科学研究科, 准教授 (20511322)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教育社会学 / 国際開発学 / 中等教育 / 教育と仕事 / マダガスカル / アフリカ地域研究
Outline of Research at the Start

本研究は、アフリカ地域における最貧国の一つであるマダガスカルを事例として、就学から就業への移行について、家庭状況、家族構成、ジェンダー、地域特性等を個別に照合しながら、国際的な潮流となっている中等教育拡大の妥当性を再検討することを目的とする。研究方法は、インタビューと参与観察を中心としつつも、コミュニティ単位で相対的にマクロな状況を把握するために、質問紙調査も行う。就学から就業への移行に焦点を当て、個別のケースを追い、どのように就学と就業が有機的に関連しているのか、中等教育を拡充することが農村コミュニティにとってどのようなインパクトをもたらすのかを明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、アフリカ地域における最貧国の一つであるマダガスカルを事例として、就学から就業への移行(トランジション)について、家庭状況、家族構成、ジェンダー、地域特性等を個別に照合しながら、国際的な潮流となっている中等教育拡大の妥当性を再検討することである。2020年度、新型コロナウイルス感染症拡大により、現地調査はできなかったが、前年度のフィールド調査(2020年2月中旬から4週間実施)で収集したデータ(生徒37名分)の分析を進めた。
2020年度の研究では、高等学校生徒のキャリアプランと個々人の特性に着目し、生徒の仕事へのアスピレーション(願望)の背景にある事柄を探索した。その結果、次のことが明らかになった。(1)現実によらず、高く安定した職業に対する願望を持っている生徒がいる一方で、家族の経験や考え方により、願望を低く設定する生徒もいる。(2)職業を自由に選べれば、積極的に起業することを考えている一方で、それとは逆に他に仕事がない際の最後の選択肢と考える者もいる。若者は、よりよい家族の生活とコミュニティへの貢献を考え、それぞれが有するリソースと障壁によって、各人の願望を再評価、調整している。このような就業へ繋げる個々人の行動とコミュニティのために寄与しようとする姿勢は、政府の政策や介入に関係がない。したがって、政府が取り組む実用性のある技能の習得機会の提供を通じた、学校から仕事への移行を推進する新たな方策の効果は、限定的になることが想定される。なお、本研究成果は、2021年2月に『国際開発研究』誌に投稿し、現在、審査を受けている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルス感染症拡大により海外渡航、フィールドデータ収集ができなかったため。

Strategy for Future Research Activity

フィールド調査の実施が当面は厳しく、オンラインによる補足的なインタビュー調査およびさらなる文献研究の実施を考えている。

Report

(2 results)
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report

Research Products

(7 results)

All 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] マダガスカルの教育政策の変遷と格差是正―職業へのアクセスに着目して―2020

    • Author(s)
      園山 大祐、ファナンテナナ リアナスア アンドリアリニアイナ、アンドリアマナシナ ルズニアイナ ラスルナイヴ
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29 Pages: 75-87

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] School to work transition in the rural area of Madagascar: exploring the background to high school students job aspiration2020

    • Author(s)
      Fanantenana Rianasoa Andriariniaina and Nobuhide Sawamura
    • Organizer
      21st Spring Conference, Japan Society for International Development
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] School to work transition in the rural area of Madagascar: understanding the background to high school students’ career plans2020

    • Author(s)
      Fanantenana Rianasoa Andriariniaina
    • Organizer
      26th Conference, Japan Society for Africa Educational Research
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] School to work transition in the rural area of Madagascar: exploring high school students’ family background2020

    • Author(s)
      Fanantenana Rianasoa Andriariniaina
    • Organizer
      International Education Development Forum 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Young people’s career plan in school to work transition in rural Madagascar: investigating the background to high school students’ decision patterns2020

    • Author(s)
      Fanantenana Rianasoa Andriariniaina
    • Organizer
      31st Annual Conference, Japan Society for International Development
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] School to work in the rural area of Madagascar: upper secondary school children's aspiration in perspective of the new education policy2019

    • Author(s)
      Fanantenana Rianasoa Andriariniaina, Nobuhide Sawamura
    • Organizer
      国際開発学会第20回春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Preparing school to work transition in malagasy low-income areas: between personal aspirations and household initiatives2019

    • Author(s)
      Fanantenana Rianasoa Andriariniaina
    • Organizer
      国際開発学会/人間の安全保障学会2019共催大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi