• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an estimation method of error causes in problems for representing learners' understanding of program behavior

Research Project

Project/Area Number 19K21782
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionChiba Institute of Technology

Principal Investigator

Kunimune Hisayoshi  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (90377648)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野瀬 裕昭  長野県工科短期大学校, 知能情報システム学科, 教授 (60774940)
新村 正明  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (20345755)
山本 樹  明海大学, 総合教育センター, 准教授 (30535266)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsプログラム動作 / 理解表出課題 / 誤答原因推定 / トレース課題 / プログラミング基礎概念 / 誤答分析 / プログラミング学習 / 初学者 / プログラム動作理解
Outline of Research at the Start

本研究課題では,プログラミング初学者が基礎的概念をどのように誤って理解しているかを,「トレース課題」の誤答から明らかにする手法を開発する.トレース課題は,研究代表者らが提案する学習者のプログラム動作理解を表出するための課題で,学習者がプログラムの振る舞いをどのように理解しているかを確認することができる.トレース課題の解答には複数の基本的概念についての理解誤りが混在していることが多く,学習者による誤答の要因を分析することは困難である.本研究課題では,プログラミングの基礎概念に関する複合的な要因を含む学習者の理解状況の推定を実現することを目指している.

Outline of Final Research Achievements

This project investigated (1) a method of automatic generation of programs, which reproduces wrong answers by misunderstandings of basic programming concepts, (2) a method for generating wrong answers, (3) verification of the methods, and (4) an analysis method for causes of wrong answers.
We developed programs, which implement methods (1) and (2), and verified the adequacy of the methods by comparing the wrong answers reproduced by the programs with actual wrong answers collected in practice. According to the result of the comparison, we found some causes of wrong answers, which we have not investigated. Therefore, we developed method (4), which can cover more causes of wrong answers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

トレース課題については,これまでにも類似の課題が提案されているが,この研究においては学習者へのフィードバックは正答との比較によるもののみで,誤答の原因にまで踏み込んだ分析は行われていない.一方,本研究課題において構想している,基本概念を誤って理解している学習者が想定する動作を行うプログラムによる誤答生成を行うという方法論については,これまでに類を見ないものであり,挑戦的かつ萌芽的な研究であると考えている.
また,本研究課題が提案する方法論は,トレース課題に関する誤答の原因分析のみならず,プログラミング教育における誤答分析の様々な局面に応用可能なものであり,この研究の意義は高いと考えている.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「知見マップ」構築を目的としたプログラミング教育実践調査 ~ 学習目標からみた考察 ~2023

    • Author(s)
      山本樹, 稲垣忠, 金子大輔, 國宗永佳, 辻靖彦, 村上正行
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 122(431) Pages: 85-92

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ナンバープレースパズル初学者を対象とした推論規則の学習支援システムの提案2022

    • Author(s)
      保永治輝, 國宗永佳
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 37(2) Pages: 91-96

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「知見マップ」構築を目的としたプログラミング教育実践調査 ー教科・対象・教材による考察―2022

    • Author(s)
      山本樹,稲垣忠,金子大輔,國宗永佳,倉山めぐみ,下郡啓夫,辻靖彦,村上正行
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 36(6) Pages: 141-148

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ビジュアルプログラミング環境ATにおけるC言語プログラミングへの移行支援機能の開発と評価2021

    • Author(s)
      平野晶,國宗永佳
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 121 (225) Pages: 23-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Webベースの教授・学習支援システムと展開プラットフォームの開発2021

    • Author(s)
      國宗永佳
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 121(225) Pages: 1-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ビジュアルプログラミング環境ATにおけるC言語記述の混在を可能にする機能の開発2020

    • Author(s)
      平野晶,國宗永佳
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 120 (289) Pages: 47-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] LEGO MINDSTORM EV3を用いた自律ロボットプログラミング教育の取り組み2020

    • Author(s)
      野瀬裕昭,北條史華
    • Journal Title

      長野県工科短期大学校紀要

      Volume: 23 Pages: 19-24

    • NAID

      40022394038

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラム動作理解を表出する課題における誤答生成手法の検討2020

    • Author(s)
      稲葉航平, 國宗永佳
    • Journal Title

      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会予稿集

      Volume: 0 Pages: 55-56

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プログラミング課題における進捗状況可視化手法の提案2020

    • Author(s)
      秋山直斗, 新村正明
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 34(6) Pages: 51-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] LEGO MINDSTORM EV3を用いた自律ロボットプログラミング教育の取り組み~ステートマシン図によるプログラミングツールの開発~2020

    • Author(s)
      北條史華, 野瀬裕昭
    • Journal Title

      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会予稿集

      Volume: 0 Pages: 43-44

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Trial to Increase Motivation on Programming by Using Hardware Control Functions in the AT Visual Programming Environment2019

    • Author(s)
      Hisayoshi Kunimune, Shun Kamijima, Tatsuki Yamamoto, Masaaki Niimura
    • Journal Title

      Proceedings of the 2019 2nd International Conference on Education Technology Management

      Volume: 0 Pages: 50-53

    • DOI

      10.1145/3375900.3375917

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング導入演習に対して学習支援システムと自己調整学習が与える影響の分析2019

    • Author(s)
      國宗永佳, 仲林清
    • Journal Title

      電子情報通信学会通信ソサイエティマガジンB-Plus

      Volume: 13(2) Pages: 100-109

    • NAID

      130007700375

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「知見マップ」構築を目的としたプログラミング教育実践調査 ~ 学習目標からみた考察 ~2023

    • Author(s)
      山本樹, 稲垣忠, 金子大輔, 國宗永佳, 辻靖彦, 村上正行
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ナンバープレースパズル初学者を対象とした推論規則の学習支援システムの提案2022

    • Author(s)
      保永治輝, 國宗永佳
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「知見マップ」構築を目的としたプログラミング教育実践調査 ー教科・対象・教材による考察―2022

    • Author(s)
      山本樹,稲垣忠,金子大輔,國宗永佳,倉山めぐみ,下郡啓夫,辻靖彦,村上正行
    • Organizer
      教育システム情報学会第6回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境ATにおけるC言語プログラミングへの移行支援機能の開発と評価2021

    • Author(s)
      平野晶,國宗永佳
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Webベースの教授・学習支援システムと展開プラットフォームの開発2021

    • Author(s)
      國宗永佳
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境ATにおけるC言語記述の混在を可能にする機能の開発2020

    • Author(s)
      平野晶,國宗永佳
    • Organizer
      電子情報通信学会 教育工学研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] プログラム動作理解を表出する課題における誤答生成手法の検討2020

    • Author(s)
      稲葉航平, 國宗永佳
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング課題における進捗状況可視化手法の提案2020

    • Author(s)
      秋山直斗, 新村正明
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度第6回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LEGO MINDSTORM EV3を用いた自律ロボットプログラミング教育の取り組み~ステートマシン図によるプログラミングツールの開発~2020

    • Author(s)
      北條史華, 野瀬裕昭
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Trial to Increase Motivation on Programming by Using Hardware Control Functions in the AT Visual Programming Environment2019

    • Author(s)
      Hisayoshi Kunimune, Shun Kamijima, Tatsuki Yamamoto, Masaaki Niimura
    • Organizer
      2nd International Conference on Educational Technology Management (ICETM 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 初学者向けビジュアルプログラミング環境AT

    • URL

      https://algtoo.elt.net.it-chiba.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 初学者向けビジュアルプログラミング環境AT

    • URL

      https://at.elt.net.it-chiba.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi