• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Projected-based human augmentation technology using pre-existing visual images

Research Project

Project/Area Number 19K22867
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
Research InstitutionThe University of Electro-Communications

Principal Investigator

Hashimoto Naoki  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (70345354)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords拡張現実 / 人間拡張 / 重さ錯覚 / 仮想現実 / VR心理 / 視覚イメージ / 拡張現実感 / プロジェクションマッピング / 心身相関 / 潜在能力
Outline of Research at the Start

本研究は,映像コンテンツに溢れる昨今の社会において,現実を越えた様々な映像表現に対して,人々は既に強いイメージを獲得していることに着目する.例えば,映画中のヒーローが必殺技を繰り出すときの映像表現は,それが強さを象徴するイメージとして多くの人に記憶されている.本研究では,このような既得の視覚イメージに基づき,プロジェクションマッピングによって自身の体を変貌させたり演出したりすることで,特別な訓練を必要とすることなく自身の潜在能力を自在に解放し(心身相関効果),日常での運動や行動において適切な能力を引き出せる手法を実現する.

Outline of Final Research Achievements

This research aims to establish a method of using known visual images that appear in video content to alter the perception of one's own body in the real world and extend oneself in terms of psychological and athletic performance. VR technology using vision, which has become increasingly popular in recent years, has gone beyond applications such as entertainment and training, and has been shown to have a profound effect on people's psychology and behavior after the experience. In this research, based on the strong visual image people have already acquired of images, we aim to realize a method whereby people can freely release their own potential without the need for special training by transforming and directing their own bodies through projection mapping, and draw out their appropriate abilities in their daily exercise and behavior.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における、実世界での身体イメージ改変が生み出す効果の積極的活用は、映像投影による未踏な効果の体現であり、非常に挑戦的な課題である。また、それを広範囲で利用可能にする身体装着型の映像投影技術の構築は、映像演出の新たな可能性を切り開く重要な枠組みとなる。視覚イメージがもたらす身体への効果とその提示技術を同時並行的に研究することは、得られた知見を迅速に社会に還元する上でも非常に効果的であり、また双方の特徴や制約を踏まえた上での、効率的かつ効果的な検討が可能になるため、非常に有意義なアプローチである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] Real-Time Radiometric Compensation for Continuously Deforming Projection Surfaces2021

    • Author(s)
      吉村 一真,橋本 直己
    • Journal Title

      The Journal of The Institute of Image Information and Television Engineers

      Volume: 75 Issue: 5 Pages: 674-681

    • DOI

      10.3169/itej.75.674

    • NAID

      130008081733

    • ISSN
      1342-6907, 1881-6908
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Marker Detection with Non-rigid Shape Estimation for Dynamic Projection Mapping2020

    • Author(s)
      Miyazaki Daiki、Hashimoto Naoki
    • Journal Title

      The Journal of The Institute of Image Information and Television Engineers

      Volume: 74 Issue: 1 Pages: 208-214

    • DOI

      10.3169/itej.74.208

    • NAID

      130007771833

    • ISSN
      1342-6907, 1881-6908
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 身体の印象変化による重さ錯覚に関する筋電位を用いた検討2022

    • Author(s)
      村岡丈一郎,大久保柚希,佐藤美恵,橋本直己
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 腕への視覚的エフェクト表示による重さ錯覚に関する検討2022

    • Author(s)
      村石匠汰,佐藤美恵,橋本直己
    • Organizer
      電子情報通信学会メディアエクスペリエンス・バーチャル環境基礎研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己認知の変化が重さ知覚に与える影響に関する定量的検討2021

    • Author(s)
      大久保柚希,村岡丈一郎,佐藤美恵,橋本直己
    • Organizer
      映像情報メディア学会ヒューマンインフォメーション研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Adaptive Radiometric Compensation on Deforming Surfaces2021

    • Author(s)
      Kazuma Yoshimura, Naoki Hashimoto
    • Organizer
      SIGGRAPH2021 Posters
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 深層学習による動き予測を用いた動く剛体に対する光学的補正の検討2021

    • Author(s)
      吉村一真,橋本直己
    • Organizer
      映像情報メディア学会冬期大会2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Object Tracking for Tangible Projection Mapping by using Multiple Contours2021

    • Author(s)
      112.Yuta Halvorson, Naoki Hasimoto
    • Organizer
      IWAIT2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Projection Mapping Using a Rotating Volumetric 3D Display2021

    • Author(s)
      113.Shinichi Okuda, Naoki Hasimoto
    • Organizer
      IWAIT2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 強さの印象が異なる仮想腕を用いた重さ錯覚に関する検討2021

    • Author(s)
      村石匠汰,大久保柚希,橋本直己,金成慧,佐藤美恵
    • Organizer
      映像情報メディア学会 メディア工学研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] An Examination of Influence on Weight Perception by Visual Change of the Own Arm2020

    • Author(s)
      Yuzuki Okubo, Naoki Hashimoto, Mie Sato
    • Organizer
      VRST'20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身体の視覚的変化による重さ知覚への影響に関する検討2020

    • Author(s)
      大久保柚希,橋本直己,佐藤美恵
    • Organizer
      映像情報メディア学会 創立70周年記念大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクタの劣化を考慮した応答関数を用いた輝度補正2020

    • Author(s)
      杉本圭,橋本直己
    • Organizer
      映像情報メディア学会技術報告
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] HMDを用いた腕の視覚的変化による身体能力への影響に関する検討2020

    • Author(s)
      大久保柚希,片桐佑一,橋本直己,佐藤美恵,橋本直己
    • Organizer
      映像情報メディア学会技術報告
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 身体を中心とした視覚的エフェクトを用いた知覚変化に関する検討2019

    • Author(s)
      片桐佑一,橋本直己
    • Organizer
      映像情報メディア学会技術報告
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi