• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis on the Governance for Promoting Student Mobility in Europe

Research Project

Project/Area Number 19K23173
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0106:Political science and related fields
Research InstitutionOsaka University (2020-2022)
Kobe University (2019)

Principal Investigator

Kobata Rika  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 助教 (30850721)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsヨーロッパ統合 / 高等教育 / EU / 学生モビリティ / EU研究 / フランス / ヨーロッパ / ボローニャ・プロセス / 国際関係論 / ガヴァナンス / 高等教育政策
Outline of Research at the Start

ヨーロッパでは、EU、欧州審議会、ボローニャ・プロセスという複数の枠組みが並存し、高等教育分野を対象とした協力が行われている。本研究では、中でもヨーロッパ・レベルでの協力がもっとも進展してきた領域である国境を越える学生モビリティ促進に焦点を絞り、そこに関わる欧州委員会や各国政府、高等教育機関を代表する組織といったアクターの役割と相互関係に着目することで、これらの枠組みが形作る多元的で複合的なガヴァナンスの全体像を示し、その様相を実証的に明らかにすることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study presents an overall picture of the multidimensional and complex governance for promoting student mobility, which is formed by the coexistence of two frameworks, namely the EU and the Bologna Process. Analyzing empirically the policy-making process of the Learning Mobility in Higher Education 2020 benchmark (LMHE2020) as a case study, this research shows that there can be observed mutual penetration of agendas between the two European frameworks through overlap of actors and institutional interconnection, which means sometimes they functioned as if they were one framework.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、EUとEU枠外の協力枠組みであるボローニャ・プロセスとの関係性に着目することで、EU統合のみによるのではないオルタナティブなヨーロッパ統合のあり様とその可能性を提示した。これは、EU研究としての性格が強いヨーロッパ統合研究により広い視野をもたらすものである。また、本研究が対象とする学生モビリティ促進はわが国にとっても重要な政策課題と位置づけられるため、ヨーロッパにおける政策がいかなる動機にもとづき、いかにして形成されているのかを実証的に解明した点でも意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 『教育・訓練2020』における学習モビリティのためのベンチマークとフランスの対応2020

    • Author(s)
      小畑理香
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 32 Pages: 9-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育分野におけるEUと欧州高等教育圏(EHEA) の協働ー学生モビリティのためのベンチマークの事例から2022

    • Author(s)
      小畑理香
    • Organizer
      日本EU学会第43回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 『教育・訓練2020』における学習モビリティのためのベンチマークとフランスの対応2019

    • Author(s)
      小畑理香
    • Organizer
      フランス教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] フランスの高等教育改革と進路選択ー学歴社会の「勝敗」はどのように生まれるか2021

    • Author(s)
      園山大祐(編著)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351728
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi