The significance and problems of the introduction of the educational methods of the International Baccalaureate; focusing on social studies subjects
Project/Area Number |
19K23314
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Kyoto University of the Arts (2020) Kyoto University (2019) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
|
Keywords | 国際バカロレア / カリキュラム / 社会科教育 / 教育評価 / IB教科書分析 / IB試験問題分析 / 実践校訪問 / 資料収集 / 教育方法 / 社会科 |
Outline of Research at the Start |
国際バカロレア(IB)の中等教育段階・社会科系科目に注目し、指導書・テキスト・試験問題等の分析を通して、求められている「広さ」(学習範囲・用語知識)と、「深さ」(思考力・判断力・表現力等)の内実を明らかにする。そのうえで、日本のIB認定校における実践事例を検討することにより、日本の学校にとってIBの教育内容と教育方法がどのような意義と課題を持つかを検討する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the subjects “Individuals and Societies” in the International Baccalaureate(IB)'s lower secondary education (MYP) and “History” in upper secondary education (DP). This study aimed to examine the significance and problems of the introduction of the educational methods of the IB in Japanese education. To this end, it collected and analyzed information on the contents and composition of the IB’s texts, its final examination, and its lesson practice in IB schools in Japan, as authorized by the International Baccalaureate Organization. In doing so, it clarified the differences between the educational contents of the IB and the Japanese Courses of Study, as well as difficulties in the introduction of the IB in Japanese schools.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、海外のみならず日本でも注目されるIBは、たんに一つの試験の名称やその成否を指すものではなく、教育方法・教育内容・教育方法などにおいて規定のある教育プログラムである。本研究では、これまで十分に明らかにされてこなかった社会科系教科におけるIBの教育内容・教育方法の内実を検討した。本研究で得られた成果からは、社会科系科目の全体及び単元カリキュラム構想、授業づくり(とくに発問・パフォーマンス課題検討)のうえで多くの示唆を得ることができる。また、大学入学資格を問う制度として見れば、日本の選抜型大学入試を固定的な観念で捉えることを避け、相対化するための視座にもつながるだろう。
|
Report
(3 results)
Research Products
(4 results)