• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The significance and problems of the introduction of the educational methods of the International Baccalaureate; focusing on social studies subjects

Research Project

Project/Area Number 19K23314
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKyoto University of the Arts (2020)
Kyoto University (2019)

Principal Investigator

TSUGIHASHI Hideki  京都芸術大学, 芸術学部, 講師 (30852123)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords国際バカロレア / カリキュラム / 社会科教育 / 教育評価 / IB教科書分析 / IB試験問題分析 / 実践校訪問 / 資料収集 / 教育方法 / 社会科
Outline of Research at the Start

国際バカロレア(IB)の中等教育段階・社会科系科目に注目し、指導書・テキスト・試験問題等の分析を通して、求められている「広さ」(学習範囲・用語知識)と、「深さ」(思考力・判断力・表現力等)の内実を明らかにする。そのうえで、日本のIB認定校における実践事例を検討することにより、日本の学校にとってIBの教育内容と教育方法がどのような意義と課題を持つかを検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the subjects “Individuals and Societies” in the International Baccalaureate(IB)'s lower secondary education (MYP) and “History” in upper secondary education (DP).
This study aimed to examine the significance and problems of the introduction of the educational methods of the IB in Japanese education. To this end, it collected and analyzed information on the contents and composition of the IB’s texts, its final examination, and its lesson practice in IB schools in Japan, as authorized by the International Baccalaureate Organization. In doing so, it clarified the differences between the educational contents of the IB and the Japanese Courses of Study, as well as difficulties in the introduction of the IB in Japanese schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、海外のみならず日本でも注目されるIBは、たんに一つの試験の名称やその成否を指すものではなく、教育方法・教育内容・教育方法などにおいて規定のある教育プログラムである。本研究では、これまで十分に明らかにされてこなかった社会科系教科におけるIBの教育内容・教育方法の内実を検討した。本研究で得られた成果からは、社会科系科目の全体及び単元カリキュラム構想、授業づくり(とくに発問・パフォーマンス課題検討)のうえで多くの示唆を得ることができる。また、大学入学資格を問う制度として見れば、日本の選抜型大学入試を固定的な観念で捉えることを避け、相対化するための視座にもつながるだろう。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020 2019

All Book (4 results)

  • [Book] よくわかる教育評価[第3版]2021

    • Author(s)
      田中耕治編著、次橋秀樹ほか著
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091645
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] フランスのバカロレアにみる 論述型大学入試に向けた思考力・表現力の育成2020

    • Author(s)
      細尾萌子、夏目達也、大場淳編著、上垣豊、ピエール・メルル、渡邉雅子、坂本尚志、三好美織、大津尚志、田川千尋、荒尾一彦、次橋秀樹著
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090303
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 変動する大学入試2020

    • Author(s)
      伊藤実歩子、奥村好美、徳永俊太、ロター・ヴィガ―、坂本尚志、本所恵、西村教、二宮衆一、次橋秀樹、木村裕
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469222722
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「『見方・考え方』の育ちをとらえる!パフォーマンス評価でつくる社会科授業モデル」『社会科教育』2020年1月号2019

    • Author(s)
      次橋秀樹
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi