• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the background and motivation leading to reskilling, and the process of psychological and behavioral change due to reskilling

Research Project

Project/Area Number 19K23321
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionAdvanced Institute of Industrial Technology (2020-2021)
Fukuoka Women's University (2019)

Principal Investigator

MIYOSHI KIYOMI  東京都立産業技術大学院大学, 産業技術研究科, 教授 (00845266)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学び直し / リカレント教育 / 成人学習 / 越境学習 / 動機づけ / リスキリング / リスキルング
Outline of Research at the Start

本研究は、学び直しを促進するための知見を得ることを目的として、社会人の学び直しにおいて、学び直しに至るまでの背景と動機づけ、及び学び直しを行う過程における心理・行動の変容について解明する。
まず、学び直し経験者にインタビューを実施し、逐語録を分析して仮説モデルを構築する。次に、構築した仮説モデル、及び関連研究を基に、質問紙を作成し、アンケート調査を実施する、その結果を統計的に分析して、仮説モデルを検証することで、学び直しを促進する要因、学び直しによる心理・行動面への影響を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, first, we conducted an interview survey of those who had reskilled, and examined the background and motivation that led them to learn, as well as the psychological and behavioral changes resulting from their learning. Next, based on the results, we conducted a questionnaire survey to examine the factors that promote learning among working adults. These results confirmed that people are motivated to learn as they reflect on their lives due to changes in their environment and search for career development, such as how to live and work in the future. The results showed that the desire to contribute to society, the desire for a degree, and the prospect of cost and time have an influence on the process from the desire to learn to actually taking an entrance exam and enrolling in school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、社会人の学び直しを促進するには、広い世代へのキャリア教育、および学び直し経験者の体験談や学習の内容といった学びの場の具体的な情報提供が、有効であることを示唆している。学び直し志向がない者には、キャリア教育によって、キャリアを振り返り、働き方や生き方を考えることが、学びへの誘いとなる。学びたいという意識はあるが、受験や入学という行動にまで至っていない者は、学び直し経験者から、学習内容や実際に得られた満足感や達成感、充実感を具体的に示されることで、学びを身近に感じ、実際に受験・入学するという行動が促進される。このように、学び直しを促進するための知見を提供できた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 社会人が大学や大学院での学習行動へ至る 背景と動機についての調査結果2022

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Journal Title

      東京都立産業技術大学院大学紀要

      Volume: 15 Pages: 213-218

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Learning Motivation and Learning Effects in Adult Learners in Professional Graduate School2021

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Journal Title

      Oukan (Journal of Transdisciplinary Federation of Science and Technology)

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 4-12

    • DOI

      10.11487/trafst.15.1_4

    • NAID

      130008052785

    • ISSN
      1881-7610, 2189-6399
    • Year and Date
      2021-06-15
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] シニア層が学習行動へ至るプロセスの検討-シニア層向けスタートアップ講座の受講生を対象として-2021

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Journal Title

      キャリアデザイン研究

      Volume: 17 Pages: 1-13

    • NAID

      40022719662

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 各専門職大学院でのシニア層を対象とした学び直しプログラム― スタートアッププログラム受講者へのインタビュー、及びアンケート結果からの知見 ―2019

    • Author(s)
      三好きよみ,板倉宏昭
    • Journal Title

      産業技術大学院大学紀要

      Volume: 13 Pages: 77-83

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Recurrent Education Program for Seniors at a Professional Graduate School2019

    • Author(s)
      Kiyomi MIYOSHI,Hiroaki ITAKURA
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Conference on Project Management

      Volume: 2019 Pages: 887-894

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] IT 従事者のキャリア自律、仕事に対する価値観について2021

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      プロジェクトマネジメント学会2021年度秋季研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自ら主体的にキャリアを形成していくことの重要性とIT人材の学び直しの状況について2021

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      第17回情報システム学会 全国大会・研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] IT人材の学び直し志向と転職の関連性2021

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      経営情報学会2021年全国研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] PBL型教育の遠隔化における課題と分析ーシニア向けリカレント教育の事例2021

    • Author(s)
      三好きよみ・板倉宏昭
    • Organizer
      第69回年次大会・工学教育研究講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会人の学習動機と学習行動 ― 心理系社会人大学院の修了者へのインタビューから―2021

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      産業・組織心理学会 第36回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] プロジェクトマネージャのキャリア形成と人材の流動性2021

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      プロジェクトマネジメント学会2021年度春季研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門職大学院で学ぶ中高年社会人の学習動機と学習行動2020

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      第11回横幹連合コンファレンス
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シニアが起業を視野にいれた学習行動へ至るプロセスの検討2020

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      経営行動科学学会第23回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 社会人の専門職大学院入学の背景と学習行動2020

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      第68回年次大会・工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 社会人の学び直しに至るプロセス―シニア層向けスタートアップ講座参加者を対象として―2019

    • Author(s)
      三好きよみ
    • Organizer
      産業・組織心理学会 第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Recurrent Education Program for Seniors at a Professional Graduate School2019

    • Author(s)
      Kiyomi MIYOSHI,Hiroaki ITAKURA
    • Organizer
      The 13th International Conference on Project Management
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi