• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring the Mother Tongue of Bilingual Children and their Language Acquisition

Research Project

Project/Area Number 19K23322
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionDokkyo University

Principal Investigator

Nishi Kaori  獨協大学, 法学部, 特任助教 (50844198)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords日英語二言語話者 / 言語習得 / 足場かけ / 社会構成主義 / 日英二言語話者 / 母語の探求 / 言語習得過程 / 言語学習方略
Outline of Research at the Start

本研究は日英語二言語環境に育つ児童・生徒の言語習得過程と母語を探求することである。彼らは将来、日本と海外とより潤滑な関係を保つ上で、異言語・異文化理解に貢献する人材の一端を担うと考えられる。その立場にある二言語話者の内、日本国内在住で国際学校に通学する者の言語使用や言語形態、言語発達といった言語習得過程を精査する。二言語話者の習得過程に頻出する誤りの中で、日英語の単語の意味習得と意味を修正していく過程の方略使用を探る。日常会話を定期的に録音、音声言語データを詳細に記述分析、コーディング、概念化し、形態素の習得の過程と母語レベルへの過程の言語学習方略使用を見出し、彼らの母語とは何かを探究する。

Outline of Final Research Achievements

This study investigates and analyzed the transcripts of recordings of natural conversations in Japanese between an elementary school-aged child and an adult tutor, and a junior high school-aged child with the adult tutor, based on the previous researches done in the field of bilingual language acquisition between Japanese and English to seek their language use of their Japanese learning process and their possible mother tongue. Data was analyzed with the CHAT Format of CHILDES (MacWhinney & Miyata, 2004). The findings include the children’s increased utterances over time and their positive attitude to carry on the conversation with the adult. Their positive attitude development in accordance with their language development could be supported by the Scaffolding from Socio-Cultural Theory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日英二言語話者の先行研究においては、幼児を対象とするものが多々ある一方で、小中学生を対象としたものがほとんど見られないことから、本研究より得られる知見を今後の小中学生の年齢にある子供達の日英二言語話者の教育に活かすことが学術的にも社会的にも考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi