• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on career support for high school non-attendants and dropouts through collaboration among schools, private educational institutions, and local communities

Research Project

Project/Area Number 19K23324
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionAichi Gakuin University

Principal Investigator

UCHIDA YASUHIRO  愛知学院大学, 教養部, 准教授 (50848629)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords不登校 / 高校中退 / 全寮制高校 / 昼間二交代定時制高校 / 通信制高校 / サポート校 / 民間教育機関 / 地域協働 / 不登校・高校中退 / 通信制高校・サポート校 / 地域と学校との協働 / NPO法人 / 学習支援・居場所支援 / 定時制高校 / 進路支援 / 学習支援 / ICTの活用 / 学校教育の情報化 / 不登校・高校中退経験者への進路支援 / 学校・民間教育機関・地域社会の協働 / 学校と地域社会との架橋的機能 / 全寮制高校における持続可能な進路支援実践 / 学校アイデンティティの形成 / 地域社会の一員としてのアイデンティティの形成 / 地域住民としての社会的責任 / アクター間の積極的関与による持続可能性の創出 / 高校教育 / フィールドワーク
Outline of Research at the Start

本研究は、学校と民間教育機関、地域社会の相互連携による不登校・高校中退支援実践に着目し、①地域社会(地域住民および地域行政関係者)の果たす役割とは何か、②学校社会(高校)と地域社会とを媒介する民間教育機関の役割とその課題は何か、③高校段階での地域学校協働における各アクター間の円滑な連携はいかにして可能か、の考察を通して、地域学校協働による持続可能な支援モデル(セーフティーネット)の描出を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to consider the sustainable support models of high school non-attendants and dropouts, focusing on career support for them through collaboration between schools, private educational institutions, and local communities.
First, nonprofit organization B played a mediating role between schools and local communities on career support program. Students who were experienced this program gradually acquired an identity as a local student through repeated practices. Second, more than 100 daytime two-shift part-time high schools for the purpose of educating working young women were established in more than 30 prefectures in Japan. Some of them are now being reorganized into daytime and evening part-time high schools, fulfilling out the role of place for learning students with diverse needs. Third, approximately 70% of support schools are concentrated in urban areas. On the other hand, the percentage of rural areas is also gradually increasing among last 10 years.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校や民間教育機関、地域社会の連携による教育実践の必要性が高まるなか、本研究では不登校・高校中退者の進路支援について、全日制、定時制、通信制の各課程別に、NPO法人やサポート校等の民間教育機関、地域社会との連携・協働における事例分析を試み、その成果と課題の一端を明らかにすることができた。事例分析や基礎的研究を通じて、全寮制や昼間二交代定時制、通信制サポート校といった、学術的・実践的知見の蓄積が決して多くない教育活動の実態解明を試みたこと、特に地域社会との連携・協働の観点から、各支援が直面する現実的かつ具体的な課題の一側面を明らかにしたことには、学術的・社会的な意義があったものと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 柔軟性の向上と教育の質保証との両立に向けて(特集:変わる、定時制・通信制高校)2022

    • Author(s)
      内田康弘
    • Journal Title

      月刊 高校教育(2022年8月号)

      Volume: 55-10 Pages: 30-33

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校中退の「多様性」を理解するー全日制・定時制・通信制の枠組みを超えてー2022

    • Author(s)
      内田康弘
    • Journal Title

      朝日中退予防ネットワーク 2021年度活動報告書

      Volume: 1

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 【書評】佐川宏迪[著]『定時制高校の教育社会学:教育システムの境界と包摂』2022

    • Author(s)
      内田康弘
    • Journal Title

      図書新聞

      Volume: 3547

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「オルタナティブな学びの場」からみた新型コロナ問題―オンライン活用による不登校支援の可能性と限界―2021

    • Author(s)
      藤村晃成,内田康弘,伊藤秀樹
    • Journal Title

      子ども社会研究 = The Journal of child study

      Volume: 27 Pages: 89-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校通信教育の展開から考える「学校教育の情報化」と「個別最適な学び」2021

    • Author(s)
      内田康弘
    • Journal Title

      日本通信教育学会 研究論集(令和2年度)

      Volume: 69 Pages: 59-67

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「広義の遠隔教育」へのまなざしと学校内外における学習機会の保障2020

    • Author(s)
      内田康弘
    • Journal Title

      日本通信教育学会「通信教育からの提言」

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 昼間二交代定時制高校の設置状況に関する基礎的研究2023

    • Author(s)
      内田康弘
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会(オンライン)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 通信制高校の「多様化」とそのゆくえ-高等学校通信制課程の質の確保・向上はいかにして可能か-2023

    • Author(s)
      水野拓美、深田幸宏、吉澤信二、内田康弘
    • Organizer
      日本通信教育学会第71回研究協議会(シンポジウム)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 全寮制高校に新型コロナウイルスが与えた影響2022

    • Author(s)
      内田康弘
    • Organizer
      日本子ども社会学会第26回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 全寮制高校への進学選択に関する事例分析―不登校・高校中退経験を持つ生徒の学校経験に着目して―2021

    • Author(s)
      内田康弘
    • Organizer
      日本高校教育学会第28回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 通信制高校・サポート校の量的拡大からみる通学制、通信制の可能性とその課題2020

    • Author(s)
      内田康弘
    • Organizer
      日本通信教育学会 第68回研究協議会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育原理を組みなおす―変革の時代をこえて―2021

    • Author(s)
      松下晴彦,伊藤彰浩,服部美奈[編]
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      4815810451
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi