• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Vocabulary Learning ability in Japanese Language - Vocabulary Learning Unit from the learner's point of view -

Research Project

Project/Area Number 19K23337
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

HAGINAKA Naomi  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (40851712)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords語彙学習力 / 国語科 / 語彙指導 / 表現学習 / 語彙体系 / 使用語彙 / 類義語 / 中学校 / 語彙力 / 単元開発 / 言語生活
Outline of Research at the Start

語彙学習は、自らの言語生活をよりよくしようとする必然性に支えられた自立的な営みである。学校を離れても末永く幅広く語彙学習に励んでほしい。一方、学校教育には限界がある。だからこそ国語科では、学習者の語彙の質や量を高めることに加え、自らの語彙に関心をもち、効果的に語彙力を高めていこうとする主体的な態度能力の育成が求められる。
本研究では、こうした学習者本位の「語彙学習力」に繋がるような、語彙への関心や語彙に対する体系的認識の高め方、語彙学習へのビジョンや方法知のもたせ方等について実践的に追究する。最終的には、選定語彙、また学習活動やその過程を工夫して効果的な単元を開発し提示したいと考えている。

Outline of Final Research Achievements

Iexamined how to instruct students to understand meanings of words in a systematic way so that they can develop “vocabulary learning ability.” The research focused on the following two points: first, I had students make a semantic network of words on their own, and second, I instructed them to keep in mind the context in which each word is used when they make the network.
I found out that through the experience of visualizing network of words, considering words in contexts, and utilizing the network in writing, the students increased their interest in vocabulary, became more reflective about how to use words, and realized the importance of vocabulary; my vocabulary instruction method helped them to improve their “vocabulary learning ability.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

授業で指導対象とする語彙には必然的に量的限界があるため、自ら語彙を学んでいく力を育成することは極めて重要である。これは従前より指摘されていたが、実践レベルでの研究はあまりなく具体的には不分明のままであった。そこで本研究では中学生を対象に、表現学習を中心に据えた語彙単元を開発し、実践における学習者の姿をもとにその手掛かりを得ようとした。その結果、語彙学習力の内実と有効な指導方法についての示唆を得ることができた。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Practical research for the development of “vocabulary learning ability”: Significance and Methods of Vocabulary Instruction in Expression Learning2021

    • Author(s)
      萩中奈穂美
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 89 Issue: 0 Pages: 12-20

    • DOI

      10.20555/kokugoka.89.0_12

    • NAID

      130008020483

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「語彙を豊かにする」ための指導2021

    • Author(s)
      萩中奈穂美
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 855 Pages: 14-17

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 言葉への意識を育てる語彙指導2020

    • Author(s)
      萩中奈穂美
    • Organizer
      一宮市国語研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科における『語彙学習力』の育成-語句を捉える観点を豊かにする指導-2019

    • Author(s)
      萩中奈穂美
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 語彙的な発想を用いた詩の指導-感性的思考と論理的思考の補完によって想像を促す-2019

    • Author(s)
      萩中奈穂美
    • Organizer
      第58回国語教育実践理論研究会研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi