• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transition from secondary to tertiary education in rural Kenya

Research Project

Project/Area Number 19K23340
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOsaka University (2020-2022)
Hiroshima University (2019)

Principal Investigator

Ogawa Miku  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 助教 (40848610)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsケニア / 中等教育 / 高等教育 / 追跡調査 / COVID-19 / 教育格差 / アフリカ / 政策文書 / 進学 / 進学格差 / 高等教育機会の多様化 / 中等教育から高等教育への移行
Outline of Research at the Start

独立以降のケニアにおいて、初等・中等教育は、国際社会の後押しを受け急速に拡大してきた。反面、労働市場は十分に拡大していないため、多くの中等教育修了者は就職難に直面し、高等教育へのアクセスを余儀なくされている。高等教育はしかし、その質が十分に担保されないままに、土日教育や夜間教育、遠隔教育など種々の履修制度を提供しながら農村部へも拡大している。
本研究では、中等教育修了生を対象とした質的な追跡調査を実施し、どのようなプロセスで、いかなる高等教育へアクセスしているかを明らかにする。そして、その動向を整理・分析することで、高等教育機会の多様化が教育格差におよぼす影響について考察する。

Outline of Final Research Achievements

Kenya faces the challenge of ensuring quality and access to tertiary education in a country where basic education is spreading rapidly. In this study, a case study focusing on rural day secondary school leavers reveals how those who gain access to secondary education as a result of the rapid spread of education access tertiary education. The results showed that students from vulnerable backgrounds were not always able to enter the institution of their choice, although they could obtain scholarships if their academic performance was high enough, whereas students with fewer financial constraints were able to enrol in top universities at private expense, even if their grades were not as good as scholarship recipients. This created an unfair situation for students seeking access to tertiary education and revealed the way in which inequalities are still being generated despite the spread of education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の対象国であるケニアでは初等・中等教育が急速に普及している。しかし、教育の普及そのものは必ずしも人びとの生活改善に接続していない。とりわけ、中等教育修了後すぐに労働市場へ移行することが容易ではなく、学力下位の生徒であっても高等教育を経由する必要が生じているためである。先行研究では基礎教育をめぐる「アクセス」や「教育の質」についての問いが主流であり、基礎教育修了後の「アウトカム」や「アウトプット」に焦点を向けた調査が不足してきた。本研究ではその視点を補うことにより、中等教育修了者の修了後の動向を明らかにし、教育格差が生まれる一要因を新たな観点から捕捉した点で意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 8 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Emerging inequality in Kenyan secondary schools: Dilemmas of educational expansion and quality improvement2022

    • Author(s)
      Ogawa Miku
    • Journal Title

      PROSPECTS

      Volume: 52 Issue: 3-4 Pages: 453-468

    • DOI

      10.1007/s11125-022-09627-4

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ケニアの中等教育における低学費私立校の公共性―教育格差に果たす役割―2022

    • Author(s)
      小川未空
    • Journal Title

      未来共創

      Volume: 9 Pages: 147-175

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「スラムの子どもたちにとってオンライン学習はただの夢」なのか2022

    • Author(s)
      小川未空
    • Journal Title

      『シリーズ・パンデミック 世界の教育現場は今』東洋館プラス

      Volume: 第3回

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Inequality in Learning Engagements Amid the COVID-19 Pandemic: A Comparative Study of Kenya, Uganda, and Malawi2021

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue, Miku Ogawa, Nobuhide Sawamura
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 4-18

    • DOI

      10.50919/africaeducation.12.0_4

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2021-12-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Prospect of Education Universalisation and Inequality in African Countries Aspiring to Be Middle-Income Countries: A Comparative Study of Thailand, Kenya, and Uganda2021

    • Author(s)
      Takayoshi Maki, Miku Ogawa, Katsuki Sakaue
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 19-36

    • DOI

      10.50919/africaeducation.12.0_19

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2021-12-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Role of Low-cost Private Secondary Schools in Rural Kenya Under the ‘Free Secondary Education Policy’2021

    • Author(s)
      Ogawa Miku、Osaka University
    • Journal Title

      Journal of International and Comparative Education

      Volume: 12 Issue: 2 Pages: 97-115

    • DOI

      10.14425/jice.2021.10.2.1205

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] (書評)日下部光 著『アフリカにおける遺児の生活と学校教育―マラウイ中等教育の就学継続に着目して―』明石書店、2020年2021

    • Author(s)
      小川未空
    • Journal Title

      アフリカ研究

      Volume: 99 Pages: 37-40

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] SDGs時代の教育普遍化と格差の開発研究2020

    • Author(s)
      小川 未空、坂上 勝基、澤村 信英
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29 Pages: 5-20

    • NAID

      130007950605

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代ケニアにおける中等学校設立の動態―ハランベー期との比較から―2019

    • Author(s)
      小川未空
    • Journal Title

      アフリカ研究

      Volume: 95 Pages: 1-12

    • NAID

      130007849746

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The role of low-cost private secondary schools in rural Kenya under the ‘Free Secondary Education Policy2022

    • Author(s)
      Ogawa, M
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Accessing higher education from low quality secondary school in rural Kenya2021

    • Author(s)
      Ogawa, M.
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特別セッション「共同・協働研究を軸としたアフリカ教育研究の展開―コロナ禍の「逆境」を乗り越えるための挑戦の記録」2021

    • Author(s)
      小川未空ほか
    • Organizer
      アフリカ教育学会第28回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ケニアの中等教育における学校間格差2021

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      2021年度テーマ研究会「教育と格差への共創的アプローチ」第二回
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ラウンドテーブル「SDGs時代の教育普遍化と格差」2021

    • Author(s)
      小川未空ほか
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The role of private schools in rural Kenya: looking at a ‘truly’ free secondary education policy2020

    • Author(s)
      OGAWA Miku
    • Organizer
      64th Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do secondary school graduates access higher education? A case study of top students from a day school in rural Kenya2020

    • Author(s)
      OGAWA Miku
    • Organizer
      The 26th Japan Society for Africa Educational Research Forum
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ケニアにおける中等教育の急速な拡大と卒業生の進路―通学制の学力上位者に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      日本アフリカ学会 第57回学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ケニア農村部における中等学校の普及と格差2019

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会ラウンドテーブル「発展途上国における教育の普遍化と格差」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The roles of private schools in rural Kenya:under ‘truly’ free secondary education policy2019

    • Author(s)
      Miku OGAWA
    • Organizer
      The 55th Japan Comparative Education Society Annual Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Extension of the period of “timepass” with the perspective of social change2019

    • Author(s)
      Miku OGAWA
    • Organizer
      The 24th Conference of Japan Society for Africa Educational Research
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 無償化政策下における低学費私立校の役割―ケニア農村部の中等学校を事例に―2019

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      国際開発学会&人間の安全保障学会2019共催大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ケニアにおける中等教育から高等教育への移行―学力下位校を修了した成績上位者の事例―2019

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      第59回アジア教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「ケニア:学校閉鎖中の学習格差に着目して―政府の迅速な対応―」園山大祐編著『コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか ―子ども・保護者・学校・教育行政に迫る―』2022

    • Author(s)
      小川未空(分担執筆)
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ケニアの教育における格差と公正2020

    • Author(s)
      小川 未空
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750351164
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi