Project/Area Number |
19K23360
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0110:Psychology and related fields
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Futamura Ikumi 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任研究員 (00843351)
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 向社会的行動 / 理解 / 幼児 / 文脈 / 発達的変化 / 発達 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,子どもたちが適応的な形で向社会的行動を実行できるようになる上で有益な実証的知見を提出することを目的とする。向社会的行動は,様々な対象に対して,短期的・長期的に多様な形で影響を及ぼし得る。適応的に向社会的行動を実行するためには,相手の短期的な利益のみを考えるのではなく,様々な対象への長期的な影響を考慮する多面的な視点を持って,向社会的行動がもたらす影響について理解できることが重要になる。そこで本研究では,向社会的行動の性質に関する理解の特徴について,発達的観点から検討する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study examined children’s judgment of prosocial behaviors focusing on the past behavior of the recipient. The results showed that it was possible for children aged 4 to 6 years to judge prosocial behaviors in consideration of whether or not the recipients have behaved prosocially in the past. It was also shown that children judged a person who did not behave prosocially in the past would not necessarily repeat non-prosocial act.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって,幼児が,向社会的行動の対象者に応じて,その行動の適切性や,行動実行・不実行の結果生じる影響について,どのように理解しているかが明らかになった。向社会的行動に関する理解のあり方は,その行動の実行にも影響を及ぼすものであり,本研究の知見は,向社会的行動の実行メカニズムの発達に関する理論的発展をもたらすものである。また,本研究の知見は,向社会的行動が持つ意味を文脈に応じて理解し,適切な行動選択を可能にするための介入においても有用な視点となる。
|