• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Psychological mechanisms underlying teachers' experiential pedagogicalmoments

Research Project

Project/Area Number 20330138
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

KAGE Masaharu  慶應義塾大学, 教職課程センター, 教授 (80245620)

Project Period (FY) 2008 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords授業研究 / 評価的思考 / 自己決定理論 / 授業力 / 教師の談話 / 教師の授業力 / 教育的瞬間 / 授業過程
Research Abstract

The purpose of this study was to investigate psychological mechanisms underlyingteachers' experiential pedagogical moments in classes mainly from the viewpoint of motivational theories. Based on the findings from the questionnaire surveys, the discourse a

Report

(7 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (11 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 魅力的な指導案-教育実践臨床研究を深めるために2013

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究・授業づくりの基本となるもの 藤沢市教育文化センター

      Pages: 101-108

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育心理学と授業実践-授業の「基本形」としての生活科、総合的な学習の時間-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう(日本生活科・総合的学習教育学会誌)

      Volume: 18 Pages: 24-31

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業中に何をどのように観るのか-その意図と解釈の枠組み-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育方法学の研究方法論・教育実践の記録と解釈(日本教育方法学会第15回研究集会報告書)

      Pages: 4-13

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 教科を通して人を育む-森実践に学ぶ2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究・子どもの学びを創り出す 藤沢市教育文化センター

      Pages: 63-70

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業中に何をどのように観るのか-その意図と解釈の枠組み-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      日本教育方法学会第15回研究集会報告書

      Pages: 4-13

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育心理学と授業実践-授業の「基本形」としての生活科、総合的な学習の時間-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう(日本生活科・総合的学習教育学会誌) 18

      Pages: 24-31

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの学び・教師の学び-2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      学びが躍動する授業」のために-教育実践臨床研究・子どもが育つ教師が育つ 藤沢市教育文化センター

      Pages: 131-136

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの学び・教師の学び-「学びが躍動する授業」2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究(藤沢市教育文化センター)

      Pages: 131-136

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] 学びを支える「教師のエンパワーメント」2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      悠プラス

      Volume: 27(4) Pages: 48-49

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの学び・教師の学び-「学びが躍動する授業」2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究(藤沢市教育文化センター) 2009年度

      Pages: 131-136

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教材研究」とは何か-古島実践に学ぶ2009

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究・授業研究と教師の成長を結ぶ 藤沢市教育文化センター

      Pages: 99-108

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「教材研究」とは何か-古島実践に学ぶ2009

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究(藤沢市教育文化センター)

      Pages: 99-108

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] 誰による、何のための、誰のための実践研究か2009

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      臨床心理学 9(1)

      Pages: 50-55

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 誰による、何のための、誰のための実践研究か2009

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      臨床心理学 9巻

      Pages: 50-55

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教材研究」とは何か-古島実践に学ぶ2009

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究(藤沢市教育文化センター) 2008年度(印刷中)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のエンパワーメントを促す授業研究(2)-「当事者主体型授業研究」の心理的効果-2012

    • Author(s)
      鹿毛雅治 ・藤本和久・大島崇
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教師のエンパワーメントを促す授業研究(2)2012

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] How to Recognize Learners' Engagement : Learning from Teachers' Discourse at Lesson-Study Conferences2011

    • Author(s)
      Masaharu Kage
    • Organizer
      World Association of Lesson Study
    • Place of Presentation
      東京大学教育学部
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] How to Recognize Learners ' Engagement: Learning from Teachers ' Discourse at Lesson-Study Conferences. Symposium2: High-quality learning: Approaches from lesson studies.2011

    • Author(s)
      Masaharu Kage
    • Organizer
      World Association of Lesson Study
    • Place of Presentation
      WALS2011/The University of Tokyo
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教師のエンパワーメントを促す授業研究(1)-「当事者主体型授業研究」の形態とプロセス-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治・藤本和久・大島崇
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Masaharu Kage Conditions for Attaining Teacher Empowerment through Lesson Study : Focus on Participant-drivenness, and the Role of Researchers.2010

    • Author(s)
      Kazuhisa Fujimoto, Takashi Oshima
    • Organizer
      World Association of Lesson Study (WALS2010)
    • Place of Presentation
      University of Brunei Darussalam
    • Year and Date
      2010-12-09
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 児童・生徒における教材学習のつまづきと支援-支援ニーズをくみ取る論理と方法論-2010

    • Author(s)
      山本博樹・島田英昭・瀬尾美紀子・東原文子・吉田甫・岸学・鹿毛雅治
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 学習環境の教育心理学的アプローチ2010

    • Author(s)
      高垣マユミ・鹿毛雅治・白水始・山森光陽・吉田甫・小野瀬雅人
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 学びと授業を問い直す-教育心理学の視点から-2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Organizer
      日本独文学会第64回総会春季研究発表会・ドイツ語教育部会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 学びと授業を問い直す-教育心理学の視点から-2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Organizer
      日本独文学会第64回総会春季研究発表会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業を意味づける(2)授業者・実践者・研究者の視座からの解釈と語り2009

    • Author(s)
      秋田喜代美・鹿毛雅治・藤江康彦・町岳・市川伸一・高橋知己
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学教育学部
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 学習意欲の理論-動機づけの教育心理学2013

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Total Pages
      453
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 「授業の当事者」を大切にした校内研修, ワークショップ型校内研修 充実化・活性化のための戦略&プラン432012

    • Author(s)
      鹿毛雅治, 村川雅弘
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] ともに学び自ら伸びゆく子どもが育つ授業デザイン2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治 ・滋賀大学 附属 小学校
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] ともに学び自ら伸びゆく子どもが育つ授業デザイン2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治・滋賀大学附属小学校
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 学習環境と授業, 授業デザインの最前線II・理論と実践を創造する知のプロセス2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治, 高垣マユミ
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 授業デザインの最前線II・理論と実践を創造する知のプロセス(学習環境と授業)(高垣マユミ(編著))2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Book] 秋田喜代美・キャサリン・ルイス(編著)『授業の研究 教師の学習-レッスンスタディヘのいざない』(分担執筆)2008

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi