Project/Area Number |
20330191
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Tokoha Gakuen University |
Principal Investigator |
NAGASU Namio Tokoha Gakuen University, 教育学部, 教授 (90018044)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ISA Kimio 仁愛大学, 人間生活学部, 教授 (80092823)
IMAMURA Tetunori 山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (00272055)
KUMANO Yoshisuke 静岡大学, 教育学部, 教授 (90252155)
YAMASITA Hirobumi 京都教育大学, 教育学部, 教授 (20283690)
YAMZAKI Sadato 上越教育大学, 学校教育学部, 教授 (40230396)
NITTA Yoshitaka 四日市大学, 環境情報学部, 教授 (30309033)
SUGUYAMA Kenichiro 北海道大学, 大学院・工学研究科, 教授 (10002015)
HATANAKA Toshinobu 東邦大学, 理学部, 准教授 (30385942)
HATTA Akimitu 高知工科大学, 工学部, 教授 (50243184)
SHIMAZAKI Youichi 山梨大学, 大学院・医学工学総合研究部, 准教授 (30313787)
TAKAKI Kouichi 岩手大学, 工学部, 准教授 (00216615)
FUJIMOTO Noboru 長崎大学, 教育学部, 准教授 (60274510)
TAKIYAMA Keiko 大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 研究員 (50272026)
ANDOU Masayuki 常葉学園大学, 教育学部, 教授 (10460502)
DEGUCHI Ken 常葉学園大学, 教育学部, 准教授 (40298451)
OHTAKA Izumi 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (70176907)
UCHINOKURA Shingo 静岡大学, 教育学部, 助教 (70512531)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
TAZAWA Teturou 静岡大学, 教育学部, 教授 (60272142)
SATOU Osamu 神奈川県相模原市立上溝中学校, 教諭
OZAKI Makoto 横浜国立大学, 教育人間科学部・附属鎌倉中学校, 教諭
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Project Period (FY) |
2008 – 2010
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
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Budget Amount *help |
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2010: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2009: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2008: ¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
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Keywords | カリキュラム構成・開発 / エネルギー環境リテラシー / カリキュラムフレームワークの目標と内容の二次元マトリックス / カリキュラムフレームワーク重層構造図 / ESD / マルチ/インターディシプリン / 不確実性 / リスク / 意思決定 / LCA / トレードオフ / 世代間公平 / サステイナブル / エコスクール / エネルギー環境教育 / エネルギー教育実践校 / ナショナルカリキュラム / 現職教育 / カリキュラム開発 / エネルギー環境教育リテラシー / 持続可能 / 科学リテラシー / 技術 リテラシー / エネルギー環境教育教材 |
Research Abstract |
We clarified based on surveyed Great Britain, French, Austria and U.S.A in terms of energy and environmental education that they have not single subject but they emphasized teaching contents focused on ESD. Teaching practice of energy and environmental education in our country were stressed experiments based on laboratory, but we did not almost find decision making in teaching practice around country based on database. We as scientists, technology, and each subjects educator meet together and talked about anytime what constructed development of curriculum framework for development of energy and environment literacy. Then, we get consensus-building that consist of two dimension curriculum framework such as objectives and discipline (or school subjects), and a stratified structure for development of energy and environment literacy. Then we develop prospect for teaching practice of energy and environment literacy in our country.
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