Project/Area Number |
20520101
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Aesthetics/Art history
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Research Institution | (財)エム・オー・エー美術・文化財団(学芸部) |
Principal Investigator |
UCHIDA Tokugo (財)エム・オー・エー美術・文化財団(学芸部), 学芸部, 学芸員 (00426438)
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Research Collaborator |
秋山 光文 お茶の水女子大学, 教授
荒木 史 金沢美術工芸大学, 石川県文化財保存修復工房修復者連絡会
有賀 祥隆 東北大学, 名誉教授
今井 康弘 株式会社今井金箔, 専務取締役
大川 昭典 元高知県立紙産業技術センター技術, 第二部長
大下 浩司 吉備国際大学, 文化財学部, 助教授
奥村 公規 金工家
河合 正朝 慶応義塾大学, 名誉教授
木村 法光 前京都市立芸術大学, 前正倉院事務所, 教授
宍倉 佐敏 宍倉ペーパーラボ女子美術大学, 非常勤講師
下山 進 吉備国際大学, 教授
ジャンジャック ドロネー 東京大学, 准教授
城野 誠治 東京文化財研究所, 企画情報部画像情報室, 専門職員
鈴田 滋人 染織家, 重要無形, 文化財保持者(木版摺更紗)
玉蟲 敏子 武蔵野美術大学, 教授
中井 泉 東京理科大学, 教授
中野 嘉之 日本画家, 多摩美術大学, 教授
馬場 秀雄 吉備国際大学, 教授
早川 泰弘 東京文化財研究所
林 温 慶応義塾大学, 教授
藤本 孝一 龍谷大学, 客員教授
増田 勝彦 昭和女子大学, 大学院, 教授
室瀬 和美 漆芸家, 重要無形文化財保持者(蒔絵)
森口 邦彦 染織家, 重要無形文化財保持者(友禅)
柳橋 眞 元金沢美術工芸大学, 大学院, 教授
矢萩 春恵 毎日書道展参与会員・(財)独立書人団監事, 夏雲会主宰
河野 泰典 MOA美術館, 学芸員
矢代 勝也 MOA美術館, 学芸員
尾西 勇 MOA美術館, 学芸員
柴田 伸雄 MOA美術館, 学芸員
中本 久美子 MOA美術館, 学芸員
米井 善明 MOA美術館, 学芸員
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Project Period (FY) |
2008 – 2010
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 紅白梅図 / 金箔 / 有機色料 / 型 / 蛍光X線分析 / デジタル顕微鏡 / 粉末X線回折 / 伝統工芸 / 紅白梅図屏風 / 技法 / 銀箔地硫黄酸化・燻蒸説 |
Research Abstract |
As a scientific research, Professor Izumi Nakai in Tokyo University of Science and Professor Susumu Shimoyama in Kibi International University were in charge of the investigation, and holders of an important intangible cultural property of Mr. Kunihiko Moriguchi, Mr. Shigeto Suzuta, and Mr. Kazumi Murose put the investigation into practice for elucidating the using technique of paper patterns from a viewpoint of DENTO KOGEI( Japanese Traditional Art Crafts) manufacturing technique. As for the result of scientific investigation, the material used for the paintings were contradicted the result of the first investigation, the gold background was gold leaves not a gold paint. As for the use of organic dyes, the existence of indigo plant was not recognized by the part of the wave, rather the possibility of the use of bluish black ink was pointed out. By the investigation result of drawing techniques, it is highly possible that the border of gold background and the outline of the running water must be used paper patterns, however, running water themselves unable to express by the paper patterns. Therefore, we consider that they must be depicted with a technique of protect-to-dye. The research this time shown us the extreme importance for a study of cultural assets which we need an eye with technology and experience accumulated in the long history and tradition along with the investigation by natural science.
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