• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Application of Voice Recognition Technology to Support of Deaf and/or Hard-of-Hearing Students in English Learning

Research Project

Project/Area Number 20530879
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

UEHARA Keiko  Gunma University, 教育学部, 教授 (40323323)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HOOGENBOOM Raymond B.  群馬大学, 大学教育センター, 准教授 (80436295)
KANAZAWA Takayuki  群馬大学, 教育学部, 准教授 (50323324)
OHSUGI Yutaka  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 准教授 (60451704)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKANO Satoko  東京大学, 先端科学技術研究センター, 助教 (20359665)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords聴覚障害学生支援 / 音声認識 / 英語教育 / 情報保障 / 字幕呈示 / 音声同時字幕システム / ノートテイク / パソコン要約筆記 / 聴覚障害学生の支援 / 音声同時字幕シスデム
Research Abstract

To support deaf and/or hard-of-hearing students in English learning, English captioning should be presented with consideration for the characteristics of their way of reading English. Unlike hearing students, their reading and lexical recognition appear not to depend greatly on phonological representation, and semantic representation seems to play a more significant role. In presenting real-time-recognition English captions, designers must refrain from excessive reduction of text per line. Depending on English level of students and content/level of captioned English, line breaks should occur at either period or comma (for lower level students and/or higher level contents/English) or at period only (for higher level students and/or lower level contents/English).

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 英語学習における聴覚障害学生支援:英語教材を用いた授業での支援実践例を通して2011

    • Author(s)
      上原景子,金澤貴之,岡田真穂
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究 第10号

      Pages: 41-52

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人聴覚障害者による視覚呈示英単語の語彙情報アクセス-誤変換を含む英語音声認識字幕の改善に向けた実験的検討-2011

    • Author(s)
      中野聡子,山田敏幸,上原景子,金澤貴之,レイモンド・フーゲンブーム,上田一貴,伊服部達
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編 第60巻

      Pages: 135-143

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語学習における聴覚障害学生支援:英語教材を用いた授業での支援実践例を通して2011

    • Author(s)
      上原景子, 他
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 第10号 Pages: 41-52

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人聴覚障害者による視覚呈示英単語の語彙情報アクセス-誤変換を含む英語音声認識字幕の改善に向けた実験的検討2011

    • Author(s)
      中野聡子, 他
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要人文・社会科学編

      Volume: 第60卷 Pages: 135-143

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害者の読み特性に配慮した英語の音声認識字幕呈示-日本語と英語の違いを踏まえて-2011

    • Author(s)
      中野聡子, 他
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第48回大会(2010長崎大会)発表論文集

      Volume: 2010年9月 Pages: 721-721

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聴覚障害者の読み特性に配慮した英語の音声認識字幕呈示-日本語と英語の違いを踏まえ-2010

    • Author(s)
      中野聡子,山田敏幸,上原景子,金澤貴之,レイモンド・フーゲンブーム,上田一貴,伊服部達
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第48回大会(2010 長崎大会)発表論文集

      Pages: 721-721

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 英語の講義における聴覚障害者向けの音声同時字幕システムの活用2010

    • Author(s)
      岸美幸,上原景子,中野聡子,金澤貴之,レイモンドB.フーゲンブーム
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編 第59巻

      Pages: 67-76

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の講義における聴覚障害者向けの音声同時字幕システムの活用2010

    • Author(s)
      岸美幸、上原景子, 他
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要(人文・社会科学編) 第59巻

      Pages: 67-76

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICTを活用した聴覚障害学生支援-キャンパス間連係入力と音声同時字幕システムの活用事例から-2009

    • Author(s)
      金澤貴之,味沢俊介,新津昌子,海野雅史,上田浩,上原景子,レイモンド・フーゲンブーム
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 第26巻

      Pages: 107-117

    • NAID

      120001269811

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICTを活用した聴覚障害学生支援-キャンパス間連係入力と音声同時字幕システムの活用事例から-2009

    • Author(s)
      金澤貴之,他6名
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 26

      Pages: 107-117

    • NAID

      120001269811

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 聴覚障害者の読み特性に配慮した英語の音声認識字幕呈示-日本語と英語の違いを踏まえて-2011

    • Author(s)
      中野聡子,山田敏幸,上原景子,金澤貴之,レイモンド・フーゲンブーム,上田一貴,伊服部達
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害者の読み特性に配慮した英語の音声認識字幕呈示-日本語と英語の違いを踏まえて-2010

    • Author(s)
      中野聡子, 他
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi