• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of sociality support program of developmental disorder child on transition to elementary school

Research Project

Project/Area Number 20530882
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HASHIMOTO Soichi  Tokyo Gakugei University, 教育実践研究支援センター, 准教授 (10292997)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ITO Ryoko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (00143628)
KANNO Atsushi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10211187)
OTOMO Kiyoshi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (30213789)
HAYASHI Akiko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (70238096)
IKEDA Kazunari  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 准教授 (50293006)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords特別支援教育 / 発達障害 / 社会性支援プログラム / 就学移行期 / 幼保小連携 / 小1プロブレム / 教育心理学
Research Abstract

The systematized program to support the developmental disorder child's entering school is still few. In this research, to clarify the support needs in the developmental disorder child's entering school, developmental disorder child's parents and specialists of support to the developmental disorder child were investigated. In addition, the support program for the developmental disorder child's entering school was made based on the finding that had been obtained by the result of the investigation and the literature study. And, the program was executed to children, and the effect was examined.
As a result, the necessity of the group guidance that put the emphasis on the communications support was suggested. The necessity of individual support according to individual needs was clarified on the other hand. Additionally,it is necessary to use the supporting tool to evaluate developmental disorder child's individual support needs.
As a result, it is thought that support of entering school according to an individual developmental stage and the characteristic becomes possible.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 発達障害児に対する就学移行支援のための支援ツール開発の試み-グループ指導プログラムにおける適用の検討-2010

    • Author(s)
      東海林夏希・橋本創一・伊藤良子・田口悦津子・安永啓司
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

    • NAID

      110008705301

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児へのコミュニケーション支援に関する実践研究2010

    • Author(s)
      渡邉貴裕・蓮香美園・田口悦津子・高野裕美・伊藤良子・大伴潔・橋本創一
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系II

    • NAID

      110007591657

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児に対する就学移行支援のための支援ツール開発の試み-グループ指導プログラムにおける適用の検討-2010

    • Author(s)
      橋本創一・東海林夏希・伊藤良子・田口悦津子・安永啓司
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 6

      Pages: 1-8

    • NAID

      110008705301

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的・発達障害児をもつ保護者の就学移行期における支援ニーズに関する調査報告2009

    • Author(s)
      東海林夏希・橋本創一
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

    • NAID

      40017031527

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の「感情表現を豊かにする教育プログラム」開発の試み2009

    • Author(s)
      栗原治子・尾花真梨子・小林正幸・橋本創一
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 第5集

    • NAID

      110009576817

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] リファレンシャル・コミュニケーションの発達初期段階における特性と指示能力に関する研究2009

    • Author(s)
      日高希美 橋本創一
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系 60

      Pages: 45-456

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語コミュニケーション発達検査LCスケールを用いた広汎性発達障害児のコミュニケーション行動の特性に関する研究2009

    • Author(s)
      田尻祥子 橋本創一
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 5

      Pages: 133-138

    • NAID

      110009576831

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育所・幼稚園の巡回相談における「気になる子どものチェックリスト」の開発と適用2008

    • Author(s)
      日高希美・橋本創一・秋山千枝子
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

    • NAID

      110006649573

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 知的・発達障害児に対する就学移行支援プログラムの実践と適用の検討2010

    • Author(s)
      橋本創一・東海林夏希
    • Organizer
      日本発達障害学会第45回研究大会
    • Place of Presentation
      東海大学湘南キャンパス(神奈川県)
    • Year and Date
      2010-09-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的・発達障害児への就学移行支援-保護者へのアンケート調査からみる困り感とニーズについて-2009

    • Author(s)
      東海林夏希・橋本創一
    • Organizer
      日本発達障害学会第44回研究大会発表論文集
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害幼児へのコミュニケーション指導に関する研究2009

    • Author(s)
      渡邉貴裕・橋本創一・大伴潔・菅野敦・中村勝二
    • Organizer
      本発達障害学会第44回研究大会発表論文集
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 知的・発達障害児への修学移行支援-保護者へのアンケート調査からみる困り感とニーズについて-2009

    • Author(s)
      東海林夏希・橋本創一
    • Organizer
      日本発達障害学会第44回研究大会発表論文集 212-213
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 発達・育児相談支援のためのインテークシートにおける子どもの実態と保護者の困り感について2009

    • Author(s)
      東海林夏希・橋本創一・畑中愛・秋山千枝子・佐伯裕子・福田尚子・黒田由香
    • Organizer
      第56回日本小児保健学会講演集 223
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校生活における保護者の「気づき」について2009

    • Author(s)
      秋山千枝子・大塚ゆり子・橋本創一・堀口寿広・小枝達也
    • Organizer
      第55回日本小児保健学会講演集 235
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 知的・発達障害児への就学移行支援-保護者へのアンケート調査からみる困り感とニーズについて-2009

    • Author(s)
      橋本創一・東海林夏希
    • Organizer
      日本発達障害学会第44回研究大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 小一プロブレム・予防&改善プログラム-特別支援教育と学級経営・学級活動に使える目的別メニュー55-2011

    • Author(s)
      橋本創一・細川かおり・栗原治子・渡辺貴裕・原田智恵子・尾高邦生編著
    • Publisher
      ラピュータ社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 幼保小連携による就学移行期にある発達障害児の社会性支援プログラムの開発-就学移行支援プログラム-2011

    • Author(s)
      橋本創一・伊藤良子・菅野敦・林安紀子・池田一成・小林巌, 他
    • Publisher
      東京学芸大学教育実践研究支援センター
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 小1プロブレム・予防&改善プログラム・特別支援教育と学級経営・学習活動に使える目的別メニュー55-2011

    • Author(s)
      橋本創一, 他
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ラピュータ社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 実際のつまずきに向き合う・予防する子どものSSTプログラム2009

    • Author(s)
      霜田浩信・渡邉貴裕・橋本創一編著
    • Publisher
      ラピュータ社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 「育てにくさ」に寄り添う支援マニュアル-子どもの育てにくさに困った親をどうサポートするべきか-2009

    • Author(s)
      秋山千枝子・橋本創一・堀口寿広編著
    • Publisher
      診断と治療社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] インクルージョン保育・幼児教育ミニハンドブックIII知的・発達障害のある幼児の発達支援プログラム「あそび活動事例集」2009

    • Author(s)
      橋本創一、大伴潔, 他
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      国立大学東京学芸大学教育実践研究支援センター
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 実際のつまずきに向き合う・予報する子どものSSTプログラム2009

    • Author(s)
      橋本創一, 他
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      ラピュータ社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 「育てにくさ」に寄り添う支援マニュアル 子どもの育てにくさに困った親をどうサポートするべきか2009

    • Author(s)
      橋本創一, 他
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      診断と治療社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 言語・コミュニケーション発達の理解と支援プログラム2008

    • Author(s)
      大伴潔・林安紀子・橋本創一・菅野敦編著
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] インクルージョン保育・幼児教育ミニハンドブックII 知的・発達障害のある幼児の就学支援プログラム 学校にうまくいけるように! 活動集・15/保護者支援・ 102008

    • Author(s)
      橋本創一, 大伴潔, 他
    • Publisher
      国立大学法人東京学芸大学教育実践研究支援センター
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi