• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Pedagogical Study of the Teaching Practices of the Learning Group Organized Diverse Children in Special Needs Education

Research Project

Project/Area Number 20730524
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionTakamatsu University

Principal Investigator

YOSHIDA Shigetaka  Takamatsu University, 発達科学部, 講師 (60462074)

Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育方法学 / 特別支援教育 / 授業研究 / 学習集団 / 通常学級 / カリキュラム / 学習形態 / ドイツ / グループ / 異質性
Research Abstract

In this research, the teaching methods for the learning groups including children with "special educational needs", like developmental disorders, are clarified from theory and practice. The instruction to the children with "special educational needs" is focused on the individual supports, instead of attending to a class-group. Therefore, the significance of the instruction to a class-group/small groups and the methods of the instruction, secondly, the importance of having the viewpoints with both classroom management and teaching instruction, thirdly, the structure of the model of "teaching with alternate change in learning forms" are considered by researching the pedagogical theory in Japan and Germany and analyzing the practice in elementary school.

Report

(3 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育における学級指導と授業指導のあり方-通常学級における実践分析を通して-2010

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      教師教育研究(全国私立大学教職課程研究連絡協議会) 第23号

      Pages: 73-83

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育における「学習形態の交互転換のある授業」モデルの構造2010

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      研究紀要(高松大学) 第52・53合併号

      Pages: 187-200

    • NAID

      110007530585

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 「異質性」をめぐるドイツ教育学の動向-「個別化」との関係性から-2010

    • Author(s)
      吉田茂孝・高木啓
    • Journal Title

      研究紀要(高松大学) 第52・53合併号

      Pages: 201-217

    • NAID

      110007530586

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育における「学習形態の交互転換のある授業」モデルの構造2010

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      『研究紀要』(高松大学) 第52・53合併号

      Pages: 187-200

    • NAID

      110007530585

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「異質性」をめぐるドイツ教育学の動向-「個別化」との関係性から-2010

    • Author(s)
      吉田茂孝・高木啓
    • Journal Title

      『研究紀要』(高松大学) 第52・53合併号

      Pages: 201-217

    • NAID

      110007530586

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育における学級指導と授業指導のあり方-通常学級における実践分析を通して-2010

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      『教師教育研究』(全国私立大学教職課程研究連絡協議会) 第23号

      Pages: 73-83

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代ドイツの授業におけるグループ活動の実践形態2009

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      学校教育研究(日本学校教育学会) 第24号

      Pages: 171-183

    • NAID

      110009420374

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育における授業論の研究課題-通常学級における授業を中心として-2009

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      高松大学紀要 第51号

      Pages: 117-128

    • NAID

      110007035351

    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代ドイツの授業におけるグループ活動の実践形態2009

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      『学校教育研究』(日本学校教育学会) 第24号

      Pages: 171-183

    • NAID

      110009420374

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「異質性」をめぐるドイツ教育学の動向-「個別化」との関係性から-2009

    • Author(s)
      吉田茂孝・高木啓
    • Organizer
      中国四国教育学会第61回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      島根大学(島根県)
    • Year and Date
      2009-11-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育において編成される学習集団での授業づくり-他者との対話やかかわり合いに焦点をあてて-2009

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県)
    • Year and Date
      2009-09-27
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における学級指導と授業指導のあり方-通常学級における実践分析を通して-2009

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      全国私立大学教職課程研究連絡協議会第29回研究大会分科会発表
    • Place of Presentation
      福山大学(広島県)
    • Year and Date
      2009-05-24
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における授業論の研究動向-通常学級における授業の課題-2008

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第60回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県)
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における授業論の研究動向-通常学級における授業の課題-2008

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における授業展開の教授学的検討-通常学級という集団への指導方法を中心に-2008

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本教育方法学会第44回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      愛知教育大学(愛知県)
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における授業展開の教授学的検討-通常学級という集団への指導方法を中心に-2008

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育を変える授業づくり・学級づくり1芽生えを育む授業づくり・学級づくり(担当分・第VII章:どの子にもわかりやすい授業展開の工夫)2009

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 特別支援教育を変える授業づくり・学級づくり1芽生えを育む授業づくり・学級づくり(担当分・第VII章 : どの子にもわかりやすい授業展開の工夫)2009

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Publisher
      明治図書(2009年5月刊行予定)
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi