• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of Music Curriculum in Kindergarten and Elementary school between the United States and Japan.

Research Project

Project/Area Number 20730554
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

HAYAKAWA Rinko  Okayama University, 大学院・教育学研究科, 准教授 (60390241)

Research Collaborator KIRIHARA Aya  東京学芸大学, 大学院・連合学校教育学研究科, 博士課程大学院生
ISHII Hiromi  岡山大学, 大学院・教育学研究科, 修士課程大学院生
KAJIWARA Keiko  岡山大学, 大学院・教育学研究科, 修士課程大学院生
SHINOHARA Yuuka  岡山大学, 大学院・教育学研究科, 修士課程大学院生
Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords幼小連携 / 音楽カリキュラム / 日米の比較 / 音楽的概念 / 音楽授業 / 日米 / 米国小学校 / 全米芸術教育標準
Research Abstract

In this study, I considered the concept of music curriculum in kindergarten and elementary school. First, I investigated music classes in the United States, comparing difference of the contents on national curriculum of the United States and Japan. Second, I surveyed about music activities in the first, second grades at elementary school in Japan (random sampling). The result shows that "acquisition of musical concept in the body" is important to construct a music curriculum in kindergarten and elementary school.

Report

(3 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] 米国の小学校音楽カリキュラムについての事例研究~コネチカット州イーストライム公立学校を中心に~2009

    • Author(s)
      早川倫子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科『研究収録』 第141号

      Pages: 85-89

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 米国小学校の音楽授業に見る読譜指導の実際~コネチカット州イーストライム公立学校の授業参観を通して~2009

    • Author(s)
      早川倫子
    • Journal Title

      日本音楽教育学会『音楽教育実践ジャーナル』 vol.7-1

      Pages: 67-75

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の小学校音楽カリキュラムについて事例研究~コネチカット州イーストライム公立学校を中心に~2009

    • Author(s)
      早川倫子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科『研究収録』 第114号

      Pages: 8589-8589

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国の小学校音楽授業に見る読譜指導の実際~コネチカット州イーストライム公立学校の授業参観を通して~2009

    • Author(s)
      早川倫子
    • Journal Title

      日本音楽教育学会『音楽教育実践ジャーナル』 vol.7-1

      Pages: 6775-6775

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の小学校音楽カリキュラムについての事例研究〜コネチカット州イーストライム公立学校を中心に〜2009

    • Author(s)
      早川(佐藤)倫子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科『研究集録』 No.141(予定)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi