• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for Studies of Indigenous Populations from a Postcolonial Perspective

Research Project

Project/Area Number 20730559
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

NAKAYAMA Kyoko  Kyoto Notre Dame University, 文学部, 准教授 (50411103)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKAMAKI Hirochika  国立民族学博物館, 教授 (90113430)
MORISHIGE Takeo  中央大学, 文学部, 教授 (30201817)
Research Collaborator ODA Yukie  同志社中学, 高等学校, 教諭
ISHIRO Katsuhiko  東京学芸大学, 附属世田谷小学校, 教諭
ALISON Muller  Roads Middle School, 教諭
RONALD Laguana  グアム教育委員会先住民学習課, 課長
LAWRENCE Cunningham  元グアム大学, 教授
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords先住民族 / ポストコロニアル / 文化人類学 / 教材開発 / 先住民学習 / 授業実践 / 国際理解教育 / チャモロ学習 / 異文化理解 / グアム / 認識
Research Abstract

The main purpose of this research was to discover current approaches to studies in education of indigenous populations from the "postcolonial" perspective and discussing the significances of leaning about indigenous people. This study resulted in the development of teaching materials concerning the indigenous people with the cooperation of museums and organizations, and using these materials to teach students in Japan. The primary focus was on the Chamorro people who are native people of Guam. Through this research, the significances of indigenous studies in elementary and secondary classrooms were definite. The possibilities for introducing these types of studies into curriculum in future were also discussed.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要 36号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40018832761

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要

      Volume: 36 Pages: 1-10

    • NAID

      40018832761

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 先住民学習の理論と実践-ポストコロニアル人類学の活用-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      総合研究大学院大学博士学位論文-論文内容の要旨及び審査結果の要旨 38集

      Pages: 165-167

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヴァヌアツをめぐるポストコロニアル議論と教育-カストムを尊重する実践の試み-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 40号

      Pages: 25-38

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 先住民学習の理論と実践-ポストコロニアル人類学の活用-(博士学位論文)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      総合研究大学院大学文化科学研究科比較文化学専攻

      Pages: 1-256

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒の先住民認識の問題?ポストコロニアルの視点にたった先住民学習にむけて-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 39号

      Pages: 17-29

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の先住民認識の問題-ポストコロニアルの視点にたった先住民学習にむけて-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 39号

      Pages: 17-29

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県)
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科教師としての自己形成-子どもへのまなざしと異文化へのまなざしを通して-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-11-23
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人児童生徒がもつ先住民認識の問題-ポストコロニアルな視点から認識と学習活動を問う-2008

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2008-06-15
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 日本人児童生徒がもつ先住民認識の問題-ポストコロニアルな視点か照認識と学習活動を問う-2008

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2008-06-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 入門グアム・チャモロの歴史と文化2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] グローバル時代の国際理解教育-理論と実践をつなぐ-(海外機関との連携-パールハーバーワークショップの実践-)(日本国際理解教育学会編著)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 入門 グアム・チャモロの歴史と文化2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 『グアム・チャモロの記憶』(研究成果中間報告書)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      京都ノートルダム女子大学中山京子研究室
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks] 特記事項なし

    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi