• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ICT機器を活用した教材の開発-新科目「理数探究」に向けて-

Research Project

Project/Area Number 20H00742
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1180:Education on school subjects, primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

天羽 康  愛知教育大学, 国立大学附属高等学校

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2021-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥470,000 (Direct Cost: ¥470,000)
Fiscal Year 2020: ¥470,000 (Direct Cost: ¥470,000)
Outline of Research at the Start

世界的にも理数教育の充実や創造性の育成が重要視されており, 米国等におけるSTEM教育においては, 問題解決型の学習や探究的な学習が重要視されている。次期学習指導要領において, 選択科目として「理数探究」が新設されるなど, 探究がより一層重視されている。そこで、アクティブ・ラーニングやICTを利用した授業の研究を行い, 「理数探究」に向けた教材の開発を目的とする。昨年の実践に引き続き, 科学的な現象に対して, 適切な数学的モデルを設定し, 実験・データの処理・分析なども含めた探究のプロセスを設計し, 授業化することを実験校として提案可能な姿を目指す。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi