• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

比例概念の進展を意図した比例式の指導法の開発-概念進展プロセスに着目して-

Research Project

Project/Area Number 20H00787
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1180:Education on school subjects, primary/secondary education-related
Research Institution仙台市立山田中学校

Principal Investigator

小野 雄祐  仙台市立山田中学校, 中学校教諭

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2021-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥420,000 (Direct Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥420,000 (Direct Cost: ¥420,000)
Outline of Research at the Start

本研究の目的は, 「概念進展プロセスモデルに基づいて作成した枠組みをもとに, 比例概念の進展を意図した比例式の授業を開発すること」である. 令和元年度に筆者が作成した, 比例概念進展と比例式の関係を表した概念進展モデルをもとに, 授業をデザインし, 実践する。実践の際には, 概念進展を意図した指導の工夫を行う. 行った授業について, 生徒の問題解決の方略や学習感想を分析することで, 生徒の理解の様相をとらえ, このモデルを精緻化させるとともに授業の実現可能性を検討する.

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi