• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ドイツの視覚障害教育における逆インクルーシブ教育の効果~数学の授業実践を中心に~

Research Project

Project/Area Number 20H00832
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1190:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

佐藤 優子  筑波大学, 附属視覚特別支援学校, 教諭

Project Period (FY) 2020-04-01 – 
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥410,000 (Direct Cost: ¥410,000)
Fiscal Year 2020: ¥410,000 (Direct Cost: ¥410,000)
Outline of Research at the Start

視覚障害教育における教科教育の水準が高いドイツにおいて, 唯一のギムナジウム(大学進学を目的とした教育課程)の盲学校であるblistaでは近年, 視覚障害生徒と晴眼生徒が共に授業を受ける「逆インクルーシブ教育制度」を導入している。また, blistaでは数学教育におけるICTの活用場面において, 中学生段階からTexによる数式入力を学ぶ, 視覚障害者向けのものに限らず様々な計算ソフトウェアを積極的に導入する等, 先駆的な授業実践に取り組んでいる。本研究はblistaを訪問し, 調査研究を行うことで, 日本の共生社会に向けたインクルーシブ教育システムにおける盲学校のセンター的機能としての役割を検証する。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2023-03-23  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi