• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「視る・訊く・憶える」が苦手な学生のための技術指導環境の改善

Research Project

Project/Area Number 20H00854
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1200:Educational technology-related
Research InstitutionKisarazu National College of Technology

Principal Investigator

清水 牧夫  木更津工業高等専門学校, 技術専門職員

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2021-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥480,000 (Direct Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥480,000 (Direct Cost: ¥480,000)
Outline of Research at the Start

本研究は、実習授業において、指導者の手本を「視て」理解することや、解らないことを「訊く」、段取りを「憶える」ことが苦手な学生でも、「技術動画の利用」や「作業内容の視覚化」、「文章の簡略化」など指導用コンテンツを工夫し、「過去の作業」、「現在の作業」、「次の作業」を同時に大型モニタへ表示し、進捗の遅い学生や作業内容を逐次確認する必要のある学生などに対応できる指導方法の改善を行う。また、道具の整理整頓を行う取り組みとして、返却場所へ「色」や「形」を付けたり、場所へ誘導灯を設置したりすることで、自発的に行動できる授業環境を整え、授業にて活用を行う。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi