• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

中学年におけるCodeyRockyを活用したプログラミング的思考力を育む実践

Research Project

Project/Area Number 20H00867
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1200:Educational technology-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

今井 啓介  三重大学, 三重大学教育学部附属小学校 教諭

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2021-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥470,000 (Direct Cost: ¥470,000)
Fiscal Year 2020: ¥470,000 (Direct Cost: ¥470,000)
Outline of Research at the Start

新学習指導要領においてプログラミング学習を実施することが明記されている。そのような状況の中、学校現場では、各学年でどのようなプログラミング学習を行っていけばよいか戸惑いを感じている。そこで、昨年度は低学年に焦点を当て、TrueTrueをいうロボットを活用した実践を行った。その実践を通して、単元の学習計画の中にプログラミング学習を位置づけ取り組むことで、プログラミング的思考力を育成することができることが分かった。そこで, その実践から分かったことを基に、中学年の単元の中に、その単元で身に付けさせたいプログラミング的思考力を設定し、中学年の子どもたちにプログラミング的思考力を育むことができる授業実践を考えていく。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi