Project/Area Number |
20H01148
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
3250:Sports sciences, physical education, health sciences, and related fields
|
Research Institution | Ochanomizu University |
Principal Investigator |
佐藤 吉高 お茶の水女子大学, 教諭
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Granted (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥430,000 (Direct Cost: ¥430,000)
Fiscal Year 2020: ¥430,000 (Direct Cost: ¥430,000)
|
Outline of Research at the Start |
本研究は、中学校保健体育科の体育分野において、パフォーマンス課題を活用したプロジェクト型の授業開発を行うことを目的としている。新学習指導要領が改訂され、コンピテンシー・ベイスの教育原理が重要視された今、教師が一方向的に教え生徒がそれに従う授業や生徒の活動が深い学びにつながらない授業から脱却し、資質・能力を育む授業づくりを促進させることは急務である。本研究では複数の知識やスキルを統合して使いこなす力を評価するパフォーマンス評価(課題)を活用した協働的・創作的な保健体育のカリキュラムを開発する。
|