• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The reconstruction of prescriptive educational theory by connecting it with political science

Research Project

Project/Area Number 20H01638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka University of Health and Sport Sciences

Principal Investigator

Takamiya Masaki  大阪体育大学, 教育学部, 准教授 (20707145)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 虎岩 朋加  愛知東邦大学, 教育学部, 准教授 (00566721)
平石 晃樹  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (00786626)
森岡 次郎  大阪公立大学, 大学院現代システム科学研究科, 准教授 (10452385)
杉田 浩崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10633935)
鵜海 未祐子  駿河台大学, スポーツ科学部, 准教授 (30802235)
室井 麗子  岩手大学, 教育学部, 准教授 (40552857)
関根 宏朗  明治大学, 文学部, 専任准教授 (50624384)
岸本 智典  昭和音楽大学, 音楽学部, 講師 (50757713)
橋本 憲幸  山梨県立大学, 国際政策学部, 准教授 (50759016)
児島 博紀  富山大学, 学術研究部教育学系, 講師 (50821542)
田中 智輝  山口大学, 教育学部, 講師 (60780046)
生澤 繁樹  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)
市川 秀之  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70733228)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥13,520,000 (Direct Cost: ¥10,400,000、Indirect Cost: ¥3,120,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords教育哲学 / 政治理論 / 人間形成 / 正義 / 差異 / 生政治 / 抵抗 / 教育 / 分配的正義 / 運 / 格差 / 政治的人間形成
Outline of Research at the Start

これまで、教育学と政治学の接合の仕方は、①教育政策を政治学の方法で分析すること、②シティズンシップ教育として政治「を」教育すること、の2点に止まっていた。しかし本研究では、教育の規範を問う観点から、上記の接合の仕方とは異なった以下の3つのあり方を探究する。
【1A】教育政策をいかに正当化すべきか(教育の分配的正義)
【1B】教育は人々の生にどのように作用し、いかに包摂と排除を可能にしているのか(教育の生政治)
【2】統治の対象かつ主体でもある人間は、いかにして形成されるのか(政治的主体の育成)
これらの探究を通して、正義論、権力分析、市民性教育論を統合することで、規範的教育学の再構築を行う。

Outline of Final Research Achievements

This research project has attempted to reconstruct prescriptive theory of education.

[1A] Theories of distributive justice on education clarified how cultural diversity and familial liberty contradicted distributive justice in education and showed the way to distribute education and educational opportunity fairly.[1B] Theories of bio-politics in education clarified how bio-politics and education were connected in the cases of classroom, genetic improvement, and severely handicapped people, and explored the possibility of resistance against bio-power.[2] Theories of political human formation clarified how human formation was placed in diverse political theories and how it could be relatively autonomous from those theories.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①現代の学校教育や教育政策を批判的に考察するための「教育の生政治論」の構築、②学校教育や教育政策を規範的に評価するための「教育の正義論」の構築、③政治学の知見に基づくシティズンシップ教育論を教育学の観点から再検討したこと、以上の3点に本研究の学術的意義及び社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (48 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (20 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 9 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 民主教育論と熟議民主主義論の意義―エイミー・ガットマン(Amy Gutmann)による教育の政治理論を中心に2023

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 33 Pages: 14-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「市民社会」という感情の共同体とルソーの異論2022

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      『教育哲学研究』(教育哲学会)

      Volume: 125 Pages: 1-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Rousseau’s Dissent from “Civil Society” as Community of Emotion2022

    • Author(s)
      Reiko Muroi
    • Journal Title

      E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 7 Pages: 25-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Rethinking Democratic Education on Sex Education Policy2022

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Journal Title

      駿河台大学教育研究

      Volume: 4 Pages: 15-22

    • DOI

      10.15004/00002393

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1307/00002393/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「書評 髙宮正貴著『J. S. ミルの教育思想 自由と平等はいかに両立するのか』」2022

    • Author(s)
      児島博紀
    • Journal Title

      『教育学研究』(日本教育学会)

      Volume: 第89巻第1号 Pages: 109-111

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「フーコーの自己形成論――「はじまり」の問題を中心に」2022

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 31 Pages: 29-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 図書紹介 ジェーン・R・マーティン著、生田久美子監訳、尾崎博美・犬塚典子・畠山大・八木美保子・今井卓実訳『学校は私たちの「良い生活(グッドライフ)」だった : アメリカ教育史の忘れもの』2022

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 125 Pages: 135-137

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] テクノロジーの進歩と社会的分断の時代におけるデモクラシーと教育2021

    • Author(s)
      古田 雄一, 間篠 剛留, 石嶺 ちづる, 岸本 智典, 福野 裕美, 原田 早春
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 87-88

    • DOI

      10.11555/taikaip.80.0_87

    • NAID

      130008107049

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2021-08-16
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 思想史は私たちに何を教えるか??ククリック『アメリカ哲学史』翻訳の経験から2021

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 185-189

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「「個性」を飼いならす?―道徳教育と「個性」の困難な関係」2021

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      道徳教育(明治図書)

      Volume: 758 Pages: 80-81

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育における分配的正義論の可能性(2)2021

    • Author(s)
      髙宮 正貴、橋本 憲幸、児島 博紀、生澤 繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 101-106

    • NAID

      40022605309

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Revival of Moral Education in Post-War Japan2021

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 13 Pages: 200-202

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Re-envisioning personhood from the perspective of Japanese philosophy: Watsuji Tetsuro's Aidagara-based ethics2021

    • Author(s)
      Sugita Hirotaka
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 9 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.1897571

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの道徳性はどこからくるのか : 19世紀米国における超自然主義的有機体論を再考する (特集 アメリカ哲学史をリブートする)?2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 5(2) Pages: 154-167

    • NAID

      40022351484

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 〈教育思想史〉の誕生(4) ―フランスとアメリカにおける教育学的カノンの形成(コロキウム6)?2020

    • Author(s)
      相馬 伸一, 関根 宏朗, 綾井 桜子, 岸本 智典
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 148-155

    • NAID

      130008086794

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評 田中智志編著『教育哲学のデューイ : 連関する二つの経験』2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 218-221

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評 山本孝司著『アメリカ進歩主義教育の源流 : ブロンソン・オルコット思想研究』2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 122 Pages: 71-77

    • NAID

      40022426474

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「道徳教育における「性」をめぐる問題への視点―ヌスバウムの議論から考える」2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      道徳教育(明治図書)

      Volume: 746 Pages: 84-85

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Philosophy of Education in a New Key: Voices from Japan2020

    • Author(s)
      Kato Morimichi、Saito Naoko、Matsushita Ryohei、Ueno Masamichi、Izawa Shigeki、Maruyama Yasushi、Sugita Hirotaka、Ono Fumio、Muroi Reiko、Miyazaki Yasuko、Yamana Jun、Peters Michael A.、Tesar Marek
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: Published online Issue: 8 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/00131857.2020.1802819

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 研究状況報告 教育における分配的正義論の可能性2020

    • Author(s)
      髙宮 正貴、児島 博紀、橋本 憲幸、平井 悠介、玉手 慎太郎
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 147-152

    • NAID

      40022261932

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] How is the critique of bio-power in education possible?2022

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita, Reiko Muroi, Koki Hiraishi, Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      50th Philosophy of Education Society of Australasia Hybrid Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationality as Human Condition: On Aidagara or Betweenness against Totalitarianism2022

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      The 30th Global Justice Workshop
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「利益(interests)」の生政治―包摂/排除の境界事例としての「重度障害児」をめぐって―2022

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「「教え」の復権をめぐる教育と政治」(ラウンドテーブル「教育と政治の間を再考する」)2022

    • Author(s)
      田中智輝
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 民主教育論の再検討―「生き方の様式」と熟議デモクラシー【教育と政治の間を再考する―市民の育成の観点から― 】2022

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育政策における民主的な意思決定 ―デューイの民主主義を中心に―2022

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      日本デューイ学会第65回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] メイラ・レヴィンソンによる「リベラルな教育」の可能性2022

    • Author(s)
      鵜海未祐子
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育化する民主主義?―ケアする民主主義を手掛かりに (ラウンドテーブル18「教育と政治の間を再考する―市民の育成の観点から」 )2022

    • Author(s)
      市川秀之
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] “Egalitarianism, Liberalism, and Conflicts of Values: Examining Recent Theories of Educational Justice”2022

    • Author(s)
      Hironori Kojima
    • Organizer
      PESA Conference 2022 (50th Philosophy of Education Society of Australasia Hybrid Conference)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] School as a Place of Im-possible Hospitality: From a Derridean Perspective2022

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australia 50th Anniversary Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教育史」への期待とその主題の拡張――教育史家としてのヘンリー・バーナードが持つ歴史的意味(コロキウム5 教育思想史の特殊性はいかに考えられたか――歴史叙述のなかの科学/技芸としての教育 企画者・司会者:岸本 智典、報告者:岸本智典・髙宮 正貴、指定討論者:小山 裕樹)2022

    • Author(s)
      岸本智典
    • Organizer
      教育思想史学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ウィリアム・コノリーの政治理論における「主体」形成論とその知的契機(ラウンドテーブル1 「政治的なもの」と「教育的なもの」の交差――政治思想における教育/人間形成論の含意を再考する 企画者・提案者:岸本智典、提案者:関根宏朗、指定討論者:小玉重夫、司会者:田中智輝)2022

    • Author(s)
      岸本智典
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「よく被らなくてはならない」――『教育学のパトス論的転回』から出発して2021

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      日本教育学会近畿地区 オンライン企画「『教育学のパトス論的転回』を読む」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] BildなきBildung、あるいは「生き様」のエートス――フーコーの自己形成論をめぐって2021

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会 フォーラム「近代教育批判以後の主体性――後期フーコーにおける「プラトニズムのパラドックス」を中心に」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ哲学史にとっての心理学――「実験心理学」の生成とそれへの批判(シンポジウム 「世紀転換期アメリカ哲学と心理学――ジェイムズ、デューイからパークへ」)2021

    • Author(s)
      岸本智典
    • Organizer
      東京大学共生のための国際哲学研究センター(UTCP)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] データの確率化によって偶然は飼いならせるか―「教育の存在論的な弱さ」をめぐる一試論として―2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      ,教育哲学会第64回大会課題研究「データ駆動型社会」における教育哲学の課題―これからの教育にとって「データ」「情報」「知識」はどのような意味をもつのか―」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Dynamism of the Disclosure of the World and Transformation of the Self: From the Perspective of Japanese Philosophy2021

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      Asian Link of Philosophy of Education, Winter 2021 Seminar
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生政治における重度障害児の代理表象をめぐる一考察―三人称あるいは非人称の哲学を手がかりに―2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 条件法を用いたかたりに関する教育哲学的考察2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育における分配的正義論の可能性(2)2020

    • Author(s)
      髙宮正貴、橋本憲幸、児島博紀、生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] デューイ著作集2 哲学2 論理学理論の研究, ほか: デモクラシー/プラグマティズム論文集2023

    • Author(s)
      岸本智典,古屋恵太(訳者代表), 田中智司,松下良平,岡部美香,尾崎博美,國崎大恩,曽我部和馬,高柳充利, ジョン・デューイ
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      413014202X
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育学年報13 情報技術・AIと教育2022

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860299
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『記憶と想起の教育学――メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      山名淳編著
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251674
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] デューイの思想形成と経験の成長過程: デューイ没後70周年記念論集2022

    • Author(s)
      岸本智典,行安茂(編著),和氣節子,山本孝司,船木惠子,髙宮正貴,新茂之,西園芳信,中村和世,新井保幸
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      477930685X
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育の地図を描く―理論・制度・歴史から方法・実践まで2022

    • Author(s)
      岸本智典(編著),朱喜哲,小田亮,角能,高橋哲,伊藤敦広,桑嶋晋平,山本一生,足立佳菜,森本和寿,阿部学,髙宮正貴,鬼澤秀昌,市川秀之,山田真由美,間篠剛留
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      教育評論社
    • ISBN
      4866240687
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『生活の良さをどう捉えるか――生活水準をめぐる経済学と哲学の対話』2021

    • Author(s)
      A. セン、J. ミュールバウアー、R. カンブール、K. ハート、B. ウィリアムズ(著)、G. ホーソン(編)、玉手慎太郎、児島博紀(訳)
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771035416
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 民主主義と教育の再創造: デューイ研究の未来へ2020

    • Author(s)
      日本デューイ学会
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326251476
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ発達と教育の心理学2020

    • Author(s)
      竹尾 和子, 井藤 元
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514916
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi