Project/Area Number |
20H01638
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Osaka University of Health and Sport Sciences |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
虎岩 朋加 愛知東邦大学, 教育学部, 准教授 (00566721)
平石 晃樹 金沢大学, 学校教育系, 准教授 (00786626)
森岡 次郎 大阪公立大学, 大学院現代システム科学研究科, 准教授 (10452385)
杉田 浩崇 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10633935)
鵜海 未祐子 駿河台大学, スポーツ科学部, 准教授 (30802235)
室井 麗子 岩手大学, 教育学部, 准教授 (40552857)
関根 宏朗 明治大学, 文学部, 専任准教授 (50624384)
岸本 智典 昭和音楽大学, 音楽学部, 講師 (50757713)
橋本 憲幸 山梨県立大学, 国際政策学部, 准教授 (50759016)
児島 博紀 富山大学, 学術研究部教育学系, 講師 (50821542)
田中 智輝 山口大学, 教育学部, 講師 (60780046)
生澤 繁樹 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)
市川 秀之 千葉大学, 教育学部, 准教授 (70733228)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥13,520,000 (Direct Cost: ¥10,400,000、Indirect Cost: ¥3,120,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
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Keywords | 教育哲学 / 政治理論 / 人間形成 / 正義 / 差異 / 生政治 / 抵抗 / 教育 / 分配的正義 / 運 / 格差 / 政治的人間形成 |
Outline of Research at the Start |
これまで、教育学と政治学の接合の仕方は、①教育政策を政治学の方法で分析すること、②シティズンシップ教育として政治「を」教育すること、の2点に止まっていた。しかし本研究では、教育の規範を問う観点から、上記の接合の仕方とは異なった以下の3つのあり方を探究する。 【1A】教育政策をいかに正当化すべきか(教育の分配的正義) 【1B】教育は人々の生にどのように作用し、いかに包摂と排除を可能にしているのか(教育の生政治) 【2】統治の対象かつ主体でもある人間は、いかにして形成されるのか(政治的主体の育成) これらの探究を通して、正義論、権力分析、市民性教育論を統合することで、規範的教育学の再構築を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
This research project has attempted to reconstruct prescriptive theory of education.
[1A] Theories of distributive justice on education clarified how cultural diversity and familial liberty contradicted distributive justice in education and showed the way to distribute education and educational opportunity fairly.[1B] Theories of bio-politics in education clarified how bio-politics and education were connected in the cases of classroom, genetic improvement, and severely handicapped people, and explored the possibility of resistance against bio-power.[2] Theories of political human formation clarified how human formation was placed in diverse political theories and how it could be relatively autonomous from those theories.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
①現代の学校教育や教育政策を批判的に考察するための「教育の生政治論」の構築、②学校教育や教育政策を規範的に評価するための「教育の正義論」の構築、③政治学の知見に基づくシティズンシップ教育論を教育学の観点から再検討したこと、以上の3点に本研究の学術的意義及び社会的意義がある。
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