• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Standardization of "Sand / Soil" Environment for Quality Improvement of Childcare and education

Research Project

Project/Area Number 20H01663
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

笠間 浩幸  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (10194713)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹井 史  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (60226983)
真宮 美奈子  同志社女子大学, 現代社会学部, 准教授 (40310940)
宗形 潤子  福島大学, 人間発達文化学類附属学校臨床支援センター, 教授 (10757529)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Keywords砂・土 / 標準化 / 園庭 / 保育 / 教育 / 遊び
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、保育・教育活動の重要な基盤となる園・校庭の「砂・土」の粒度に焦点を当て、どのような粒径分布をもつ「砂・土」が、保育・教育の質の向上につながるかという問題について、工学的な分析と実験、保育・教育学的な検証を通して、その基準の明確化を図ることである。
このことにより、園・校庭環境の整備に関する客観的かつ普遍的な処方が明確となり、保育・教育当事者の主体的な園・校庭評価と改善ヘの取り組みが可能になると期待する。また、そのことは最終的に子どもの発達と学びの保障に大きく貢献できるものと考える。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2022-04-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi