• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A research on systematic and comprehensive curriculum for social studies and civics aimed at cultivating the ability of 18-year-old citizens

Research Project

Project/Area Number 20H01670
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

KARAKI KIYOSHI  筑波大学, 人間系, 教授 (40273156)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 功太郎  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00270265)
栗原 久  東洋大学, 文学部, 教授 (00345729)
井上 奈穂  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (00580747)
川崎 誠司  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10282782)
峯 明秀  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (10379323)
大澤 克美  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (20323735)
坪田 益美  東北学院大学, 教養学部, 准教授 (20616495)
谷田部 玲生  桐蔭横浜大学, 法学部, 教授 (30311137)
中原 朋生  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (30413511)
藤瀬 泰司  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30515599)
橋崎 頼子  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (30636444)
鈴木 隆弘  高千穂大学, 人間科学部, 教授 (40433685)
小瑶 史朗  弘前大学, 教育学部, 教授 (50574331)
木村 勝彦  茨城大学, 教育学部, 教授 (60241759)
田村 徳至  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (60710085)
桑原 敏典  岡山大学, 教育学域, 教授 (70294395)
橋本 康弘  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (70346295)
樋口 雅夫  玉川大学, 教育学部, 教授 (70510189)
小松 伸之  清和大学, 法学部, 准教授 (80609777)
桐谷 正信  埼玉大学, 教育学部, 教授 (90302504)
永田 忠道  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90312199)
磯山 恭子  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (90377705)
原 宏史  東海学園大学, 教育学部, 教授 (90524489)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywords18歳市民力 / 18歳選挙権 / 18歳成人 / 社会科 / 公民科 / 公民教育 / 教育課程 / 公共 / 教育課程編成
Outline of Research at the Start

本研究は、選挙権年齢と成人年齢の18歳への引き下げという法律改正の中で、これまで以上に市民としての役割が期待される18歳という年齢に着目し、小中学校の教科「社会」と高等学校の教科「公民」を通して如何にしたら「18歳市民力」を育成できるかについて、教育目標・教育内容・教育方法の各側面から体系的にアプローチし、系統的・総合的教育課程編成の在り方を明らかにするものである。

Outline of Final Research Achievements

The outcome of this research is that we focused on the age of 18, which is expected to play an even greater role as a citizen in the context of legal revisions to lower the voting age and the age of adulthood to 18, and clarified how we can foster "18-year-old citizenship" through "social studies" in elementary and junior high schools and "civics" in high schools.
Specifically, first, through a questionnaire survey of students and an interview survey of teachers, we ascertained the actual situation regarding the development of 18-year-old citizenship. Next, we created a map of qualities and abilities and a curriculum map, as well as developed a teaching model. Finally, we clarified the ideal form of systematic and comprehensive curriculum organization by systematically approaching each aspect of educational goals, contents, and methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等学校に公民科の新科目「公共」が設定され、小学校社会科においても政治教育の役割が強調されている。18歳選挙権及び成人に対する対応は、社会科と公民科において特に緊急性が求められている。そのような中にあって、本研究で明らかにすることができた18歳市民力育成を巡る現状と課題、さらには、資質・能力マップとカリキュラムマップから成る具体的なカリキュラムの提案は、学術的意義の高いものである。研究は学校教育、特に社会科と公民科という限定的な対象に絞って行われたものであるが、18歳市民を育成することは社会全体の課題でもあり、そのような意味から、本研究の社会的意義もまた高いものと言える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] Creating a Culture of Social Cohesion: Case Studies of Community Participation Projects at Japanese and Hong Kong Elementary Schools2023

    • Author(s)
      Chong Eric King-man、Tsubota Masumi
    • Journal Title

      Journal of Culture and Values in Education

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 25-51

    • DOI

      10.46303/jcve.2023.3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 専門性への欲望と総合性との相克―教科教育学研究者・社会科・生活科の宿命と矜持-2023

    • Author(s)
      永田 忠道
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 45-4 Pages: 53-59

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Significance and Practical Difficulties of Establishing a new Subject “Public” of Civics in High School: From the Perspective of a Citizenship Education2022

    • Author(s)
      桑原 敏典
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 37 Pages: 1-10

    • DOI

      10.24727/00029416

    • ISSN
      0913-7173
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29431

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 主権者に基づく学校づくりと授業づくり2022

    • Author(s)
      唐木 清志
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 1035 Pages: 14-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study on the Development of Junior High School Social Studies Lesson Plan for Developing the Perspective about Elections: To Aim to Move Away from Citizenship Education That Appeals to a Sense of Duty as a Citizen2021

    • Author(s)
      桑原敏典・岩崎圭祐
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 178 Pages: 13-22

    • DOI

      10.18926/bgeou/63014

    • NAID

      120007180264

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63014

    • Year and Date
      2021-11-26
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成年年齢の引下げに伴う法教育の在り方2021

    • Author(s)
      橋本 康弘
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 1025 Pages: 32-35

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的な見方・考え方を働かせる課題探究的学習の指導2021

    • Author(s)
      大澤克美
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 67-3 Pages: 17-22

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の新学習指導要領における金融教育-日本経済再生への国家戦略として-2021

    • Author(s)
      栗原久
    • Journal Title

      東アジア経済教育国際カンファレンス論文集

      Volume: 13 Pages: 127-147

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル・ シティズンシップの育成をめざす小学校社会科授業開発(1)-第3学年単元「三原だるま物語」の場合-2023

    • Author(s)
      渡邊 大貴、伊藤 公一、田坂 郁哉、野元 祥太郎、眞鍋 雄大、森 清成、永田 忠道、渡邉 巧
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会第7回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「各国の文脈」を踏まえた論争問題学習の 教育的意義―日本とフィリピンを結んだ「遠隔授業」を事例にしてー2022

    • Author(s)
      橋本 康弘、兼松 かおり、松村 一太朗
    • Organizer
      第32回日本公民 教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会に主体的に参画できる力を育成するこれからの公民教育の在り方~Society5.0に焦点をあてて~2022

    • Author(s)
      樋口 雅夫
    • Organizer
      第32回日本公民教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界遺産 の教材化による社会科における 「排除」と「包摂」-「長崎と天草地方の潜伏キリシタン関連遺産」を事例に-2022

    • Author(s)
      小松 伸之
    • Organizer
      日本教材学会第34回研究発表大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 労働法教育の展開と私法教育-「交渉」を巡る実践の検討から-2022

    • Author(s)
      鈴木 隆弘
    • Organizer
      法と教育学会 第13回学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Challenge of Citizenship Education and Equity Pedagogy in Japan2021

    • Author(s)
      Seiji KAWASAKI
    • Organizer
      Unesco Chair in Democracy, Global Citizenship and Transformative Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 成年年齢引下げ後の高等学校教育課程について-消費者教育推進法を踏まえて-2021

    • Author(s)
      樋口 雅夫
    • Organizer
      2021年日本消費者教育学会関東支部総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校社会科まとめ単元「よりよい社会を目指して」の検討 -新学習指導要領及び SDGs との関係性に着目して-2021

    • Author(s)
      鈴木 隆弘
    • Organizer
      日本社会科教育学会第71回全国研究大会(福島大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校社会科まとめ単元「よりよい社会を目指して」の検討 -新学習指導要領及び SDGs との関係性に着目して-2021

    • Author(s)
      鈴木隆弘
    • Organizer
      日本社会科教育学会第71回全国研究大会(福島大会)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化教育の中心課題「公正らしさの学習指導」をどう進めるか-理想理論と「コンプリヘンシブ」概念を手がかりに-2021

    • Author(s)
      川﨑誠司
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 成年年齢引下げ後の高等学校教育課程について-消費者教育推進法を踏まえて-2021

    • Author(s)
      樋口雅夫
    • Organizer
      日本消費者教育学会2021年度関東支部総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 教科専門性をはぐくむ教師教育2022

    • Author(s)
      日本社会科教育学会
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917832
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 大学生のための中等社会科・地理歴史科・公民科概論2022

    • Author(s)
      田部 俊充、田尻 信壹、小松 伸之
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924343
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 社会科重要用語事典2022

    • Author(s)
      棚橋 健治、木村 博一
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183464309
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 中等教育社会科教師の専門性育成2022

    • Author(s)
      荒井 正剛
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030161
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 〈社会的排除〉に向き合う授業2022

    • Author(s)
      坂井 俊樹
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      新泉社
    • ISBN
      9784787721181
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 深い学びへ誘う社会科の授業づくり2021

    • Author(s)
      永田 忠道、桑田 隆男
    • Total Pages
      116
    • Publisher
      日本文教出版社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 小中社会科の授業づくり2021

    • Author(s)
      澤井陽介、唐木清志
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491043821
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な社会に向けての教育カリキュラム2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772242196
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi