• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation into the process of fostering children's proportional reasoning by collaborative lesson study between researchers and teachers

Research Project

Project/Area Number 20H01671
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Hino Keiko  宇都宮大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70272143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 久恵  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00314518)
市川 啓  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (20624745)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords比例的推論 / 学習軌道 / 授業研究 / 整数の乗法と除法 / 小学校下学年 / 乗法と除法
Outline of Research at the Start

数学教育では,比例的推論の教育的重要性から,現在に至るまで,比例的推論の進展に関わる研究が行われてきている。しかし,その成長を日々の授業を通していかに促すかというボトムアップの研究成果は,十分蓄積されていない。
本研究では,小学校下学年に焦点を当て,比例的推論の促進を目指した学習指導を探究する。特徴は2点ある。第1は,複数のデータの主に質的な分析によって,授業中の子どもの比例的推論とその進展の多様性を捉え,進展に関わる要因を探ることである。第2は,小学校教師と共同で授業づくりや分析を行ったり,教員研修の資料を作成したりすることで,現職教育,特に下学年の算数指導の質の向上に貢献することである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to explore lessons that form the basis of children's proportional reasoning, with a focus on the lower grades of elementary school. To this end, we explored perspectives and frameworks for capturing the formation of the basis of proportional reasoning. We also conducted surveys for children, as well as captured aspects of children's learning by conducting lesson studies. As a result, we found that even in the lower grades, children were able to engage in proportional reasoning to some extent. However, not a few children were using early thinking strategies. Since certain individual differences increase as the grade level increases, a more conscious effort is needed to work with the children. In doing so, the importance of the unitizing and norming perspectives and how to provide experience in dealing with two series of quantities in the lower grades are issues to be addressed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数学教育において比例的推論の研究は長い歴史を有するが,前期中等教育段階を対象としたものが多い.本研究では,小学校下学年に中心を置いており,上学年で指摘されている比例を扱うことの困難性に対して,早期からの働きかけの可能性を探るという点で意義を有する.また,本研究は日本の文脈で,算数科で学習する内容との関わりを重視し,多様な単元に渡って授業を構想し,実践を行ってきた.開発した教材や授業は,教師のリソースとして利用可能である.本研究で構築してきた学習軌道やそれに関わる視点の詳細は,これまでの研究の多くが欧米で行われている現状からも,東アジア圏から発信される学習軌道研究として意義を有する.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (29 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校2年生の比例的推論の変容に関する一考察:乗法の学習前後における筆記調査のプロファイルから2024

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部研究紀要

      Volume: 74 Pages: 217-238

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東北数学教育学会誌54号(全収録版)2023

    • Author(s)
      工藤優・市川啓
    • Journal Title

      Journal of Tohoku Society of Mathematics Education

      Volume: 54 Issue: 0 Pages: 1-79

    • DOI

      10.34568/tsme.0.54_1

    • ISSN
      2435-0613, 2435-8886, 2436-8886
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 比例的推論の学習軌道に基づく授業研究:小学校第2学年分数の授業を通して2023

    • Author(s)
      日野圭子・上野友美・田島達也・櫻井昭洋
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 10 Pages: 127-137

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Development of Proportional Fraction Instruction Using Seek Bar2022

    • Author(s)
      工藤優,市川啓
    • Journal Title

      Journal of Tohoku Society of Mathematics Education

      Volume: 53 Issue: 0 Pages: 14-24

    • DOI

      10.34568/tsme.0.53_14

    • ISSN
      2435-0613, 2435-8886, 2436-8886
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校第3学年における比例的推論の学習軌道に基づく授業研究:分数の授業実践と年間の振り返り2022

    • Author(s)
      日野圭子,上野友美,田島達也,秋澤克樹
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 9 Pages: 343-353

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり:小学校第3学年「一万より大きい数」について2022

    • Author(s)
      加藤久恵,寺井あい,山本紀代,日野圭子,市川啓
    • Journal Title

      近畿数学教育学会会誌

      Volume: 35 Pages: 9-26

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比例的推論の学習軌道に基づく授業実践の試み:小学校第3学年における実践から2022

    • Author(s)
      日野圭子,上野友美,田島達也,秋澤克樹
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 3-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校下学年における関数的な見方・考え方:調査結果の考察から2021

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 421-436

    • NAID

      120007026173

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校下学年における比例的推論の促進のための視点2020

    • Author(s)
      日野圭子・加藤久恵・市川啓
    • Journal Title

      日本数学教育学会第53回秋期研究大会発表集録

      Volume: - Pages: 245-248

    • NAID

      40022491929

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校下学年における比例的推論の基礎の形成 -ユニット化・ノルム化を視点として-2023

    • Author(s)
      日野圭子,加藤久恵,市川啓,椎名美穂子,上野友美,山本紀代,寺井あい,山下裕己,田島達也,櫻井昭洋,高橋丈夫,成澤結香里,工藤優
    • Organizer
      日本数学教育学会第11回春期研究大会・創成型課題研究
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview2023

    • Author(s)
      Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H
    • Organizer
      21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校下学年における児童の比例的推論の進展を促す算数科の学習指導2023

    • Author(s)
      加藤久恵,日野圭子,田島達也,上野友美,櫻井昭洋,市川啓,成澤結香里,高橋丈夫,工藤優,山下裕己,山本紀代,寺井あい,重松敬一,指熊衛,松島充,新井美津江
    • Organizer
      日本科学教育学会日本科学教育学会第 47回年会 愛媛大会・課題研究
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論の進展を目指した授業づくり:第3学年「除法」の学習におけるユニット化・ノルム化の進展に着目して2023

    • Author(s)
      山下裕己・加藤久恵・山本紀代・寺井あい・重松敬一・指熊衛
    • Organizer
      日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録,249-252
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第3学年「除法」学習における二量の対応付けの様相:1人の児童についての考察2023

    • Author(s)
      上野友美・日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録,241-244
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論の進展を目指した第3学年の算数科授業づくり:「形づくり」の学習におけるユニット化に着目して2023

    • Author(s)
      指熊衛・加藤久恵・寺井あい・山下裕己
    • Organizer
      全国数学教育学会第59回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 乗法の学習前後の小学校2年生の比例的推論に関する一考察:卵の個数と値段の問題を通して2023

    • Author(s)
      日野圭子・上野友美・田島達也・櫻井昭洋・市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録,353-356
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論を支える概念的側面についての考察2022

    • Author(s)
      日野圭子,加藤久恵,市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第 3 学年児童の比例的推論の様相に関する一考察 -インタビュー調査に基づいて-2022

    • Author(s)
      市川 啓,工藤 優, 高橋丈夫,成澤結香里
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 第 3 学年の授業実践からみる児童の比例的推論の実際 -事例の考察-2022

    • Author(s)
      上野友美,田島達也, 秋澤克樹,日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり -小学校第 3 学年「倍の計算」について2022

    • Author(s)
      加藤久恵,寺井あい, 山本紀代,山下裕己
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 5 歳児の比例的推論とメタ認知の実態に関する事例:あさがおの種を植えよう2022

    • Author(s)
      加藤 久恵,太田 友子,寺井 あい,重松 敬一,山本 紀代, 山下 裕己
    • Organizer
      日本科学教育学会日本科学教育学会第 46 回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 身体化認知の視点から見た比例的推論の基礎の形成:年長児の事例研究を通して2022

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本科学教育学会日本科学教育学会第 46 回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第 3 学年の児童の比例的推論の実際:1/3 のユニットの構成に着目して2022

    • Author(s)
      日野 圭子,田島 達也,上野 友美,秋澤 克樹
    • Organizer
      日本科学教育学会日本科学教育学会第 46 回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 第 2 学年「ばいとかけ算」指導における教師の気づきの様相2022

    • Author(s)
      新井 美津江
    • Organizer
      日本科学教育学会日本科学教育学会第 46 回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 下学年児童の比例的推論の概念的基礎の様相を探る調査問題の開発とその予備調査の結果の考察2022

    • Author(s)
      市川 啓,成澤 結香里,髙橋 丈夫,工藤 優
    • Organizer
      日本科学教育学会日本科学教育学会第 46 回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第3学年における比例的推論の進展を意図した算数科授業の検討:「ロールケーキの問題」を用いた授業を中心に2022

    • Author(s)
      加藤久恵,寺井あい,山本紀代,日野圭子,市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 乗法導入前の小学校2年生の比例的推論の一考察:卵の個数と値段の問題を通して2022

    • Author(s)
      日野圭子,上野友美,田島達也,秋澤克樹,櫻井昭洋
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Proportional reasoning of lower grade students through learning trajectory and lesson study2022

    • Author(s)
      Hino, K., Kato, H., & Ichikawa, H
    • Organizer
      Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校下学年児童のユニット化の実態を捉える試み:第2学年における授業実践を通して2022

    • Author(s)
      日野圭子
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児と低学年児童における比例的推論とメタ認知の実態に関する一考察2022

    • Author(s)
      加藤久恵,太田友子,重松敬一,寺井あい,山本紀代,山下裕己,堀田千絵
    • Organizer
      近畿数学教育学会第72回例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校下学年における比例的推論の学習軌道2021

    • Author(s)
      日野圭子・加藤久恵・市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第 1 学年から第 4 学年における比例的推論の実態調査2021

    • Author(s)
      加藤久恵・寺井あい
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論を意識した第 2 学年「かけ算」の授業実践とその考察2021

    • Author(s)
      上野友美・日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論の進展を意図した乗法の導入の授業開発2021

    • Author(s)
      市川 啓・成澤結香里
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第 1 学年から第 4 学年における 比例的推論の思考方略と学習軌道2021

    • Author(s)
      加藤 久恵・寺井 あい・山本 紀代・日野 圭子・市川 啓
    • Organizer
      日本数学教育学会秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論の基礎を形成する授業デザインの視点 学習軌道に基づいて2021

    • Author(s)
      日野 圭子・加藤 久恵・市川 啓
    • Organizer
      日本数学教育学会秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第2学年「かけ算」の授業における数学的談話:比例的推論を意識した実践から2021

    • Author(s)
      上野友美・日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 乗法概念領域における理解や思考の進展を意図した学習指導の開発 -小学校第4 学年「二位数で割る除法」における除数の乗法的分解からの接近-2020

    • Author(s)
      市川啓・成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 算数教材研究:割合2022

    • Author(s)
      市川啓・高橋丈夫・青山尚司・加固希支男(編著)
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037592
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 新しい算数教育の理論と実践2021

    • Author(s)
      溝口 達也
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi