• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Comprehensive Scale and Adaptive Course Design Techniques for Improving Metacognitive Functioning in University Students

Research Project

Project/Area Number 20H01726
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

Niwa Kazuhisa  長崎大学, ICT基盤センター, 教授 (90448499)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) バーニック ピータージョン  長崎大学, 障がい学生支援室, 助教 (00752726)
山地 弘起  独立行政法人大学入試センター, 独立行政法人大学入試センター, 教授 (10220360)
椿本 弥生  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (40508397)
金西 計英  徳島大学, 高等教育研究センター, 教授 (80204577)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywordsメタ認知 / メタ認知尺度 / 高等教育 / 授業設計法 / 授業設計手法
Outline of Research at the Start

本研究では,学習場面での著名な成人用メタ認知測度 Metacognitive Awareness Inventory (MAI; Schraw & Dennison,1994)をもとにして,大学生の学びを対象とする包括的なメタ認知尺度を開発し,メタ認知機能を高める学習活動を明らかにする。そのうえで,授業形態や学習者特性に応じた適切な学習課題を組み込む授業設計手法を提案し,広く利用に供することを目ざす。そして,メタ認知の働きを活性化し向上させるための学習課題の条件を抽出し,授業形態や学習者特性の影響評価を踏まえた適応型の授業設計の手立てを導く。

Outline of Final Research Achievements

To facilitate ease of use of the Metacognitive Awareness Inventory (MAI), we conducted factor analysis of responses by university students on the 58-item revised Japanese version and developed a 23-item shortened version that functionally corresponds to the original. In presentation assignments, in-class sharing of learning outcomes and mutual evaluation among students were effective in improving course design. The resulting intrinsic motivations generated allowed us to confirm that various metacognitive activities were stimulated in the process of improving learning outcomes, as well as their relationship to the development of that process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

メタ認知は,OECDのEducation 2030事業においてキーコンピテンシーの一つとして取り上げられている。我が国の各教育機関でも,授業内外の学習活動においてメタ認知の働きを向上させる工夫を求められることが予想される。
学習者のメタ認知の変化を的確に把握し,さらに,学習者のメタ認知の伸長を効果的に導く授業への転換,という今日的な両課題を解決する一方策として,本研究成果が貢献できる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (16 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Construction of a Short Version of the MAI, a Metacognition Scale for College Students, Comprising Two Subscales2023

    • Author(s)
      山地 弘起、丹羽 量久
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 257-260

    • DOI

      10.15077/jjet.S47143

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生用メタ認知尺度MAIと文章産出方略との関連2023

    • Author(s)
      椿本弥生,丹羽量久,山地弘起
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 38(3) Pages: 95-99

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プレゼンテーション課題の改善プロセスにおけるメタ認知活動2022

    • Author(s)
      丹羽量久
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 37(4) Pages: 5-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ認知の育成と評価の課題2020

    • Author(s)
      山地弘起, 丹羽量久, 金西計英, 橋本優花里
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(2) Pages: 78-82

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学生のメタ認知の評価と育成の実践的課題 -日本・台湾からの報告-2024

    • Author(s)
      丹羽量久,陳姿菁,椿本弥生,三宮真智子,山地弘起
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] メタ認知尺度(MAI)を用いたコロナ後の大学生の深い学びの状況について2024

    • Author(s)
      金西計英
    • Organizer
      大学教育学会第46回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生と大学生のメタ認知の推移について2023

    • Author(s)
      金西計英
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発表音声を組み込んだスライド資料の改善行動とメタ認知からみた成果の検証2023

    • Author(s)
      丹羽量久
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 2つの下位尺度をもつ大学生用メタ認知尺度MAI短縮版の作成2023

    • Author(s)
      山地弘起, 丹羽量久
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生におけるメタ認知の評価と育成の課題 -日本・台湾・米国からの実践的報告-2023

    • Author(s)
      山地弘起, 丹羽量久, 陳姿菁, R. A. スパーリング, P. J. バーニック
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 繰り返し再生可能なプレゼンテーションとその相互評価の学習課題がもたらす改善行動2022

    • Author(s)
      丹羽量久
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] メタ認知尺度を用いた大学生の主体的な学びの評価の検討2022

    • Author(s)
      金西計英
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生のメタ認知の推移に関する調査について2022

    • Author(s)
      金西計英, 山地弘起, 丹羽量久
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生用メタ認知尺度MAIの短縮版の構成2022

    • Author(s)
      山地弘起, 丹羽量久
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] メタ認知尺度MAIによる学生の分類と情報基礎科目の学習成果との関係2022

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, 三宅元子
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の主体的な学びへのメタ認知の影響2021

    • Author(s)
      金西計英
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Metacognitive Awareness Inventoryの因子構造の再検討2021

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, 三宅元子
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生用メタ認知尺度MAIの項目特性の検討2021

    • Author(s)
      山地弘起, 丹羽量久, 三宅元子
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] MAI改訳版によるメタ認知の測定と情報基礎科目の学習成果との関係2021

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, 三宅元子
    • Organizer
      日本経営工学会九州支部および日本生産管理学会九州支部 令和3年度第2回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] COVID-19影響下における授業オンライン化の工夫2021

    • Author(s)
      丹羽量久
    • Organizer
      日本経営工学会・日本生産管理学会九州支部令和2年度第2回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Issues Related to Assessing and Fostering Metacognition in College Students: Practice Reports from Japan, Taiwan, and the United States at the 2023 Annual Spring Conference of JSET.2023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi