Ex-post evaluation of transportation infrastructure investments using a causal inference approach
Project/Area Number |
20H02274
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
多々納 裕一 京都大学, 防災研究所, 教授 (20207038)
瀬谷 創 神戸大学, 工学研究科, 准教授 (20584296)
小池 淳司 神戸大学, 工学研究科, 教授 (60262747)
大平 悠季 東京都立大学, 都市環境科学研究科, 助教 (60777994)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥10,140,000 (Direct Cost: ¥7,800,000、Indirect Cost: ¥2,340,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
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Keywords | ストック効果 / 交通基盤整備 / 統計的因果推論 / EBPM / 公共事業評価 |
Outline of Research at the Start |
社会資本整備のマネジメントサイクルの確立に向けて,事後評価の充実が重要な課題の1つに挙げられる.事後評価では,ストック効果の発現状況を多面的に捉え,統計データを有効に活用しながら,可能な限り定量的・客観的に効果を把握することが求められる.本研究では,統計的因果推論アプローチに基づいた,交通インフラ・ストック効果の計測手法を開発し,事後評価への適用に向けた検討を行う.
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Outline of Final Research Achievements |
To establish a management cycle of infrastructure development, the improvement of ex-post evaluation is an important issue. In this study, we develop a method for measuring transportation infrastructure stock effect based on the statistical causal inference approach and examine its application to ex-post evaluation. First, through a comprehensive review of related studies, we summarize the issues for the establishment of stock effect measurement methods. Then, we propose a causal effect estimation method based on the instrumental variable approach for the development of Japan's expressway network. In addition, we focus on the spatial extent and heterogeneity of the stock effect, and develop and improve estimation methods based on the difference-in-differences approach. Finally, we organize and systematize our findings toward the realization of evidence-based ex-post evaluation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国土交通行政においては費用便益分析の実施が制度化され,事業効果の定量的評価が従前より行われてきたものの,完了後に実際に発現した効果について計測し,事後的に検証する作業はこれまで十分には行われてこなかった.政策効果の最大化に向けては,統計等データを用いた事実・課題の把握,政策効果の予測・測定・評価による政策の改善といったマネジメントサイクルの確立が必要である.本研究の成果は,インフラ・ストック効果の計測技術の向上をもたらす上,事後評価の充実を通じて交通インフラ整備のマネジメントサイクルの確立に大きく貢献するものであり,学術的にも社会的にも大きな意義を持つ.
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Report
(4 results)
Research Products
(29 results)