• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Practice and Evaluation of Reconstruction Town Planning Focusing on Leverage Points

Research Project

Project/Area Number 20H02279
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

MATSUMURA Nobuhiko  愛媛大学, 社会共創学部, 教授 (80273598)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 昌善  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10824104)
片岡 由香  愛媛大学, 社会共創学部, 講師 (20747307)
羽鳥 剛史  愛媛大学, 社会共創学部, 教授 (30422992)
渡邉 敬逸  愛媛大学, 社会共創学部, 准教授 (30711147)
萩原 拓也  名城大学, 理工学部, 助教 (60816859)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥13,260,000 (Direct Cost: ¥10,200,000、Indirect Cost: ¥3,060,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywords復興まちづくり / 河川計画 / 住民参加 / レバレッジ・ポイント / 防災学習 / 河川空間 / まちづくり活動 / レバレッジポイント
Outline of Research at the Start

復興まちづくりにおいては、相互に結び付いた目標を同時に達成することが求められ、多様な主体の参画の重要性が指摘されてきた。そこで、本研究では、復興まちづくり活動にレバレッジ・ポイント(複雑系において小さな変化がシステム全体の本質的転換をもたらしうる部分)の考え方をとりいれ、その適用可能性を示す。そして、愛媛県西予市野村町を対象地域として、住民、行政職員、NPO職員、専門家、学生などから構成される実践共同体を組織し、レバレッジ・ポイントを中心とした復興まちづくり活動を協働で企画、実践することを通して、参加者のアイデンティティの変容とその要因を、正統的周辺参加理論を用いて実証的に明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we practiced and evaluated reconstruction town planning in the field of the Nomura area of Seiyo City, which was severely damaged by the torrential rain disaster in western Japan. We continued to hold Nomura Reconstruction Town Planning Design Workshops with local stakeholders, including residents' associations, shopping districts, high schools, NPOs, and the local government, and conducted basic design and implementation design of public spaces in the affected area with thorough participation of the local residents. The results of a questionnaire survey of all Nomura residents suggested that these workshops functioned as a leverage point in community development in the affected area.

Translated with DeepL.com (free version)

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

過疎化が進み社会的にも経済的にも弱体化する地方部にとって、頻発する河川氾濫は地域の解体につながる絶望的なきっかけとなる。本研究で開発し、実践してきた復興まちづくりワークショップのプログラムは、基本構想から実施設計に至る各プロセスにおいて徹底した住民参加にもとづいている。このプログラムの有効性を地域のステークホルダーによる地域まちづくり活動のレバレッジ・ポイントとして機能していることを、パーソナルネットワークの変容を用いて評価することができた点に学術的意義かつ社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 外部連携を通して市民性育成を目指す復興まちづくり学習 -被災地における小学校の総合的な学習の時間の単元開発を通して-2024

    • Author(s)
      井上昌善
    • Journal Title

      防災教育学研究

      Volume: 4

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The mediating role of residential time perspective between regional decline and place attachment2023

    • Author(s)
      Hatori Tsuyoshi、Shirayanagi Hirotoshi、Matsumura Nobuhiko
    • Journal Title

      Journal of Environmental Psychology

      Volume: 88 Pages: 102022-102022

    • DOI

      10.1016/j.jenvp.2023.102022

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エージェンシーの育成を目指す小学校社会科授業構成 -外部連携を通した単元開発を事例として-2022

    • Author(s)
      井上昌善
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 34 Pages: 31-40

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 愛媛大学×SDGs : サステナブルな社会の実現を目指して 大学と地域ステークホルダーとの連携協働における新たな取組(第8回)西予市野村地区の災害復興まちづくり2022

    • Author(s)
      松村暢彦
    • Journal Title

      愛媛ジャーナル

      Volume: 36 Pages: 80-83

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Posttraumatic stress disorder and its predictors in Kathmandu Valley residents after the 2015 Nepal Earthquake2022

    • Author(s)
      Hatori, T. & Bhandary, N.P.
    • Journal Title

      International Journal of Disaster Risk Reduction

      Volume: 69 Pages: 1-8

    • DOI

      10.1016/j.ijdrr.2021.102733

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 最新情報で考える価値ある学習課題と分野に応じた授業デザイン 公正な判断の促進と社会とのつながりの実感2022

    • Author(s)
      井上昌善
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 59 Pages: 32-35

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] COMPARATIVE ANALYSIS OF ACTUAL SITUATION OF REGIONAL MANAGEMENT ORGANIZATIONS: A CASE OF SUBSIDY PROGRAM OF SEIYO CITY2021

    • Author(s)
      清水美朗,羽鳥剛史
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 76 Issue: 5 Pages: I_589-I_602

    • DOI

      10.2208/jscejipm.76.5_I_589

    • NAID

      130008027996

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] <b>A Field Survey of Riverbank Settlers' Acceptance of Displacement Policy in Jakarta</b>2021

    • Author(s)
      Zaida, S. N. A. & Hatori, T
    • Journal Title

      Urban and Regional Planning Review

      Volume: 8 Issue: 0 Pages: 201-216

    • DOI

      10.14398/urpr.8.201

    • NAID

      130008129833

    • ISSN
      2187-3399
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] のむら復興まちづくりデザインワークショップの挑戦2021

    • Author(s)
      松村暢彦
    • Journal Title

      都市計画

      Volume: 70(5) Pages: 7-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会の創り手としての市民育成を目指すGIS教育プログラムの開発2022

    • Author(s)
      井上昌善
    • Organizer
      第16回四国GISシンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域社会と学校の連携方法に着目した主権者教育に関する研究―外部人材を活用した小学校社会科授業の開発を通して―2021

    • Author(s)
      井上昌善
    • Organizer
      第70回全国社会科教育学会自由研究発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] まちづくりの人材育成プログラムと連動した地域協働の場の形成2021

    • Author(s)
      片岡由香,羽鳥剛史
    • Organizer
      第64回土木計画学研究・講演集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi