• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of a safe driving support system considering passenger discomfort

Research Project

Project/Area Number 20H04183
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 60060:Information network-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

秋山 豊和  京都産業大学, 情報理工学部, 教授 (80324862)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新井 イスマイル  奈良先端科学技術大学院大学, 総合情報基盤センター, 准教授 (60512572)
山本 寛  立命館大学, 情報理工学部, 准教授 (80451201)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywordsバス安全運転支援システム / 不快運転検知 / IoT / Dataflow処理基盤
Outline of Research at the Start

これまでに開発されているバスの安全運転支援システムでは,必ずしも高齢者や手荷物,携帯電話の操作など,属性によって変わる危険度が反映できていない.バスの遅延によっても不快感情が生じることを考慮すると,乗客の状況に応じて不快度を算出し,乗客の満足度を最大化するための安全運転支援システムを実現する必要がある.本研究では,プライバシの同意を得た上で,車内状態と危険・不快の関連について調査し,乗客の不快感情の低減可能性について分析可能な基礎データの収集を目指す.また,カメラ等でセンシングした車内状態から,危険・不快を生じない運転操作の許容範囲を自動抽出するシステムの構築を目指す.

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2022-04-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi