• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive study on fostering active learning using an intelligent tutoring System for collaborative learning

Research Project

Project/Area Number 20H04299
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

林 勇吾  立命館大学, 総合心理学部, 教授 (60437085)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 純哉  静岡大学, 情報学部, 准教授 (40397443)
大本 義正  静岡大学, 情報学部, 准教授 (90511775)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥10,010,000 (Direct Cost: ¥7,700,000、Indirect Cost: ¥2,310,000)
Keywords協同学習 / 知的学習支援システム / 認知モデリング / 生体情報センシング / コミュニケーション / 社会的信号処理 / マルチモーダル分析 / CSCL / 認知科学 / コンセプトマップ / 認知モデル / ACT-R / 視線フィードバック / 協同学習/協調学習
Outline of Research at the Start

認知科学における協同活動の研究では,異なる視点に基づいた論争的なインタラクショ
ンが学習パフォーマンスを促進することが明らかにされている.しかし,初学習者に高度
な議論を主体的に実践させることは困難なタスクであり,第三者による足場かけによる支
援が必要となる.そこで本研究では,学習支援システムにより学習者らの状態を検知し,
効果的な足場かけの支援を提供できる方法を検討する.

Outline of Annual Research Achievements

本研究で掲げる目標は,認知科学や学習科学の分野で提唱されているICAP 理論に基づき,学習者の状態を推定する計算機モデルを提案し,それを促進するための学習支援システムを開発することである.今年度は,当初の予定通りに検討を進めていくことができた.具体的には,前年度に収集した学習者の対話実験の知見をもとに,教育用会話エージェント(PCA:Pedagogical Conversational Agent)の開発に向けた検討を行った.今年度は生体情報を用いた心理学実験の実施は実施できなかったが,会話の分析を中心とした実験を計画し,得られた知見に基づいて検討を進めた.
林のグループでは,(1)協同学習におけるファシリテーション方法に関する心理学実験と(2)(1)で得られたデータをもとにしたモデルの開発に関する検討を行った.(1)に関しては,ICAP理論に基づいて作成されたファシリテーションプロンプトの利用による学習効果の促進に関する検討を行った.さらに(2)に関しては,本研究で扱う課題において,学習者の知識利用に関する認知モデルをACT-Rにより実装する試みを行った.大本のグループでは,昨年に引き続き,表情と視線,韻律とともに,課題操作の履歴を分析することで機械的に取得できるデータに基づく学習状態の推定を試みた.その結果,機械的な計測データのみから学習者の活動状態を7割程度の精度で推定できる可能性が示唆され,自律的なファシリテーションエージェントの作成に有用な知見が得られた.森田のグループでは,昨年の実績に引き続き,オンライン上でのグループワークにおける主体的な学びを検討するためのデータを新規に取得した.それらのデータに対して,顔画像や韻律特徴などの分析を行い,グループ間の差異などを検討した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

実験室実験を実施し,計算機シミュレーションに必要なデータの収集を行うことができた.実験は,当初予定していた内容とは異なる内容のものであったが,当初の目標を達成するための検討を行うことができ,それをもとに論文の執筆も行うことができた.

Strategy for Future Research Activity

次年度の研究実施計画としては,教育用会話エージェントを用いたファシリテーションの有用性の検証について実験的に検討を行いつつ,知的学習支援システムCollaborative Cognitive Tutor(CoCoT)のプロトタイプを完成させていく予定である.

Report

(2 results)
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report

Research Products

(18 results)

All 2021 2020 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Facilitating explanation activities using a concept map in collaborative learning: Focusing on coordination and argumentation process2021

    • Author(s)
      下條 志厳、林 勇吾
    • Journal Title

      Cognitive Studies

      Volume: 28 Issue: 4 Pages: 499-521

    • DOI

      10.11225/cs.2021.004

    • NAID

      130008129538

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Experimental Study on Facilitation Methods for Supporting Creative Cognition Using Robots2021

    • Author(s)
      林 勇吾, 下條 志厳
    • Journal Title

      J. SOFT

      Volume: 33 Issue: 4 Pages: 768-776

    • DOI

      10.3156/jsoft.33.4_768

    • NAID

      130008116610

    • ISSN
      1347-7986, 1881-7203
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 協同学習における学びの深化プロセス-ICAP フレームワークによる検討-2021

    • Author(s)
      林勇吾
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 38 Pages: 310-319

    • NAID

      130008097965

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Gaze awareness and metacognitive suggestions by a pedagogical conversational agent: An experimental investigation on interventions to support collaborative learning process and performance2020

    • Author(s)
      Yugo Hayashi
    • Journal Title

      International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning

      Volume: 15 Pages: 469-498

    • DOI

      10.1007/s11412-020-09333-3

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Laboratory Study on ICAP Interventions for Interactive activity Investigation Based on Learning Performance2021

    • Author(s)
      Shimojo, S. Hayashi, Y.
    • Organizer
      The 29th International Conference on Computers in Education. Asia-Pacific Society for Computers in Education(ICCE2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating Clues for Estimating ICAP States based on Learners' Behavioural Data during Collaborative Learning2021

    • Author(s)
      Ohmoto, Y. Shimojo, S. Morita, J. Hayashi, Y.
    • Organizer
      The 17th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Integrating Knowledge in Collaborative Concept Mapping: Cases in an Online Class Setting2021

    • Author(s)
      Morita, J. Ohmoto, Y. Hayashi, Y.
    • Organizer
      The 17th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating gaze behavior of dyads in a collaborative explanation task using a concept map: Influence of facilitation prompts on perspective taking2021

    • Author(s)
      Hayashi, Y. Shimojo, S.
    • Organizer
      The1st Annual Meeting of the International Society of Learning Sciences(ISLS2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習支援システムの研究動向に関するレビュー:CAIからadaptive testingへ2021

    • Author(s)
      林勇吾
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習のためのコンセプトマップ作成ツールの開発と評価2021

    • Author(s)
      下條志厳・林勇吾・大本義正・森田純哉
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同コンセプトマップの作成を通した知識の統合: オンライングループワークにおける編集過程の分析2021

    • Author(s)
      森田純哉・大本義正・林勇吾
    • Organizer
      人工知能学会第92回先進的学習科学と工学研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] インタラクティビティの高い協同学習の支援に向けた実験的検討2021

    • Author(s)
      下條志厳・林勇吾
    • Organizer
      人工知能学会第91回先進的学習科学と工学研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Prompting Learner-Learner Collaborative Learning for Deeper Interaction: Conversational Analysis Based on the ICAP Framework2020

    • Author(s)
      Shimojo, S.Hayashi, Y.
    • Organizer
      The 28th International Conference on Computers in Education(ICCE2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Observing Facial Muscles to Estimate the Learning State During Collaborative Learning: A Focus on the ICAP Framework2020

    • Author(s)
      CAI, Y.Shimojo, S.Hayashi, Y.
    • Organizer
      The 28th International Conference on Computers in Education(ICCE2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プロンプト提示による協同プロセスの促進:ICAPに着目した実験的検討2020

    • Author(s)
      下條 志厳 林 勇吾
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会発表論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 表情筋による協同学習プロセスの推定:ICAP に着目した検討2020

    • Author(s)
      CAI Yuying 下條 志厳 林 勇吾
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会発表論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 認知モデリング2021

    • Author(s)
      John R. Anderson、林 勇吾
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320094499
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 林勇吾研究室のホームページ

    • URL

      http://www.hayashilab.jp/publications/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi