• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Primary and Secondary Education under Declining Population: An Empirical Analysis with Administrative Data

Research Project

Project/Area Number 20H05629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (S)

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section Broad Section A
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

田中 隆一  東京大学, 社会科学研究所, 教授 (00397704)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白 羽  東北大学, 経済学研究科, 講師 (10972846)
別所 俊一郎  早稲田大学, 政治経済学術院, 教授 (90436741)
近藤 絢子  東京大学, 社会科学研究所, 教授 (20551055)
Li Yanjun  東北大学, 経済学研究科, 講師 (60972742)
増田 一八  学習院大学, 経済学部, 准教授 (70778357)
野口 晴子  早稲田大学, 政治経済学術院, 教授 (90329318)
Wang Tong  立命館大学, 国際関係学部, 助教 (30822267)
Weese Eric  東京大学, 社会科学研究所, 准教授 (50777844)
Project Period (FY) 2020-08-31 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥133,900,000 (Direct Cost: ¥103,000,000、Indirect Cost: ¥30,900,000)
Fiscal Year 2024: ¥27,430,000 (Direct Cost: ¥21,100,000、Indirect Cost: ¥6,330,000)
Fiscal Year 2023: ¥24,310,000 (Direct Cost: ¥18,700,000、Indirect Cost: ¥5,610,000)
Fiscal Year 2022: ¥25,220,000 (Direct Cost: ¥19,400,000、Indirect Cost: ¥5,820,000)
Fiscal Year 2021: ¥26,130,000 (Direct Cost: ¥20,100,000、Indirect Cost: ¥6,030,000)
Fiscal Year 2020: ¥30,810,000 (Direct Cost: ¥23,700,000、Indirect Cost: ¥7,110,000)
Keywords教育経済学 / 教育政策 / 初等中等教育 / 学校統廃合 / 説明責任 / 初等教育 / 中等教育 / 政府統計 / 行政データ
Outline of Research at the Start

本研究では、子どもの人的資本形成過程の中でも特に初等中等教育に焦点を当て、教育制度や教育政策が人的資本形成に与える効果を因果推論に裏打ちされた政策評価方法を適用することで実証的に明らかにすることを目的とする。この目的を達成するために、文部科学省の全国学力・学習状況調査の児童生徒個票をはじめとする政府統計と独自の調査を組み合わせて分析し、教育政策に関する様々な仮説検証を行う。具体的なテーマは、①小中学校の統廃合分析、②学校の裁量権強化の効果検証、③学校内での相対学力の影響、④教育行政パネルデータを用いた分析、⑤高校生の進路選択の動学分析、⑥義務教育制度変更の長期的影響分析である。

Outline of Annual Research Achievements

2022年度は、6つの研究テーマについて分析を行った。研究会では高校生の進路選択の動学的分析、日本の小中学校の等配合の意思決定は経済的非効率性が高い可能性があることを示唆する結果、を議論した。2022年度は特任助教、特任研究員、常勤RA各1名を雇用し、研究体制を充実させた。クラスサイズの縮小が感染症による学級閉鎖の確率を引き下げることを明らかにした、及川、田中、別所、野口による研究論文“Do Class Size Reductions Protect Students from Infectious Disease? Lessons for Covid-19 Policy from Flu Epidemic in Tokyo Metropolitan Area”は国際英文査読付学術雑誌American Journal of Health Economicsに掲載され、井上と田中による論文“Do Teachers’ College Majors Affect Students’ Academic Achievement in the Sciences? A Cross Subfields Analysis with Student-Teacher Fixed Effects”はEducation Economicsより出版されることが決定した。また、“Do Class Closures Affect Students' Achievements? Heterogeneous effects of students' socioeconomic backgrounds,”“Inefficiency in School Consolidation Decisions,”“The Rank of Socioeconomic Status within Class and the Incidence of School Bullying and School Absence,”“An Accountability Shock and Student Achievement: Neighboring Schools Matter”の4本がRIETIのDPとして出版された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究課題を構成する6つの研究テーマはそれぞれ進展している。学校統廃合に関する研究では、“Inefficiency in School Consolidation Decisions”をディスカッションペーパーとして出版した。学校の説明責任に関する研究では、“School Accountability and Student Achievement: Neighboring schools matter” をディスカッションペーパーとして出版した。学校内での相対的地位の影響に関する研究では、“The Rank of Socioeconomic Status within a Class and the Incidence of School Bullying and School Absence”をディスカッションペーパーとして出版した。自治体行政データを活用した研究として、“Do Class Closures Affect Students' Achievements? Heterogeneous effects of students' socioeconomic backgrounds”をディスカッションペーパーとして出版した。今後、これらの論文を査読付き学術誌から出版する準備を進める。

Strategy for Future Research Activity

各研究テーマの今後の研究実施計画は以下の通りである。① 最適な小中学校統廃合方法の検証:学校基本調査と地方教育費調査のデータを、通学費用と学校統廃合に関する独自調査の結果を組み合わせることにより、日本全国の各学区における学校統廃合にかかる厚生費用を推計する。また、学校統廃合と首長選挙との関係について調べ、政治的配慮が学校統廃合の阻害要因となっていないかを検証する。②学校の説明責任と裁量権強化の効果検証:分析が概ね完了している論文については、論文執筆後に学術誌への投稿を行う。③ 学校内での相対学力の影響:家庭の社会経済状況(S E S)の学級内ランクが児童生徒のいじめ被害や欠席に対して与える効果の分析を国際比較可能な学力調査データを用いて継続して行う。④ 教育行政パネルデータを用いた子どものそだち分析:学級規模の縮小効果の異質性分析を進めるとともに、複数の自治体から得られる予定のデータを用いて学力等の決定要因分析を進める。⑤ 高校生の進路選択の動学分析:友人関係のネットワーク分析手法を応用して、高校生の友人関係ネットワークが進路選択に与える影響の分析を続ける。また、出生時縦断調査の個票データを用いて、高校および大学の進路選択の決定要因分析を行う。⑥ 義務教育制度変更の長期的影響分析:学習指導要領の変更、及び、中学校における給食導入の中長期的影響分析を進める。

Assessment Rating
Interim Assessment Comments (Rating)

A-: In light of the aim of introducing the research area into the research categories, the expected progress in research has been made on the whole though a part of it has been delayed.

Report

(7 results)
  • 2022 Abstract (Interim Assessment) ( PDF )   Annual Research Report   Interim Assessment (Comments) ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Abstract ( PDF )   Comments on the Screening Results ( PDF )   Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 14 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ノッティンガム大学(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ノッティンガム大学(英国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ノッティンガム大学(英国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Do teachers’ college majors affect students’ academic achievement in the sciences? A cross-subfields analysis with student-teacher fixed effects2022

    • Author(s)
      Atsushi Inoue 、Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      Education Economics

      Volume: 31 Issue: 5 Pages: 617-631

    • DOI

      10.1080/09645292.2022.2119549

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Do Class Size Reductions Protect Students from Infectious Diseases?2022

    • Author(s)
      Oikawa Masato、Tanaka Ryuichi、Bessho Shun-ichiro、Noguchi Haruko
    • Journal Title

      American Journal of Health Economics

      Volume: 8 Issue: 4 Pages: 449-476

    • DOI

      10.1086/719354

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Fiscal Policy Changes and Labor Market Dynamics in Japan's Lost Decade2022

    • Author(s)
      Julen Esteban-Pretel、Xiangcai Meng、Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      Macroeconomic Dynamics

      Volume: 26 Issue: 7 Pages: 1691-1730

    • DOI

      10.1017/s136510052100002x

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「自治体行政データ」2022

    • Author(s)
      田中隆一
    • Journal Title

      『日本労働研究雑誌』

      Volume: 741 Pages: 57-60

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自治体行政データ2022

    • Author(s)
      田中隆一
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 741 Pages: 57-60

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Gender Norms and Women's Decision to Work: Evidence from Japan2022

    • Author(s)
      Nuria Rodriguez-Planas and Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      Review of Economics of the Household

      Volume: vol. 20(1) Issue: 1 Pages: 15-36

    • DOI

      10.1007/s11150-021-09543-0

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Do Teachers’ College Majors Affect Students’ Academic Achievement in the Sciences? A Cross Subfields Analysis with Student-Teacher Fixed Effects2022

    • Author(s)
      Atsushi Inoue and Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      RIETI Discussion Paper

      Volume: 22-E-004,

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Do Teachers’ College Majors Affect Students’ Academic Achievement in the Sciences? A Cross Subfields Analysis with Student-Teacher Fixed Effects2022

    • Author(s)
      Atsushi Inoue and Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      IZA Discussion Paper

      Volume: No. 15101

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 効率的で効果的な給付のあり方を考える2022

    • Author(s)
      近藤絢子
    • Journal Title

      月刊 自治研

      Volume: vol.64 no.749 Pages: 40-48

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Monitoring health services delivery: Evidence from civil conflict in Nepal2021

    • Author(s)
      Nirmal Kumal Raut and Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      World Development

      Volume: 146, 105543 Pages: 105543-105543

    • DOI

      10.1016/j.worlddev.2021.105543

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教員加配と問題行動:家庭経済環境の役割2021

    • Author(s)
      田中隆一・両角淳良
    • Journal Title

      日本経済研究

      Volume: 第79号 Pages: 93-126

    • NAID

      40022649756

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Households’ Responses to Childcare Fees: Childcare Usage and Parental Labor Supply2021

    • Author(s)
      Taiyo Fukai and Ayako Kondo
    • Journal Title

      経済分析

      Volume: 202

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍の新卒世代に集中訓練などの支援を2021

    • Author(s)
      近藤絢子
    • Journal Title

      週刊東洋経済

      Volume: 2021年8月7日号

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今日の問題「高年齢者雇用」 70歳まで働ける社会とその副作用2021

    • Author(s)
      近藤絢子
    • Journal Title

      金融ジャーナル

      Volume: 2021年8月号

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 行政データで明らかにする教育の効果2021

    • Author(s)
      田中隆一
    • Journal Title

      経済セミナー

      Volume: 通巻719号

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 根拠を活用した教育政策へ向けて―自治体教育データを用いたクラスサイ ズ縮小効果の検証2020

    • Author(s)
      田中隆一
    • Journal Title

      社会保障研究

      Volume: 第5 巻, 第3 号 Pages: 325-340

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Accountability in Education and Recognition of Bullying: An Analysis of Municipality-Level Data in Tokyo2020

    • Author(s)
      Ryuichi Tanaka, Shun-ichiro Bessho, and Atsuyoshi Morozumi
    • Journal Title

      Public Policy Review

      Volume: Vol.16, No.6

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Relationship between School Attendance Support and Academic Performance: An analysis of Panel Data from Adachi Ward2020

    • Author(s)
      Haruko Noguchi, Shun-ichiro Bessho, Koichi Ushijima, Akira Kawamura, and Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      Public Policy Review

      Volume: Vol.16, No.6

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Building an Administrative Database of Children2020

    • Author(s)
      Shun-ichiro Bessho, Haruko Noguchi, Ryuichi Tanaka, Koichi Ushijima, and Akira Kawamura
    • Journal Title

      Public Policy Review

      Volume: Vol.16, No.6

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Do Teachers' College Majors Affect Students' Academic Achievement in the Sciences? A Cross Subfields Analysis with Student-Teacher Fixed Effects2022

    • Author(s)
      Atsushi Inoue、Ryuichi Tanaka
    • Organizer
      日本経済学会2022年度春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] “Neighboring schools matter: an accountability shock and student achievement.”2022

    • Author(s)
      田中隆一
    • Organizer
      関西労働研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] “Do Teachers’ College Majors Affect Students’ Academic Achievement in the Sciences? A Cross Subfields Analysis with Student-Teacher Fixed Effects”2022

    • Author(s)
      田中隆一
    • Organizer
      「人材配置の経済学」研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門家に対する信頼度の コンジョイント分析2022

    • Author(s)
      近藤絢子、Kenneth M. McElwain
    • Organizer
      「COVID-19と社会科学」研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校の説明責任と学力格差2021

    • Author(s)
      田中隆一
    • Organizer
      2021韓日経済フォーラム<公開シンポジウム:人的資本と不平等>
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Japan’s Demographic Challenge and its Impact on the Economy: Lessons from and for Italy2021

    • Author(s)
      Ryuichi Tanaka
    • Organizer
      Italy and Japan: The Population Challenges - Sustainable Demographics for Flourishing Societies, LUISS University, Italy.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Italia e Giappone La sfida demografica2022

    • Author(s)
      Marco Valerio Lo Prete / Sebastiano Maffettone
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      LUISS University Press
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-09-07   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi