Project/Area Number |
20K00217
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
|
Research Institution | Fuji Women's University |
Principal Investigator |
SHINKAI Makoto 藤女子大学, 人間生活学部, 准教授 (50469475)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
赤塚 太郎 東京福祉大学, 保育児童学部, 講師 (40823513)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
|
Keywords | ピアノ伴奏 / ピアノ / 伴奏 / 歌曲伴奏 / 伴奏法 / 子どもの歌の伴奏 / 伴奏ピアニスト |
Outline of Research at the Start |
本研究では、眼鏡式アイトラッカーを用いて、国内で活躍する伴奏ピアニストの演奏時の視線計測を行い、その結果から伴奏ピアニスト、 教員、保育者養成に役立つピアノ伴奏法への応用を検討する。 研究計画として、はじめに調査に適した楽曲の選曲、被験者である伴奏ピアニストの選出を行い、伴奏ピアニストの演奏時の視線動向データを収集する。そしてデータを基に伴奏ピアニスト特有の視線動向を抽出し、演奏モデルを提示する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study clarifies the characteristics of the sight movement of a skilled accompaniment pianist during the performance. Four cases of subjects, including a proficient accompaniment pianist, were employed in the present study. Their eye movements during accompaniment, such as songs and nursery rhymes, were documented with a spectacle-type eye tracker and, consequently, examined the given data based on the recordings.The results from the analysis indicate that skilled accompanist pianists have a strong tendency to move their eyes to the keyboard and the singer less often than other less-skilled pianists during the accompaniment of music. From the result, it would be appropriate to introduce a method that can improve the non-visual-spatial cognitive ability to reduce the number of movements to the keyboard visually appears to be a possible option to train accompanist pianists, school teachers, and nursery teachers.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では熟達した伴奏ピアニストの伴奏時の視線動向を分析し、伴奏時には鍵盤や歌手への直視が少ないという特性を明らかにした。 特に伴奏中の歌手への視線移動に関しては初心者は回数が多く、経験を積むほどその回数が少なくなり、熟練者は調査した4曲中3曲でその視線移動回数は0回であった。この結果は伴奏ピアニストは伴奏中に必ずしも歌手を直視する必要はなく、歌手の音楽(歌唱)表現そのものから情報を得ることにより自らの伴奏表現を行うことの重要性を示すものとなった。
|