• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sexuality Education in the British Romantic Era: Women, Rights, and Health

Research Project

Project/Area Number 20K00425
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02030:English literature and literature in the English language-related
Research InstitutionNagoya Keizai University

Principal Investigator

Kawatsu Masae  名古屋経済大学, 法学部, 名誉教授 (30278387)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords性教育 / ジェンダー / セクシュアリティ / 身体 / 健康 / 英文学 / 女性作家 / 医学的言説
Outline of Research at the Start

性の健康世界学会が提言した「性の権利」や「性の健康」を基盤とする現代的な性教育の萌芽的考えが、イギリス・ロマン主義時代に誕生した近代フェミニズム思想にいかに包摂されていたかを解明するとともに、この時代における性教育がいかに隠された形でも展開されていたかを探索する。具体的には、メアリ・ウルストンクラフトが女子教育において重視する性や生殖の知識の修得が、女性の人権や身体的・精神的・社会的健康の擁護思想と連動していることを精査することによって、彼女の性教育の先駆性を検証する。また他の女性作家たちがウルストンクラフトとは異なり、社会的な性の規範内での性教育の多様なあり方を探ったことを分析する。

Outline of Final Research Achievements

Sexuality education has become one of the issues addressed globally in the “Sexual Rights” and “Sexual Health” declarations proposed by the World Association for Sexual Health in 1999 and 2005. My research demonstrated that the germinal idea of modern sexuality education based on gender equality and respect for human rights was anticipated in Mary Wollstonecraft’s modern feminist thought articulated in the British Romantic era, and examined the pioneering nature of her view of sexuality education. My research also discussed how other women writers at the time, unlike Wollstonecraft, explored diverse forms of sexuality education in a hidden way.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イギリス・ロマン主義時代の女性のセクシュアリティ研究は1980年代にはじまり、多数の先行研究があるが、性の教育についての考察はまだ未着手だった。従って、本研究は、ヴィクトリア朝以降の性教育関連に目を向けた最新の性教育史研究を補う学術的意義を持つ。また、医学書や性の手引き書などが性の教育に果たした役割に注目する本研究は、女性や子ども向けの教育関連のテクストの読み直し、女性の身体教育や健康教育など、新たな課題への取り組みを促すものであり、ロマン主義時代の文化・文学研究の発展にも大いに寄与するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 文学における親子離隔の表象2023

    • Author(s)
      川津雅江
    • Journal Title

      ヴィクトリア朝文化研究

      Volume: 21 Pages: 147-158

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] (書評)Simon Joyce, LGBT Victorians: Sexuality and Gender in the Nineteenth-Century Archives2023

    • Author(s)
      川津雅江
    • Journal Title

      ヴィクトリア朝文化研究

      Volume: 21 Pages: 244-248

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] キャロル・ペイトマン 著 (中村敏子 訳) 『社会契約と性契約―近代国家はいかに成立したのか―』2022

    • Author(s)
      川津雅江
    • Journal Title

      Women and Gender in History

      Volume: 9 Issue: 0 Pages: 72-74

    • DOI

      10.50827/jwhn.9.0_72

    • NAID

      130008160291

    • ISSN
      2188-4331, 2436-049X
    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 女性と身体運動2020

    • Author(s)
      川津雅江
    • Journal Title

      日本ジョンソン協会年報

      Volume: 44 Pages: 12-16

    • NAID

      40022307264

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 女性と教育―ハンナ・モア『現代的体制の女性教育批判』2023

    • Author(s)
      川津雅江
    • Organizer
      第6回イギリス女性ライティング研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生殖と自慰をめぐる性教育―ウルストンクラフトと(似非)科学的言説2023

    • Author(s)
      川津雅江
    • Organizer
      イギリス女性史研究会第40回研究会シンポジウム「近代イギリスにおける性教育と女性」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 文学における親子離隔の表象2022

    • Author(s)
      川津雅江
    • Organizer
      日本ヴィクトリア朝文化研究学会第22回大会シンポジウム2
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 性、身体、健康の教育--Mrs. MasonとWollstonecraft2021

    • Author(s)
      川津雅江
    • Organizer
      日本英文学会第93回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 女性の教育と生活の資--AustenとEliotにおけるWollstonecraftの遺産2021

    • Author(s)
      川津雅江
    • Organizer
      日本ジョージ・エリオット協会第24回全国大会シンポジウム (日本オースティン協会共催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「どうして最後の女性ではないのか」: メアリ・シェリーとメアリ・ウルストンクラフト2020

    • Author(s)
      川津雅江
    • Organizer
      日本シェリー研究センター第29回年次大会シンポージアム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 論点・ジェンダー史学2023

    • Author(s)
      山口みどり・弓削尚子・後藤絵美・長志珠絵・石川照子・川津雅江他116名
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093502
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 感受性とジェンダー 〈共感〉の文化と近現代ヨーロッパ2023

    • Author(s)
      小川公代, 河野哲也, 森田直子, 大河内昌, 犬塚元, 井上櫻子, 川津雅江, 土井良子, 原田範行, 吉野由利, 大石和欣
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801007130
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] オースティンとエリオット <深淵なる関係>の謎をさぐる2023

    • Author(s)
      川津雅江, 土井良子, 永井容子, 新野緑, 惣谷美智子, 廣野由美子
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861108631
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 十八世紀イギリス文学研究(第7号) 変貌する言語・文化・世界2022

    • Author(s)
      服部典之, 福本宰之, 内田勝, Hiroki Kubota, 川津雅江, 原田範行, 川田潤, 三原穂, 西山徹, 金津和美, 鈴木実佳, 廣田美玲, 吉田直希
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758923729
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi