• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching methods and materials for continuous learning based on research concerning junior-high school students between 1945 and 1954

Research Project

Project/Area Number 20K00817
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

森田 彰  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (60210168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江連 敏和  青森公立大学, 経営・経済学部, 准教授 (20780414)
小倉 雅明  大阪公立大学, 国際基幹教育機構, 准教授 (40805785)
杉本 清香  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (60757053)
青田 庄真  茨城大学, 教育学部, 助教 (60824406)
原田 慎一  白鴎大学, 経営学部, 准教授 (90598830)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords生涯学習 / 学習機会 / 学習継続の要因 / 学習環境 / 成人教育 / ダイバーシティ / 継続的学習 / 生徒への調査 / 教材開発 / 戦後英語教育
Outline of Research at the Start

第2次世界大戦直後に新制中学で英語学習を開始した学習者の長期に亘る学習状況をデータ化、継続的学習を可能にした要因を検証し、そこから現在の外国語(英語)教育に資する教授法、教材開発を行う。本研究ではこのため、昭和20年代の教室内外での英語教育・学習活動について、まず戦後初期の社会環境、制度を整理し、次に教室内外での活動、教材、教員の資質などについて、当時の生徒にアンケートとインタビューを行う。それらのデータに基づき継続的学習の成功要因と、彼らの学習環境の構築状況について記述、分析する。得られた知見を用い、外国語(英語)教育への新たな教授法・教材開発の可能性を提言する。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度には、新型コロナウィルス感染症が5類に移行し、様々な障害が克服される方向に向かったため、関東圏の分担者・協力者との打ち合わせは、参加学会などの機会を利用して、徐々に対面で行うことができた。一方で、全体の会合はオンラインで行った。また、当初の分担に従って、これも主にオンラインにより、先行研究の調査とアンケート項目の改訂を継続し、アンケート項目については、ほぼ決定をみた。先行研究については、特に青田が継続して国、地方自治体レベルの政策についての調査をまとめた。並行して、学習者の長期に亘る motivationの変化、学習継続を可能にする要因、学習環境に関する研究、特に事例研究も含めた本研究の基礎データとなる研究の整理も続けた。しかしながら、アンケートの実施を含む、研究データ収集については、特に2023年度前半は、早稲田大学校友会の世代交代等を要因とする再交渉が必要になるなど、条件の再整備に予想以上の時間を要する事となった。
その過程で、代表者である森田と分担者の青田は、研究分析の成果を活かし、イギリス Digital Learning Associates のビデオ教材を活用した大学向け英語教材 Global Gate Series (成美堂)の執筆を行った。
杉本は、EMI より英語学習面で要素を取り入れた CLILL (Content and Language Integrated Learning) にその研究範囲を広げた。原田、江連は、それぞれの分担計画に応じた研究を行った。
2023年度後半には、早稲田大学校友会だけでなく、対面授業を再開した早稲田大学エクステンションセンターの有志ボランティアとも情報を交換し、策定したアンケート、インタビューを行う見通しを付けた。このため、最終会議の結論として、2024年度への研究再延長を申請することとなった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

遅延の理由は、引き続き新型コロナウィルス感染症の感染予防対策への対応をせざるを得なかったためである。特に、本研究は、継続的学習を可能にした要因を高齢者へのアンケート、そしてさらに重要なインタヴューによる聞き取りによって得られたデータを分析しようとするものなので、2021年度以来、研究参加者(被験者)の選定・交渉・依頼・調整などに大きな支障を生じていて、その再調整にも予想以上の時間と労力を要したためである。
また、依然として参加者側も研究にどのように協力したら良いのか、どの範囲なら参加・協力できるのか、といった研究者側との調整を行うための条件が明確にできない状況で、極めて残念な事に、研究参加者に関する部分では、本年度も大きな進捗がなかったと言わざるを得ない。
また、本研究の分担者は、代表者の所属機関内1名、機関外4名であるので、本年度も情報交換等を対面とともに Zoom による会議、また多くはメイルの遣り取りで行わざるを得ず、対面のみの場合と違い、やや運営上不効率な面もないとは言えなかった。こうした遅延を取り戻すため、2024年度への延長を申請した。

Strategy for Future Research Activity

新型コロナウィルス感染症が 5類感染症となり、状況が改善されたので、研究再延長後の2024年度前半に可能な限りの頻度で分担者・協力者と協働し、早急に本調査を行えるように努力したい。諸々の(再)調整にあたっては、Zoom などオンライン会議システムも活用する。また、4年間のコロナ禍の中、研究参加者(被験者)へのアプローチもオンライン・システム利用の可能性・実行性がより増しているので、代表者所属機関の同窓会(各地稲門会)、大学校友課、さらに早稲田大学エクステンション・センター(生涯学習センター)との連携を強化する。また、先行研究の調査も継続する。なお、経験的に、本年度も再調整にあたっては従前の状況とは比較できない困難が考えられるので、分担者との情報交換を密にしたい。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 9 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] Oxford EMI, Oxford(英国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Oxford EMI, Oxford(英国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Oxford EMI, Oxford(英国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Faculty of English, Cambridge Univ./Oxford EMI, Oxford(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Expected Learning Outcomes and Learning Support Needs in CLIL Classes2023

    • Author(s)
      Sayaka Sugimoto
    • Journal Title

      日本実用英語学会論叢

      Volume: 29 Pages: 13-23

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparison of Students’ Expectations of CLIL and EMI2023

    • Author(s)
      Sayaka Sugimoto
    • Journal Title

      OnCUE Journal

      Volume: 14巻1号 Pages: 4-31

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] English Medium Instruction in Japanese Higher Education: Policy, Challenges, and Outcomes2023

    • Author(s)
      Sayaka Sugimoto
    • Journal Title

      OnCUE Journa

      Volume: 14巻1号 Pages: 177-183

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Priority Messages Related to COVID-19 in Aomori2023

    • Author(s)
      Toshikazu EZURE
    • Journal Title

      AREC Journal (Association for Regional Education and Culture)

      Volume: 11 Pages: 7-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自治体の英語教育政策をとりまくアクター2023

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71巻12号 Pages: 56-57

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 自治体における英語教育政策のトレンド2023

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71巻13号 Pages: 58-59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] A Comparison of Attendance Rates Between Face-to-face and Online Classes2022

    • Author(s)
      Sayaka Sugimoto
    • Journal Title

      Practical English Studies

      Volume: 28 Pages: 31-33

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploring Linguistic Challenges and Required English Proficiency in University-Level EMI Classes2022

    • Author(s)
      Sayaka Sugimoto
    • Journal Title

      Waseda Journal of Human Sciences

      Volume: 35巻1号 Pages: 35-51

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] What does image schema facilitate in English L2 vocabulary processing?2022

    • Author(s)
      Sato Takeshi、Ogura Masa’aki、Burden Tyler
    • Journal Title

      Cognitive Linguistic Studies

      Volume: 9 Issue: 2 Pages: 202-222

    • DOI

      10.1075/cogls.20022.sat

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 盛り上がりを見せる英語教育政策研究2022

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71巻8号 Pages: 54-55

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈事例分析〉中央の政策過程を振り返る2022

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71巻10号 Pages: 58-59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 政治家はどのように英語教育に関心を寄せてきたか2022

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71巻11号 Pages: 58-59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Qualitative Study of EMI Teachers’ Required Competencies and Support Needs2021

    • Author(s)
      Sugimoto Sayaka
    • Journal Title

      JALT Postconference Publication - Issue 2020.1; August 2021

      Volume: 2020 Issue: 1 Pages: 66-66

    • DOI

      10.37546/jaltpcp2020-09

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Students’ Experience of English Medium Instruction Classes in Medical School in Japan2021

    • Author(s)
      Sugimoto Sayaka
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: 43 Issue: 1 Pages: 33-33

    • DOI

      10.37546/jaltjj43.1-2

    • NAID

      40022586548

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Diffusion of the Foreign Language Education Policy in Japan’s Local Governments:2021

    • Author(s)
      青田 庄真、酒井 秀翔
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 69-98

    • DOI

      10.24539/let.58.0_69

    • NAID

      130008075938

    • ISSN
      2185-7792, 2185-7814
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Student Evaluations of Chat/Captioning in Zoom CLIL Classes2023

    • Author(s)
      Sayaka Sugimoto
    • Organizer
      JALT Annual International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ポストコロナ時代のCOVID-19関連情報の青森県からの発信2023

    • Author(s)
      江連 敏和
    • Organizer
      地域文化教育学会第12回全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Expected Outcomes & Learning Support Needs among University Students in CLIL classes2022

    • Author(s)
      Sayaka Sugimoto
    • Organizer
      Japan Association for Practical English 46th Annual Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教養から Academic へ―テキスト Aspects of British Culture: Academic Approaches 作成の視点―2022

    • Author(s)
      森田 彰
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Global Gate Basic -Video-based Four Skills Training-2024

    • Author(s)
      青田 庄真、輿石 采佳、Bill Benfield、森田 彰
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791972814
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Global Gate Intermediate -Video-based Four Skills Training-2024

    • Author(s)
      和田 あずさ、Bill Benfield、森田 彰
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791972821
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Global Gate Upper-intermediate -Video-based Four Skills Training-2024

    • Author(s)
      田中 広宣、五十嵐 美加、Bill Benfield、森田 彰
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791972838
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] [例解]現代レトリック事典2022

    • Author(s)
      瀬戸賢一、宮畑一範、小倉雅明
    • Total Pages
      612
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469012910
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Aspects of British Culture: Academic Approaches2022

    • Author(s)
      原田 範行, Andrew Houwen,森田 彰
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764741492
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi