• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating the Effects of Phonological Awareness Skills on Foreign Language Learning Ability Through Pedagogical Intervention

Research Project

Project/Area Number 20K00896
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

Sugita Chikako  中央大学, 人文科学研究所, 客員研究員 (30837539)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 濱田 彰  神戸市外国語大学, 外国語学部, 准教授 (50779626)
印南 洋  中央大学, 理工学部, 教授 (80508747)
内野 駿介  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80825456)
清水 遥  東北学院大学, 文学部, 准教授 (20646905)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords英語教育 / 音読 / 音韻認識 / 音韻符号化 / リテラシー
Outline of Research at the Start

本研究は,外国語の音韻認知機能と外国語学習能力の心理学的関係性を明らかにし,外国語学習能力を育成するための教育的介入プログラムを開発する。文字言語の処理に関する認知モデルでは,言語の音韻情報を正確かつ自動的に処理できることが外国語を学ぶための基礎力の発達に貢献することを予測している。したがって本研究では,外国語として英語を学ぶ日本人を対象に,(a) 英語の音韻認識力がその後の学習成果をどの程度予測するのか,(b) 音韻認識力を向上させる音読指導の構成要素は何か,を解明する。そして,外国語学習能力に関わる認知機能の理論的枠組みと,外国語学習能力の成長につながる音読指導プログラムを提案する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate the relationship between foreign language phonological cognitive functions and foreign language learning ability, and to develop an educational intervention program. Phonological awareness skills for recognizing and manipulating various components of speech sounds and phonological decoding skills for converting letters into speech sounds to understand the meaning of texts are essential for foreign language learning. In this study, we conducted explicit oral reading instruction for Japanese EFL learners to investigate the relationship between phonological decoding skills and phonological features. A program of explicit oral reading instruction was shown to improve phonological decoding skills, thus providing a foundation for the development of foreign language learning skills. These findings suggest that the program, which is based on the cognitive basis of foreign language learning ability, integrates theory and practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、言語習得に必要な認知機能の役割を検証し、モデル化する母語習得・第二言語習得研究を背景に持つ。学術的意義としては、これまで検証されてこなかった認知機能と音読指導の関係性を明らかにすることで、外国語学習の認知機能の理論的枠組みを発展させ理論と実践の統合を図ることにある。社会的意義は、外国語の音韻認識機能と外国語学習能力の関係性を明らかにすることで、効果的な教育的介入プログラムの開発につながる。音韻符号化能力の向上につながる音読指導の構成要素を明らかにし、外国語学習能力を育成する教育プログラムを提案したことで、教育現場における指導やカリキュラムの改善への貢献が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] グローバル人材育成のための茶道を取り入れた英語教育2022

    • Author(s)
      カレイラ松崎順子 岡田靖子 小林ゆみ 榊原かをり 齊藤涼子 杉田千香子
    • Journal Title

      人文自然科学論集

      Volume: 150 Pages: 191-215

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リメディアル学習者を対象とした音読指導のための共同生成的アクションリサーチ2020

    • Author(s)
      杉田千香子, 内野駿介, 濱田彰
    • Journal Title

      ARELE: annual review of English language education in Japan

      Volume: 31 Pages: 287-302

    • NAID

      130008020420

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Effectiveness of explicit pronunciation instruction on L2 word decoding skills: A propensity score analysis2021

    • Author(s)
      Chikako Sugita, Akira Hamada, Haruka Shimizu, Shunsuke Uchino
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2021 Virtual Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi